Mazdan katumaasturi CX-5 uusiutui niin kuin hyväksi todetut mallit uusiutuvat -?marginaalisesti.
Mazda CX-5: hintahaarukka alkaa vajaasta 37?000 eurosta ja nousee IS:n koeajamassa Signature-varustellussa versiossa kattoluukun kera yli 57?000 euroon. Kuva: Kari Ylänne / IS
Atleettisen Mazda CX-5:n päivitys mallivuoteen 2022 ei näy päälle päin, ellei kiinnostus ole kohdistunut vakavasti japanilaisvalmistajan puskurien, lyhtyjen ja maskin muotoiluun. Harrastuneisuuden tasosta riippuen esimerkiksi maskin voi nähdä aiempaa kolmiulotteisempana.
CX-5 on saanut kolme uutta varustetasoa, jotka voi hahmottaa pienistä nyansseista. Esimerkiksi koeajossa olleen Signature-varustelun tunnistaa korinvärisistä puskureista ja ovien sekä pyöränkaarien koristelistoista. Sisällä Signature tarkoittaa nappanahkasisustusta ja puisia koristelistoja.
Maksimissaan vetomassa on 750/2?000 kg. Kuva: Kari Ylänne
Ohjaamossa voisi kuvitella istuvansa kalliimmassa autossa, vaikka ei Signature-varusteltu CX-5 yli 57?000 euron arvoisena mikään halpiskaan ole.
Ohjaamo on yhdellä sanalla toiminallinen. Kuva: Kari Ylänne
Varustelu on runsas ilman että auto mitenkään huutaisi sen puolesta. Työn jälki on matkustamossa laadukasta. Kaikinpuolisen avaruuden aistii heti autoon kivuttaessa. Tällä kertaa se koskee myös ja erityisesti takaistuinpaikan arvonnassa saaneita, sillä suuri ovi avautuu silmämääräisesti 90 asteen anteliaaseen kulmaan.
Mittaristo ei yritä olla markkinoiden muodikkainen. Kuva: Kari Ylänne
Puhelimen voi ladata nyt varustetasosta riippuen langattomasti. Keskinäytön säätäminen keskikonsolin pyörylästä tuntuu hyvältä ratkaisulta sekä toiminallisuuden että ergonomian kannalta.
Keskikonsolista pyörylällä säädettävä keskinäyttö ajaa asiansa paremmin kuin aiemmin. Kuva: Kari Ylänne
Tavaratilan lattia on nyt samassa tasossa takaluukun kynnyksen kanssa. Samalla lisätilaa on vapautunut bassokaiuttimen uudelleenmuotoilulla.
Nelivetoinen CX-5 on saanut Off road -ajotilan, jonka on määrä optimoida ajotuntuma pinnoittamattomilla ja liukkailla alustoilla. Kaupunkivoittoisessa ajossa tämä ominaisuus jäi kokeilematta. Hitaissa nopeuksissa ohjaus tuntuu järeähkönpuoleiselta, mutta reagointi on kyllin herkkä. Ajotuntuma on vaivaton, vaikkakin alusta on viritetty yllättävänkin kireäksi.
Ajo-ohjelmat löytyvät keskikonsolin vasemmasta laidasta. Kuva: Kari Ylänne
Nelisylinterinen vapaasti hengittävä moottori ei loista dynaamisuudellaan. Mazda kertoo, että päivityksessä äänieristystä on parannettu. Ilmeisestikään ihan aukottomiksi parannukset eivät ole yltyneet, sillä käyntinopeuden kasvaessa voi selvästi kuulla moottorin karheahkon ääntelyn.
Jos CX-5 tuntuu kaikkinensa laadukkaalta katumaasturilta, niin kulutuspuolelta on vaikea kertoa hyviä uutisia. Maltillisella ajotavalla auto kulutti 8,1 litraa sadalla kilometrillä. Se on runsas lukema litrahinnasta riippumatta.
Reunapaikoilla istuville CX-5 tarjoaa mukavat oltavat. Kuva: Kari Ylänne
Tekniikka
MOOTTORI R4, 2?488 cm3, 143 kW (194 hv)/6?000 r/min, 258 Nm
SUORITUSKYKY 0-100 km/h 9,0 s, huippunopeus 195 km/h
KULUTUS 7,7 l/100 km 95E10
CO2-PÄÄSTÖT 172 g/km
VOIMANSIIRTO A6, neliveto
MITAT p 4?575, l 1?845, k 1?680 mm, akseliväli 2?700 mm, omamassa 1?566 kg tavaratila 522-1395 l, tankki 58 l Hinta 57?419 euroa
Yleistä laatuvaikutelmaa ja avaruutta
Vaivatonta ajomukavuutta
Voimanlinjan ponnettomuutta varauksin
Korkeaa polttoaineen kulutusta
TetraSys Oy.