Ilta Sanoma

Bensiinin ja dieselin hinta on noussut hurjasti. Sähköautoja myydään nyt paljon, mutta polttomoottoriautoilla ajetaan vielä pitkään EU:n takarajan jälkeenkin.

Yhä useampi harkitsee polttomoottoriauton vaihtamista täyssähköautoon.

Yhä useampi harkitsee polttomoottoriauton vaihtamista täyssähköautoon. Kuva: Sami Kero / HS

Bensapumpulla kirpaisee. Pankkitilillä käy puhuri, kun polttoaine virtaa auton tankkiin.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja siitä alkanut taloussota on nostanut bensiinin ja dieselin hinnat ennätyslukemiin. Vaikka viime viikkoina hinnat ovat hieman laskeneet alkukesän huipuista, ajaminen on kaikkea muuta kuin edullista.

Esimerkiksi 95-oktaaninen bensiini maksoi viime viikolla Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 2,35 euroa litralta. Vuosi sitten heinäkuussa bensalitran sai 1,7 eurolla.

Jos bensa-auto kuluttaa seitsemän litraa sadalla kilometrillä ja lomailija ajaa Helsingistä mökilleen Mikkelin seudulle ja takaisin, hän joutui viime viikolla maksamaan polttoaineesta keskimäärin 76 euroa. Vuosi sitten bensoihin olisi mennyt 55 euroa.

Täyssähköautojen myynti kiihtyy. Yhä useampi myös harkitsee vaihtamista sähköautoon.

Vaikka osa siirtyy sähköön ympäristösyistä, oma lompakko on monelle tehokas kannustin. Jos edellä kuvatun matkan taittaisi 20 kilowattituntia satasella kuluttavalla sähköautolla ja lataisi autoa kotona ja mökillä 20 sentin kilowattituntihinnalla, matka maksaisi runsaat 18 euroa. Toiset maksavat sähköstä vielä vähemmän, kun taas tien päällä lataaminen on yleensä kalliimpaa.

Lue lisää: Hurjia hintaeroja syntyy jo sadan km:n matkalla - näin paljon ajaminen nyt maksaa

Liikenne sähköistyy vääjäämättä, mutta tiellä on myös ongelmia, jotka pitää ratkaista.

Uhkaava energiakriisi on saanut sähkön hinnan jyrkkään nousuun. Ensi talvena sähkö on todennäköisesti vielä paljon kalliimpaa kuin nyt - pahimmillaan sitä joudutaan jopa säännöstelemään. Toisaalta bensiinin ja dieselin hinnat eivät nekään ole laskemassa.

Lue lisää: Energia­kriisi voi uhata Suomea - jopa sähköt poikki kodeista

Monilla este sähköön siirtymisessä on auton hinta. Sähköautot ovat merkittävästi kalliimpia kuin samankokoiset polttomoottoriautot. Voi kestää jopa yli 10 vuotta ennen kuin vähän ajava kääntää edullisemmat ajokustannukset "voitoksi".

Joissakin sähköautoissa toimitusajat ovat pitkiä. Uusia pullonkauloja voi tulla akkutuotannossa. Lisäksi akkumineraalien kaivamiseen liittyy eettisiä ongelmia, joita toki on öljyntuotannossakin.

Tienvarsien julkisen latausverkoston kattavuudesta keskustellaan paljon. Keskimääräiset ajomatkat ovat kuitenkin lyhyitä, joten vielä tärkeämpää olisi, että myös kerrostaloissa ja kaupunkien keskustoissa asuvilla olisi mahdollisuus ladata autoaan parkkipaikalla kodin lähellä.

Useille sähköauto ei ole vielä oikea tai edes mahdollinen valinta - syynä voi olla vaikka auton korkea hinta, latausmahdollisuuksien puute tai huoli toimintasäteestä. Kukaan ei ole kuitenkaan riistämässä heiltä autoilua. Vaikka uusien polttomoottoreilla käyvien henkilö- ja pakettiautojen myynnin on määrä päättyä EU:ssa vuoteen 2035 mennessä, käytetyillä bensa- ja dieselautoilla ajetaan vielä pitkään.

Ilta Sanoma
vendredi 22 juillet 2022 00:00:00 Categories: Ilta Sanoma Pääkirjoitus

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.