Ilta Sanoma

Sanoma arvioi Suomen mainosmarkkinoiden olevan vakaat eikä näe koronapandemian vaikuttavan liiketoimintaansa. Oppimateriaaliyksikön tulosta heikensivät Espanjan hallinnon hitaan päätöksenteon aiheuttamat viivästykset.

Sanoma kertoi kesäkuussa, että se ostaa oppimisliiketoimintoja Italiasta ja Saksasta.

Sanoma kertoi kesäkuussa, että se ostaa oppimisliiketoimintoja Italiasta ja Saksasta. Kuva: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva

Viestintäkonserni Sanoman liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä 313 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavana ajan 303 miljoonasta eurosta. Yhtiön suosima tulosluku, operatiivinen liiketulos sen sijaan laski 54 miljoonaan euroon 65 miljoonasta eurosta.

Tuloksen heikentymistä Sanoma selittää sillä, että Espanjassa aluehallinnon hidas opetussuunnitelmiin liittyvä päätöksenteko viivästytti oppimateriaalien toimituksia.

Operatiivinen osakekohtainen tulos painui 0,21 euroon 0,24 eurosta.

Kesäkuussa Sanoma ilmoitti, että se ostaa Pearsonilta sen perus- ja toisen asteen oppimateriaaliliiketoiminnan Italiassa sekä pienen, kokeisiin valmistavia materiaaleja tarjoavan liiketoiminnan Saksassa. Sanoma arvioi kaupan toteutuvan vielä kuluvalla vuosineljänneksellä.

-?Yritysosto sopii hyvin Sanoman strategiaan, jonka mukaisesti se aikoo kasvattaa perus- ja toisen asteen oppimisliiketoimintaansa yritysostoin. Samalla se merkitsee Sanoman laajentumista Italiaan, joka on yksi Euroopan suurimmista perus- ja toisen asteen oppimispalveluiden markkinoista, Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo osavuosikatsaustiedotteessa.

Sanoma Media Finlandin liikevaihtoa kasvatti pandemian takia jäissä olleen tapahtumaliiketoiminnan virkoaminen. Odotukset olivat isot, mutta tilanne on ollut Duinhovenin mukaan edelleen haastava.

-?Kesäkuussa festivaalikävijöiden määrä jäi odotettua alhaisemmaksi, ja tässä vaiheessa voidaan sanoa, että sama trendi jatkui heinäkuussa, joten tapahtumaliiketoiminnan myynti ja tulos eivät tule yltämään koronaa edeltävän vuoden 2019 lukemiin.

Paperin hintojen nousu painoi Sanoma Media Finlandin tulosta niin paljon, etteivät tapahtumaliiketoiminnan kasvaneet tuotot sitä kompensoineet.

Sanoma julkisti kesäkuussa strategisen kasvutavoitteen, jonka mukaan se pyrkii kasvattamaan liikevaihtonsa yli kahteen miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä siten, että vähintään 75 prosenttia siitä tulee oppimisliiketoiminnasta.

Sanoma pitää näkymänsä ennallaan ja arvioi raportoidun liikevaihtonsa tänä vuonna olevan 1,25-1,30 miljardia euroa ja operatiivisen liikevoittonsa 15-16 prosenttia liikevaihdosta. Viime vuonna liikevaihtoa kertyi 1,25 miljardia euroa ja operatiivinen liikevoittomarginaali oli 15,8 prosenttia.

Koronaviruspandemialla ei yhtiön mukana ole merkittävää vaikutusta sen liiketoimintaan. Suomen mainosmarkkinoiden Sanoma näkee olevan vakaat.

Taloussanomat kuuluu Sanoma-konserniin.

Ilta Sanoma
mercredi 27 juillet 2022 12:15:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.