Ilta Sanoma

Kari Pajunen arvostelee tiukoin sanankääntein vuonna 2018 voimaan tullutta taksiuudistusta.

Kari Pajunen arvostelee tiukoin sanankääntein vuonna 2018 voimaan tullutta taksiuudistusta. Kuva: Antti Hämäläinen

Viidellä eri vuosikymmenellä taksia ajanut Kari Pajunen kokee tilanteen olevan kestämätön.

- ENSIMMÄINEN HEINÄKUUTA 2018.

Taksia vuodesta 1989 ajanut Kari Pajunen huokaisee.

- Se oli surupäivä kaikille meille taksialan ammattilaisille.

Tuolloin astui voimaan taksiuudistus, jonka takana oli pitkälti yksin silloinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk).

Ylen MOT-toimitus kertoi aiemmin heinäkuussa, että kuljetuspalveluyritys Uber toteutti Suomessa vuosina 2014-2016 laajamittaisen lobbausoperaation, jolla se pyrki mahdollistamaan liiketoimintansa Suomessa sekä uudistamaan taksilainsäädäntöä.

Uber sekä sen palkkaamat lobbarit tapasivat useita poliitikkoja ja virkamiehiä, kuten muun muassa silloisen pääministeri Alexander Stubbin (kok) sekä Bernerin.

MOT:n lähteiden mukaan juuri Berner käytti ministerinä taksilain kokonaisuudistukseen poikkeuksellisen paljon aikaansa ja halusi pitää uudistuksen ohjakset omissa käsissään ministeriön sisällä.

Mediassa ihmeteltiin jo tuolloin, kuinka vapaat kädet tuolloin pääministerinä toiminut Juha Sipilä (kesk) Bernerille antoi, joka oli ensimmäisen kauden kansanedustaja ja samalla heti ministeri.

- Me vanhan liiton vossikkakuskit kutsumme sitä nimellä "berneriläis-sipilistinen" taksiuudistus, Pajunen jyrähtää.

- Tämä on nykyään ihan villi länsi!

Anne Berner (kesk) toimi liikenne- ja viestintäministerinä 2015-2019. Taksiuudistus oli pitkälti hänen henkilökohtainen missionsa.

Anne Berner (kesk) toimi liikenne- ja viestintäministerinä 2015-2019. Taksiuudistus oli pitkälti hänen henkilökohtainen missionsa. Kuva: Joonas Salo

63-vuotiaalla Pajusella on kokemuksen syvä rintaääni, jolla hän suomii ankarasti nykytilannetta.

Espoolaismies on ajanut taksia yli 30 vuotta, tarkemmin huhtikuusta 1989.

- Olin ollut aiemmin ihan toisen alan hommissa kymmenisen vuotta, mutta päätin vaihtaa alaa.

Hän kertoo pikkuveljensä ajaneen tuolloin taksia ja vinkanneen alasta.

- Annoin ajatukselle mahdollisuuden ja sillä tiellä ollaan.

Pajunen muistaa kristallinkirkkaasti, että tuolloin taksikuljettajan oikeudet saadakseen piti suorittaa ensin kahdeksan viikon kurssi, jonka jälkeen oli vuorossa poliisin "katukuulustelu".

- Siinä kuulustelussa oli 100 kysymystä, josta piti saada vähintään 75 oikein. Jos sai alle sen, niin sai mennä aikaisintaan kahden viikon kuluttua uusimaan.

- Vastaukset piti antaa kirjallisesti joko suomeksi tai ruotsiksi.

Hän muistelee kielen osaamisen olleen tärkeää, jotta tulevat taksikuskit ymmärtäisivät asiakkaita ja tulisivat samalla myös ymmärretyiksi.

Vaikka kaikki päivät eivät olekaan tuoksuneet mirhamilta ja tuntuneet kullalta, on Pajusta auttanut jaksamisessa oma nyrkkisääntö.

- Koskaan ei ole vituttanut duunit kolmea päivää putkeen.

Viidellä eri vuosikymmenellä taksia ajanut Kari Pajunen kertoo taksialalla nykyään vallitsevan villin lännen meininki.

Viidellä eri vuosikymmenellä taksia ajanut Kari Pajunen kertoo taksialalla nykyään vallitsevan villin lännen meininki. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Taksikuskit ovat - tai ainakin ovat ennen olleet - hyvin tiivis porukka keskenään.

- Kyllä tässä maine kiirii edellä, jos teet hommat päin mäntyä, niin voi olla vaikeaa saada töitä, kuljettajana useille eri taksiyrittäjille työskennellyt Pajunen pyörittelee.

Lue lisää: Kyytiin repimistä, treffi­pyyntöjä ja jopa lähes 60 euron hintaero - IS ajoi saman matkan 10 kertaa taksilla Helsingissä

Pajunen kertoo ajavansa provisiona eli suoritepalkalla eli tulokseen perustuvalla palkkiolla.

Pelkkä kahvinjuonti tolpalla ei siis lihota lompakkoa, joten työn on myös pakko maistua, jos haluaa leivän päälle parempaa leikkelettä.

- Keppiä ja porkkanaa.

Taksiliiton mukaan suurin osa taksikuskeista ajaa juuri suoritepalkalla.

Mutta se taksiuudistus.

Pajunen ottaa kierroksia jo pelkän taksiuudistus-sanan kuulemisesta.

- Yrittivät keksiä pyörän uudestaan, saivat aikaan kolmion.

- Ei tullut edes neliötä, hän sukkuroi itsensä tilaan, eikä säästele v-alkuisia sanoja Juha Sipilän ja Anne Bernerin kohdalla.

Vanhan liiton taksikuski kertoo kantavansa huolta erityisesti tiettyjen asiakasryhmien puolesta mainiten muun muassa ikäihmiset sekä vammaiset.

Vanhan liiton taksikuski kertoo kantavansa huolta erityisesti tiettyjen asiakasryhmien puolesta mainiten muun muassa ikäihmiset sekä vammaiset. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Itse kuluttajille eli asiakkaille uudistuksen näkyvin juttu oli, että taksimatkojen hinnat vapautuivat eli taksiyrittäjä saa itse määritellä hinnan.

Taksikuskeille näkyvin juttu se sijaan oli, että taksilupien määrää ei enää rajoitettu.

Tämä on tuonut ilmiön, jossa osa taksikuskeista tappelee fyysisesti taksitolpilla asiakkaista.

- Tänä päivänä taksikuskina toimimiseen riittää 42 euroa leimaveroa varten, Suomessa myönnetty B-luokan ajokortti, kaksi mustavalkoista kuvaa ja sen jälkeen mennään katsastuskonttorille, jossa täytetään yksi liikenne- ja viestintäviraston kaavake.

- Kahden viikon jälkeen tulee kortti kotiin, jossa todetaan kortin haltijan olevan ammattitaitoinen ja asiansa osaava taksinkuljettaja, Pajunen parahtaa.

Hän kertoo ihmettelevänsä, että esimerkiksi kielitaidosta ei kysytä lainkaan eikä myöskään mitään paikallistuntemusta tarvitse olla.

Myös Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson valittelee paikallis­tuntemuksen tarpeen puutetta.

- Aiemmin taksinkuljettajan ammattiajolupa myönnettiin tietylle alueelle, jonka alueen paikallistuntemusta edellytettiin ajoluvan saamiseksi.

- Esimerkiksi jos minulla oli ammattiajolupa Helsinkiin, niin sain ajaa vain sellaista taksia, jonka taksilupa oli myönnetty Helsinkiin.

Nyt taksiluvan tai taksinkuljettajan ajoluvan saatuaan voi Anderssonin mukaan paljasjalkainen helsinkiläinen mennä ajamaan suoraan vaikka Säkylään ja toisinpäin.

Nykyinen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) myönsi jo vuonna 2020 Iltalehdelle taksiuudistuksen menneen liian pitkälle.

- Se meni äärimmäisyyksiin, Harakka totesi.

Viidellä eri vuosikymmenellä taksia ajanut Pajunen kokee tilanteen olevan kestämätön.

- Tällä hetkellä alaan täysin vihkiytymättömät saavat puuhastella aivan miten sattuu valtiovallan erityisessä suojeluksessa.

Kari Pajusen lääkkeet nykyiseen taksitilanteeseen on taksamittareiden tuominen takaisin sekä valvonnan tehostaminen.

Kari Pajusen lääkkeet nykyiseen taksitilanteeseen on taksamittareiden tuominen takaisin sekä valvonnan tehostaminen. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Vaikka tilanne on huolestuttava eikä parannusta näy lähitulevaisuudessa, on Pajusella selkeät terveiset päättäjille ja neuvot tilanteen hoitamiseksi.

- Kuljettajien luvan saamista pitäisi kiristää.

Myös valvontaan pitäisi kohdentaa hänen mukaansa lisää resursseja.

- Taksamittari pitää olla, niin ei tule väärinkäytöksiä eikä huijauksia, sopiiko? Pajunen sanoo osoittaen kysymyksensä liikenne- ja viestintäministeriölle.

Taksamittari pitää olla aina käytössä, kun matka perustuu ajan tai matkan pituuden mittaamiseen.

Taksiliiton puheenjohtaja Andersson sanoo, että taksamittaria ei kuitenkaan vaadita, jos taksikuski ajaa kiinteästi sovituilla hinnoilla.

Vuodesta 1977 taksia ajaneen Kai Anderssonin mukaan asiakkaan ja kuljettajan välinen luottamus on rapissut viime vuosina.

Vuodesta 1977 taksia ajaneen Kai Anderssonin mukaan asiakkaan ja kuljettajan välinen luottamus on rapissut viime vuosina. Kuva: Taksiliitto

Suurinta huolta Pajunen kertoo kantavansa erityisesti tiettyjen asiakasryhmien puolesta.

- Meillä on suuri joukko asiakkaita, jotka kuuluvat erityisryhmiin, kuten eriasteisia kehitysvammaisia, muistisairaita vanhuksia tai vaikka näkövammaisia, jotka voivat tulla höynäytetyiksi.

- Jos kuski ei osaa esimerkiksi Helsingin keskustasta lentokentälle, niin on se huolestuttavaa ja saattaa koko ammattikunnan osaamattomaan valoon.

Hän antaa omakohtaisen esimerkin siitä, kuinka hulluna hän nykyisen tilanteen kokee.

- Osaan käyttää veistä ja voidella sillä leivän, mutta ei se minusta tee osaavaa kirurgin hommiin.

- Onhan tämä myös ikävä tilanne kaikille asiallisille, osaaville kuljettajille ja ennen kaikkea niille asiakkaille, jotka palveluitamme käyttävät.

Pajunen muistuttaa, että taksiasemalla asiakas saa valita juuri sen auton, jonne itse haluaa mennä.

Pitkään uraan on sattunut kaikenlaista, mutta vain kerran hän on joutunut hengenvaaraan.

- Keväällä 2019 ulkopuolinen ihminen tuli koputtamaan taksin ikkunaan ja oven avattuani otti pillistäni kiinni kuristaen niin kovaa, että minulta meni taju.

Pajunen kertoi käyneensä heti pahoinpitelyn jälkeen sairaalassa ja joutui olemaan sairauslomalla yli neljä kuukautta.

- Se vaikutti pitkään, en ollut koskaan pelännyt niin, hän muistelee Vantaalla sattunutta tilannetta.

Tapausta käsitellään Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa Hyvinkäällä 3. elokuuta - kolme vuotta ja neljä kuukautta itse tapahtumasta.

Sekä Pajunen että Andersson ovat samaa mieltä, että asiakkaan ja kuljettajan välinen luottamus on rapissut viime vuosina.

- Liekö syy sitten alalle levinneen ammattitaidottomuuden, Pajunen ruotii.

- Eihän sitä ole tietenkään todennettu millään mittareilla, mutta kyllä siitä on yleisesti puhuttu, että se luottamus on vähentynyt, Andersson näkee.

66-vuotias Andersson kertoo kohdanneensa myös jopa koomisia tilanteita uudistuksen myötä.

- Olen saanut asiakkailta paljonkin ansiotonta arvonnousua, kun olen osannut ajaa suoraan oikeaan osoitteeseen, vaikka se on ihan samaa työtä, jota takseilta on aina odotettukin.

- En aja paremmin enkä osaa työtäni paremmin kuin aikaisemmin, mutta kehuja sekä kiitoksia tulee paljon enemmän kuin ennen. Rima on siirtynyt eli se mikä oli ennen normaalia, tuntuu nyt olevan kiitoksen arvoista, Andersson hymähtää.

Kaikesta huolimatta Kari Pajunen kertoo aikovansa ajaa taksia vielä hetken.

- 1.9.2023 huristelen eläkkeelle.

- Olen ajanut yli 3,5 miljoonaa kilometriä, niin eiköhän se ala olemaan tarpeeksi.

Ilta Sanoma
dimanche 24 juillet 2022 10:00:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.