Tuen saanut yrittäjä katsoo lataustolpan "ampuvan jalkaan" bensiinin ja dieselin myyntiä.
Energiaviraston vuonna 2021 tekemän arvion mukaan keskeinen haaste on pikalatauspisteiden latausliiketoiminnan heikko kannattavuus. Kuva: Roni Rekomaa
Simpeleen Nesteelle piti rakentaa sähköauton latauspaikka, mutta nyt kyseisen aseman yrittäjä kieltäytyy rakennustöistä, kertoo Simpeleen asioita seuraava paikallislehti Uutisvuoksi.
Asian tekee erikoiseksi se, että työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan kuuluva energiavirasto ehti jo myöntää Simpeleen Nesteen latauspaikkaan yhteensä 59?000 euron valtiontuen.
Lue lisää: Sähköautoilija kokeili ajaa Helsingistä Lappiin yksinomaan ilmaiseksi tarjotulla sähköllä - näin siinä kävi
Neste Simpeleen yrittäjä Soile Hellstenin mukaan pikalaturi jää kuitenkin rakentamatta, sillä siitä "ei ole aseman liiketoiminnalle hyötyä".
-?Se olisi tullut maksamaan meille aika paljon, enkä lähtenyt siihen mukaan. Meidän elinkeinomme on polttoainemyynnissä, ja se ampuisi itseään jalkaan jos tuohon laittaisi sähkötolpan, Hellsten perustelee ratkaisuaan Uutisvuoksessa.
Lue lisää: Uusi riidanaihe: Epäselvyydet latausjärjestyksestä saivat ruotsalaiset sähköautoilijat turvautumaan nyrkkeihin
Ilta-Sanomat ei tavoittanut useista yrityksistä huolimatta Hellsteniä kommentoimaan tilannetta tarkemmin.
Energiavirastosta todettiin lisäksi, ettei virasto kommentoi kesken olevia yksittäistapauksia.
Lue lisää: Moottori-lehti ajoi 9?000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle - tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia
Energiavirasto järjesti joka tapauksessa viimeksi kesäkuussa 2022 tarjouskilpailun tuesta sähköautojen pikalatauspisteiden rakentamista varten.
Kilpailtavaa lataustolppatukea oli tuolloin tarjolla yhteensä viisi miljoonaa euroa.
TetraSys Oy.