Ilta Sanoma

Suomen teillä liikkuu etenkin öisin toinen toistaan painavampia, leveämpiä ja pidempiä kuljetuksia. Jonne Hellman kertoo, millaista on ajaa jopa yli 200 tonnia painavaa, ylileveää ja -korkeaa lastia.

Kuva: Bo Stranden

Kun katon kappale, voimala, tuulimylly, suuri elementti tai kone pitää siirtää paikasta toiseen, tarvitaan erikoiskuljetusta. Porilainen Jonne Hellman, 29, on yksi kuljettajista, jotka ajavat näitä jättimäisiä kuormia.

Ahtaus on heidän työlleen tavallista, sillä pääasiassa tiet ja väylät on suunniteltu paljon pienemmille autoille ja lasteille. Joskus mahtuminen voi olla senteistä kiinni.

Kun radiosta kuuluu liikennetiedote, jossa kerrotaan leveästä kuljetuksesta, autoilijoiden kannattaa uskoa, että tielle ei välttämättä yhtä aikaa mahdu.

Kun radiosta kuuluu liikennetiedote, jossa kerrotaan leveästä kuljetuksesta, autoilijoiden kannattaa uskoa, että tielle ei välttämättä yhtä aikaa mahdu. Kuva: Bo Stranden

Hellman on työskennellyt kaksi vuotta Rantala-yhtiöihin kuuluvassa Hiekka-Laitilassa, jonka pääkonttori on Laitilassa.

-?Työ on haastavaa, eikä suinkaan helppoa, mutta kiinnostavaa, sillä jokainen päivä on erilainen, hän kertoo.

Hellman valmistunut ammattikoulusta metsäkoneenkuljettajaksi ja puutavara-auton kuljettajaksi. Tehtyään aikansa näitä ja muita kuljetusalan töitä, kaveri kehotti häntä hakemaan nykyiseen tehtäväänsä.

Jos tie ei ole tarpeeksi leveä, erikoiskuljetus käyttää vastaantulevien kaistaa apunaan.

Jos tie ei ole tarpeeksi leveä, erikoiskuljetus käyttää vastaantulevien kaistaa apunaan. Kuva: Bo Stranden

Alkuaan erikoiskuljettajana hän kuvaa vauhdikkaaksi.

-?Ensimmäisenä päivänä todettiin, että auto on siinä, ota kuorma kyytiin ja lähde menemään, Hellman muistelee.

Kuljetettavana oli ylileveä lasti. Loppuviikonkin hän veti leveää ja pitkää kuormaa eli Hellman heitettiin heti niin sanotusti "syvään päätyyn".

Ensimmäinen viikko sujui hyvin, mikä pönkitti uskoa omiin taitoihin. Hellman sanoo, että häntä ei yleensä pelota eikä jännitä.

-?Joskus ahtaassa paikassa mietityttää, mitenköhän tämä menee, mutta kaikki on saatu perille.

Jonne Hellman tarkistaa, että kuusi metriä leveä kuorma on varmasti keskellä.

Jonne Hellman tarkistaa, että kuusi metriä leveä kuorma on varmasti keskellä. Kuva: Bo Stranden

Jokaisessa kuljetuksessa on Hellmanin mielestä omat haasteensa. Hellman ajaa myös nosturiautoa ja kuljettelee koneita.

-?Tosi pitkä kuorma on suurimpia haasteita, Hellman sanoo.

-?Erikoisimpia kuljetuksiani taitaa olla joku lämpövoimala. Vaikka ne ovat leveitä, vielä hankalammaksi ne tekee korkeus, hän lisää.

-?Kun tuntuu, että tuosta ei mahduta, pannaan vehkeet seis joksikin aikaa ja käydään mittailemassa ja tutkimassa, mitä kannattaisi tehdä. Parempi tutkia hetki etukäteen kuin jälkeenpäin miettiä. Rauhallisuus ja hyvä ryhmähenki porukassa on tärkeintä.

Vaikka ratin takana on vain yksi henkilö kerrallaan, työ on ryhmätyötä. Kun esimerkiksi teollisuudessa tiedetään isosta kuormasta, tilataan erikoiskuljettaja ja aletaan suunnitellaan reittiä. Suunnitteluun voi mennä kuukausia, ja siihen voi osallistua kymmenenkin henkilöä.

Ennen matkaan lähtöä erikoiskuljetuksen takana ja edessä ajavat kuljettajat Sami Nordlund, Jouko Päivälä, Jussi Hietala käyvät Jonne Hellmanin kanssa läpi reittiä.

Ennen matkaan lähtöä erikoiskuljetuksen takana ja edessä ajavat kuljettajat Sami Nordlund, Jouko Päivälä, Jussi Hietala käyvät Jonne Hellmanin kanssa läpi reittiä. Kuva: Bo Stranden

Jättimäisen kuorman siirtoon tarvitaan Pirkanmaan ely-keskuksen lupa. Se myöntää koko Suomen luvat Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Nykyisin kuljetetaan paljon tuulimyllyjä. Tuulimylly koostuu kolmesta lavasta, konehuoneesta ja neljästä kuuteen runkoputkesta. Jokaisen osan kuljetus vaatii oman erikoiskuljetusluvan.

Yleensä tavallisen maantiekaistan leveys on 3,5-4,0 metriä, ja sillat ovat noin 4,4 metrin korkeudella. Erikoiskuljetukset voivat olla jopa yli 10 metriä leveitä ja korkeita ja 50 metriä pitkiä. Maantiellä yleisessä liikenteessä voi liikkua jopa 200 tonnin painoisia kuormia.

Hiekka-Laitilan toimitusjohtaja Heikki Rantala kertoo, että Suomesta on viety Viroon 24 metriä korkea ja 28 metriä leveä 450 tonnin painoinen säiliö. Yhtiön kuljettajat liikuttivat sitä satama-alueella tätä kaksi kilometriä. Kuorma eteni kahden rinnakkain kulkevan lavettiauton kyydissä.

Jättimäisten kuormien siirtämisessä saatetaan käyttää kahta autoa.

Jättimäisten kuormien siirtämisessä saatetaan käyttää kahta autoa.

Vaikka viranomaiset säätelevät reittejä, myös kuljetusporukka käy mittaamassa korkeuksia ja leveyksiä ja tarkastaa teiden kestävyyttä. Hellman kertoo, että mittauksia tarvitaan etenkin alueilla, joilla ei yleensä ole erikoiskuljetuksia.

Matkaankin lähtee usein muutama kuljettajaa.

-?Mitä isompi kuorma on, sitä enemmän tarvitaan etu- ja taka-autoja. Suurimmissa projekteissa kuljetetaan maksimissaan neljä kuormaa kerralla.

Nämä erikoiskuljetuksen liikenteenohjausautot varottavat muuta liikennettä. Niistä ollaan myös koko ajan yhteydessä kuorman kuljettajaan ja huomautetaan, jos mutka näyttää liian tiukalta tai tilaa ei muuten näytä olevan tarpeeksi.

Jonne Hellmanin torstaina ajaman erikoiskuljetuksen takia kaksi siltaa piti sulkea vastaantulijoilta.

Jonne Hellmanin torstaina ajaman erikoiskuljetuksen takia kaksi siltaa piti sulkea vastaantulijoilta. Kuva: Bo Stranden

Ennakoinnista huolimatta yllätyksiä voi tulla. Jos reitin suunnittelusta on pitkä aika, paikalla saattaa olla vaikkapa yllättäviä tietöitä.

-?Ei näitä yleensä peruutella, vaan mennään vain eteenpäin. Silti on joskus jouduttu peruuttamaankin, Hellman sanoo.

Muiden tiellä kulkijoiden käytös vaihtelee.

-?Suurin osa osaa toimia fiksusti, ymmärtää ja antaa tilaa. Välillä on niitä, joilla olisi kauhea kiire mennä ja jotka eivät tahdo tajuta, että nyt ei mahdu.

-?Emme tietenkään kiusallamme teitä tuki. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme päästämään takaa ohi pyrkiviä.

Öisin ajetaan etenkin isoja kuormia, jotta muu liikenne häiriintyisi mahdollisimman vähän.

-?Vaikka matka ei olisi edes pitkä, koko kuljetukseen voi mennä useampikin yö.

Kuormaa siirrellään nosturilla.

Kuormaa siirrellään nosturilla. Kuva: Bo Stranden

Etenkin kesäöinä teillä saattaa liikkua myös jäniksiä, kettuja, hirviä, peuroja ja pohjoisessa poroja. Hellman kertoo, että joskus hirvi on puikahtanut etuauton ja kuljetuksen välistäkin.

Kuljettajan pitää tuollaisessa tilanteessa päättää nopeasti, mikä on pienin riski.

-?Pyrimme jarruttamaan, mutta erikoiskuljetuksen kanssa ei parane väistää, Hellman sanoo.

Aika ajoin erikoiskuljetuksissa sattuu onnettomuuksia. Hellmanille ei ole sattunut rengasrikkoa suurempaa, mutta hän huomauttaa, että niin autot, kun kärrytkin ovat kuluvia. Joskus viat voivat johtaa kaatumisiin.

Kuka tahansa ei pärjää hankalien lastien kanssa. Rantala sanoo, että erikoiskuljettajat ovat kuljetusalan aatelia. Alan ammattilaisissa on paljon kokeneita 50-60-vuotiaita kuljettajia, mutta Rantala on huolissaan tulevaisuudesta.

-?Olemme vielä liemessä, jollei alalle saada lisää nuoria.

Sami Nordlund, Janne Hellman, Jouko Päivälä ja Jussi Hietala veivät kuusi metriä leveän ja pitkän kattoelementin onnistuneesti Uuteenkaupunkiin.

Sami Nordlund, Janne Hellman, Jouko Päivälä ja Jussi Hietala veivät kuusi metriä leveän ja pitkän kattoelementin onnistuneesti Uuteenkaupunkiin. Kuva: Bo Stranden

Hellman suosittelee alaa.

-?Työ on mielenkiintoista ja haastavaa. Ainakin meillä on kaikki kuormat erilaisia ja monta kuormaa ei yleensä samaan paikkaan mene. Tässä pääsee näkemään erilaisia projekteja ja olemaan mukana niissä.

Ilta Sanoma
samedi 23 juillet 2022 22:38:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.