120 nopeusrajoitusalueilla ajetaan nyt keskimäärin 114-115 kilometriä tunnissa. Vaikutukset polttoaineen kulutukseen, päästöihin ja liikenneturva" /> 120 nopeusrajoitusalueilla ajetaan nyt keskimäärin 114-115 kilometriä tunnissa. Vaikutukset polttoaineen kulutukseen, päästöihin ja liikenneturva" />

YLE


Autoilijoiden keskinopeudet moottoriteillä ovat tänä kesänä laskeneet jopa kolme kilometriä tunnissa verrattuna edellisiin vuosiin.

Ilmiö nousee esiin liikenteen automaattimittausasemien keräämästä datasta.

Kun aikaisempina vuosina Etelä-Suomessa keskinopeus 120 nopeusrajoitusalueilla on ollut 117-118 kilometriä tunnissa, nyt moottoriteillä ajetaan nopeutta 114-115 kilometriä tunnissa.

Ero on merkittävä, sanoo Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.

- Tämä saattaa maallikon korvaan kuulostaa pieneltä, mutta teorian tasolla puhutaan jopa 10-20 prosentin vähennyksestä henkilövahingoissa, Klang sanoo.

Havaintoja keskinopeuden putoamisesta on tehty vertailemalla Valtatie 1:n eli Turun ja Helsingin, sekä Valtatie 4:n eli Lahden ja Helsingin välisten moottoriteiden ajonopeuksia.

Pohjoisen valtateillä, joissa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, keskinopeudet ovat pienentyneet mittausten mukaan noin 1,5 kilometriä tunnissa.

Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klanf nojaa kaiteeseen keltainen huomiotakki yllään.
Varsinais-Suomen ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klangin mukaan keskinopeuksien hidastuminen näkyy nyt ilmiönä, mutta trendistä voidaan puhua vasta, kun päästään tarkastelemaan koko vuoden dataa. Arttu Kuivanen / Yle

Polttoaineen hinta todennäköisenä syynä

Bensiinin ja dieselin hinta on kallistunut merkittävästi etenkin Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan seurauksena.

Polttoaineen hinnan kova nousu on Jaakko Klangin mukaan todennäköisin syy keskinopeuksien laskuun.

- Kyllä se hyvin loogista on. En keksi muita syitä. Ympäristöajattelu tai liikenneturvallisuus eivät valitettavasti motivoi niin paljon kuin ajokustannukset.

Klang sanoo, että nopeuden pudottaminen esimerkiksi 10 kilometrillä tunnissa yli satasen vauhdissa voi vähentää polttoaineen kulutusta jopa 10-15 prosenttia.

Polttoaineen hinta on vaikuttanut suomalaisten ajokäytökseen, selviää myös Lähi-Tapiolan tuoreesta kyselystä. Neljännes vastaajista kertoi pyrkivänsä ajamaan aiempaa taloudellisemmin.

Kyselyyn vastanneista autoilijoista vajaa puolet kertoi pyrkivänsä ajamaan vain välttämättömät ajot, ja 14 prosenttia oli joutunut vähentämään ajamista, koska vastaajalla ei ollut siihen varaa.

Lähi-Tapiolan kysymyksiin kohonneiden polttoainehintojen vaikutuksista sekä autoilun käyttökustannuksista vastasi noin 500 henkilöä.

Jaakko Klang sanoo, että polttoaineen hinta on vaikuttanut myös hänen henkilökohtaiseen ajokäyttäytymiseensä.

- Pyrin keskittymään harvoihin ajoihin, eli käydään äidin luona ja kaupassa samalla matkalla. Lisäksi polkupyöräilen enemmän kuin normaalisti. Minulta se onnistuu helposti, kun asun Turun läheisyydessä, Klang sanoo.

Tietoa suomalaisten ajokäyttäytymisestä kerätään automaattisen liikennemittausverkoston kautta. Suomen maanteillä on lähes 500 mittausasemaa, josta saadaan reaaliaikaisesti dataa ajoneuvojen suunnasta, luokasta ja nopeudesta.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella 30. heinäkuuta kello 23:een asti.

Lue myös:

Bensan kallistuminen ajoi kulutuksen kovaan laskuun

vendredi 29 juillet 2022 17:20:08 Categories: YLE autoilu

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.