Ilta Sanoma

Kysyimme kolmelta suurelta ruokakauppaketjulta, Keskolta, S-Ryhmältä ja Lidliltä, millaiset tuotteet suomalaisilla jäävät tavallisesti kauppojen hyllyyn. Vastauksissa nousi esiin erityisesti 6 asiaa.

Suomalaiset ostavat tuoretuotteensa kylmähyllystä.

Suomalaiset ostavat tuoretuotteensa kylmähyllystä. Kuva: Jonne Sippola

Mitä suomalaiset ostavat kaupasta? Monelle tulee mieleen ensimmäiseksi varsin tavanomaisia elintarvikkeita, kuten maitoa, leipää ja kahvia.

Kysyimme kolmelta Suomen suurimmalta kauppaketjulta, mitkä tuotteet puolestaan jäävät lojumaan kauppojen hyllyyn - eikä niitä siksi ole järkeä pitää suomalaisten kauppojen valikoimissa.

Kauppaketjut kuitenkin muistuttavat, että makumaailmat muuttuvat kaiken aikaa ja tuote, joka ei nyt ole järin suosittu, voi vielä joskus löytää tiensä suomalaisten kauppakasseihin.

Nämä tuotteet eivät usein päädy suomalaisten ostoslistoille!

Jotkut maut eivät uppoa suomalaisille kovin hyvin, ja siksi niitä on vaikeaa löytää kauppojen hyllyiltä.

Erityisesti kirsikanmakuiset tuotteet eivät menesty Suomessa muihin Euroopan maihin verrattuna, vahvistetaan kaikista kolmesta kauppaketjusta.

- Esimerkiksi Saksassa kirsikkaa löytyy makuvaihtoehtona aina jogurteista, leivonnaisista ja makeisista, mutta Suomessa meillä on myynnissä vain yksittäisiä kirsikkatuotteita, kertoo Riikka Peltomäki Lidliltä.

Muita suomalaisten karsastamia makuja ovat kookos ja aprikoosi.

Sen sijaan suomalaisille maistuvat omista metsistä löytyvät puolukka, mustikka ja lakka, joille ei puolestaan ole niin kovaa kysyntää muualla Euroopassa.

Kirsikanmakuiset tuotteet eivät Suomessa juurikaan nappaa.

Kirsikanmakuiset tuotteet eivät Suomessa juurikaan nappaa. Kuva: Timo Marttila

Euroopassa tuore- ja valmistuotteita myydään huomattavasti enemmän pakasteesta ja lämpimästä hyllystä, Suomessa taas on totuttu ostamaan nämä tuotteet kylmästä.

Useissa muissa maissa on tarjolla esimerkiksi jogurtteja, valmisruokia, nakkeja ja vanukkaita, joiden valmistusprosessi mahdollistaa säilytyksen huoneenlämmössä. Suomessa tällaisille ei ole kysyntää.

Suomessa lämpimästä myytäviä valmisruokia ei ole keittoja lukuun ottamatta juurikaan edes tarjolla. Suomalaiset ostavat myös mehuja erityisen paljon kylmähyllystä muuhun Eurooppaan nähden.

Suomalaiset näyttävät siis suosivan luonnollisuutta. Tämä näkyy myös siinä, että voimakkaita elintarvikevärejä karsastetaan. Myös leikkeleet saavat näyttää leikkeleeltä:

- Maailmalla on myynnissä lauantaimakkaramaisia tuotteita, joissa on esimerkiksi nalle, sydän tai vaikkapa hymiö tehtynä eri värisellä raaka-ainemassalla keskelle leikkelettä, mutta Suomessa tuollainen olisi melko varmasti hävikkituote, pohtii S-ryhmän myyntipäällikkö Juha Nieminen.

Euroopassa kuluttajien suosiota nauttivat pienet perunalastupussit ja niiden monipakkaukset eivät Suomen markkinoilla ole saaneet juurikaan jalansijaa. Keskolla arvellaan syyn piilevän siinä, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluvat kouluruokailut ja työpaikkalounaat, jolloin pieniä sipsipusseja ei tarvita evääksi.

Samoin juomien kerta-annosmonipakkaukset olivat pitkään suomalaisille kuluttajille hyvin vieraita ja juomat ostettiin mieluummin isoissa pulloissa. Nyt pikkuisten pullojen monipakkaukset ovat rantautuneet Suomeenkin, vaikkakaan eivät samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi muualla Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa.

Suodatinkahvia silmänkantamattomiin - vaan missä ovat kahvikapselit?

Suodatinkahvia silmänkantamattomiin - vaan missä ovat kahvikapselit? Kuva: Ville Honkonen

S-Ryhmä ja Kesko kertoivat Iltasanomille vuonna 2017, että Suomen myydyin makeinen on Fazerin Sininen -suklaalevy. Sen sijaan ulkomaiset suklaalaadut eivät Suomessa lyö niin hyvin läpi.

Keskon osto- ja myyntipäällikkö Sari Mäkelä epäilee syyn tähän olevan varsin yksinkertainen:

- Suomalaiset ovat tottuneet tietynlaiseen suklaaseen, ja eurooppalaisten suklaiden maun ollessa kovin erilainen on niiden kysyntä ollut pientä.

Myöskään näyttävät ja suuret sesonkimakeispaketit eivät löydä jouluna ja pääsiäisenä suomalaisten ostoskoreihin. Sen sijaan Suomessa keskitytään tavallisiin konvehtirasioihin ja pienempiin pääsiäismuniin.

Suklaan kohdalla trendi on kuitenkin liikkumassa hieman aiempaa eurooppalaisempaan suuntaan ja myös ulkomaalaiset suklaat ja sesonkinamit ovat löytämässä ostajansa, Keskolta vinkataan.

Yllättääkö tämä? Eipä oikeastaan.

Siinä missä Euroopassa juodaan lattea, espressoa ja cappuccinoa, ovat suomalaiset henkeen ja vereen suodatinkahvi-kansaa. Tämä selittää sen, miksi kapselikeittimiin tarkoitetut kahvikapselit eivät päädy perinteisesti suomalaisten ostoslistalle.

Lue lisää: Testasimme markettien peruskahvit: Yksi ylsi selkeään voittoon - kaupan halpismerkki oli todellinen yllättäjä

Jostain syystä valmiit hedelmäsalaatit sekä tuoreet pilkotut hedelmät eivät juuri sykähdytä suomalaisia. Muualla Euroopassa valmiiksi suupaloiksi pilkotut välipalahedelmät sen sijaan ovat kasvava trendi.

Suomalaiset tahtovat ostaa hedelmänsä kuorineen ja kokonaisina!

Ilta Sanoma
samedi 30 juillet 2022 21:00:00 Categories: Ilmiöt Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.