Ilta Sanoma

Jonna Haavisto lomaili matkailuautolla ensimmäisen kerran vuonna 2001, jolloin polttoaine oli rutkasti nykypäivää halvempaa. Kalliista dieselistä huolimatta Haavisto suunnitteli reitin maisemien perusteella.

Jonna Haavisto, Soile Kolosova, Alexey Kolosov ja Tapio Haavisto viettivät viikon yhdessä matkailuautossa.

Jonna Haavisto, Soile Kolosova, Alexey Kolosov ja Tapio Haavisto viettivät viikon yhdessä matkailuautossa. Kuva: Jonna Haaviston kotialbumi

Karvialainen Jonna Haavisto suuntasi kesällä monen muun tavoin matkailuautolla reissuun. Hän kuvaa olevansa satunnainen matkailuauton vuokraaja.

- Kirjasimme matkalla polttoainekulut tarkasti ylös, ja kauhistuimme, kun katsoimme ensimmäisiä diesel-merkintöjä aikaisemmilta vuosilta.

Haavisto on kirjannut polttoainekustannuksia ylös aina matkailuautoreissuillaan.

- Kun luimme vanhoja merkintöjä, korostui, että muutos on iso. Ensimmäiset eurohintaiset merkinnät ovat huomattavasti alle euron ja nyt litra maksaa jo yli kaksi euroa.

Tänä vuonna Haavisto matkaili miehensä ja ystäväpariskunnan kanssa. Reissua oli suunniteltu koronan alusta asti, mutta viime vuonna Haavistoille ei löytynyt vapaata autoa, sillä pandemia kasvatti matkailuautojen suosiota. Tänä vuonna Haavistot ystävineen varasivat auton jo tammikuussa.

Matkailuauton viikkovuokra oli 1?001 euroa ilman kilometrirajoituksia. Reissulla matkaa kertyi 2?732 kilometriä ja dieseliin kului 804,56 euroa. Lisäkuluina tuli vielä auton vienti ja haku ennen reissua ja sen jälkeen.

Vaikka polttoainetta paloi, uudehko vuokra-auto söi vähemmän kuin Haavistot olivat osanneet odottaa.

- Autolla oli ajettu alle 80?000 kilometriä, ja sen keskikulutus oli 10,29 litraa satasella.

2000-luvun alkupuolella Haavistoilla oli vuokralla vanhempia asuntoautoja, jotka söivät enemmän.

- Auto ei hörpännyt niin paljoa kuin olimme varautuneet, se oli tosi iso yllätys.

Ensimmäinen kosketus matkailuautoon Haavistoilla oli heidän häämatkallaan vuonna 2001. Silloin matkaa kertyi 1?443 kilometriä ja polttoainekustannukset olivat noin 580,99 markkaa. Nykyisiksi euroiksi muutettuna rahaa kului 128,04 euroa.

Seuraavan kerran Haavistot hyppäsivät matkailuauton rattiin yhdessä läheisten kanssa 2005. Silloin he tankkasivat Suomen lisäksi Norjassa ja Ruotsissa. Haaviston kirjausten mukaan reissun dieselit tekivät ainakin 145,9 euroa.

Dieselin litrahinta oli vuonna 2001 noin 4,58 markkaa, mikä tekee tämän päivän euroiksi muutettuna 1,01 euroa. Vuonna 2002 diesel maksoi litralta 0,852 euroa, vuonna 2005 litrahinta oli 0,8107 euroa ja vuonna 2007 diesel-litrasta pulitettiin 1,989. Nyt Haavistojen reissun aikaan litrahinta oli 2,43 euroa.

Haavistolle uudehkon matkailuauton kulutus oli positiivinen yllätys.

Haavistolle uudehkon matkailuauton kulutus oli positiivinen yllätys. Kuva: Jonna Haaviston kotialbumi

Haavisto kertoo, että vaikka polttoaineeseen kului rahaa, reissussa syntyi säästöä esimerkiksi sillä, että he kokkasivat paljon itse ja yöpyivät leirintäalueiden sijaan pääasiassa metsissä. Koska Haavistot ystävineen olivat haaveilleet matkasta pitkään, reittiä ei suunniteltu polttoaineen hintojen mukaan, vaan maisemien.

- Norjan puolella reitti valittiin niin, että osa matkasta oli meille kaikille uutta aluetta. Tähän lomaan ei hinta niin kauheasti vaikuttanut, koska olimme haaveilleet tästä jo niin kauan.

Haavisto ajaa kalliin polttoaineen vuoksi pääasiassa vain pakollisia ajoja.

- Ei tule lähdettyä nyt tällä hetkellä viikonloppuina huviajelulle isompiin kaupunkeihin kuten ennen. Eli meidän kohdalla lomat tehdään suunnitellen budjetin mukaan, mutta arjessa jätetään huviajeluja pienemmälle.

Haavisto kertoo, että voisi jatkossakin matkailla asuntoautolla, sillä isommalla porukalla se tulee Suomessa edullisemmaksi kuin majoittua esimerkiksi hotelleissa.

- Suomen matkailun hinnoittelussa on niin paljon pakollisia maksuja yrittäjillä, että ymmärrän hinnoittelun kyllä, mutta tuntuu hullulta maksaa Suomen lentokentän läheisyydessä yhdestä yöstä saman, mitä meidän viisihenkinen perhe on maksanut viikosta etelässä. Eli mikäli autoilu kallistuu paljon, sitten lomille tähytään muuta tarjontaa.

Haaviston mukaan matkailuautoilussa parasta on nähdä erilaisia nähtävyyksiä ja luontokohteita.

- Porukan pitää olla hitsaantunut yhteen, koska pienessä tilassa on kyettävä elämään viikko yhdessä.

Kuorsaaviin kavereihin Haavisto vinkkaa varautumaan korvatulpilla.

Haavisto kertoo, että he pohtivat matkalla asuntovaunun ja -auton eroja.

- Me tykkäsimme pysähtyä yhtäkkiä ja kiehauttaa kahvit kuunnella sateenropinaa. Asuntovaunuun ei lennosta kuulemma niin vain porukalla mennä.

Kotimaanmatkailu on ollut viime vuosina uudessa nosteessa. Haavisto kertoo, että leirintäalueet ainakin Lapissa vaikuttivat täysiltä ja nähtävyyksissä oli ihmisiä pysähdyksissä.

- Korona ehkäpä toi tällaisen matkailumuodon nyt monelle uudeksi ja pysyväksi ratkaisuksi. Matkailuautojen kysyntä on ollut parina viime vuotena kuulemma kasvava trendi vuokramarkkinoilla mutta ihmiset ovat hankkineet niitä ihan itsellekin.

Haavistoa kiehtoo ajatus omasta matkailuautosta, jota voisi myös vuokrata, mutta toistaiseksi se saa jäädä haaveeksi.

- Kuitenkin hyvä tilava ja vuokrauskelpoinen auto on kallis hankintana, joten se ei ole meidän budjettiin sopiva tällä hetkellä.

Ilta Sanoma
samedi 30 juillet 2022 20:30:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.