Ilta Sanoma

Osa rautateiden pääteistä on suljettu ja junat on ohjeistettu kulkemaan hitaammin.

Sumuista ja sateistaan tunnetussa Britanniassa on ollut viime päivinä valloillaan melkoinen "hellehelvetti".

Maassa rikottiin tiistaina maan kaikkien aikojen lämpöennätys peräti kahdesti saman päivän aikana.

Viimeisin ennätys mitattiin Lontoon lentokentän Heathrow'n lähistöllä, kun elohopea nousi 40,2 asteeseen.

Britannian lisäksi koko Länsi-Eurooppa kärvistelee tällä hetkellä kovissa helteissä. Kovat helteet vaikuttavat ihmisten arkeen, mutta näkyvät myös infrastruktuurissa.

Brittilehti Guardian kertoo, kuinka äärimmäiset helteet aiheuttaneet ongelmia sekä rautateillä että moottoriteillä.

Osa rautateiden pääteistä on suljettu ja junat on ohjeistettu kulkemaan hitaammin.

Esimerkiksi rautateiden teräskiskojen osalta lämpölaajeneminen on otettu huomioon, mutta normaalia selkeästi korkeammat lämpötilat ovat tulleet melkoisena yllätyksenä.

Britannian rautatieverkostoa suurimmaksi osaksi hallinnoiva Network Rail kertoo Guardianille, että maan rautateiden teräskiskot on "esijännitetty" 27 asteen kesälämpötiloihin.

Lämpötilojen noustessa nyt lähelle 40 astetta, voi kiskojen lämpötila nousta jopa 60 asteeseen, joka vaikuttaa teräksen laajenemiseen, mutta myös taipumiseen.

Taipuminen taas voi johtaa vaarallisiin tilanteisiin tukirakenteiden osalta, jos esimerkiksi yllättäviä äkkijarrutuksia tulee. Tämän takia rautateillä onkin otettu käyttöön laajennetut nopeusrajoitukset.

Rautateiden lisäksi myös tiestö on kärsinyt maassa melkoisesti.

Britanniassa ovat paukkuneet ennätys ennätyslämpötilat. Mies nauttii kirjastaan Lontoon Hyde parkissa Kanadanhanhien käyskennellessä lähellä.

Britanniassa ovat paukkuneet ennätys ennätyslämpötilat. Mies nauttii kirjastaan Lontoon Hyde parkissa Kanadanhanhien käyskennellessä lähellä. Kuva: Niklas Hallen / AFP

Maan moottoriteistä vastaa valtionyhtiö National Highways, jonka mukaan moottoritiet on rakennettu ja asfalttipäällysteet on suunniteltu kestämään 60 asteen lämpötilatkin.

Sen sijaan pienemmillä paikallisteillä on käytetty asfalttipäällysteitä, jotka alkavat pehmentyä 50 asteen lämpötiloissa.

Lontoossa sijaitsevan Brunelin yliopiston rakennus- ja ympäristötekniikan johtaja, professori Xiangming Zhou kertoo Guardianille, mitä kovat lämpötilat ennestään tummalla asfaltilla voivat saada aikaan.

- Tiestä voi tulla rasvaista ja autojen on vaikeampi jarruttaa.

Noin neljä prosenttia Britannian teistä on rakennut betonista asfaltin sijaan. Tämän lisäksi osa asfalttiteistä on tehty suoraan betonin päälle, joka aiheutti esimerkiksi erään Cambridgen alueella olleen tien sulkemisen yöksi hätäkorjausta varten.

Asfaltin alla olleet betonilaatat olivat kuumuuden vuoksi aiheuttaneet tiehen vaarallisia kohoumia.

Asfalttiteollisuusliiton puheenjohtaja Rick Green kertoo Guardianille kaikkien sääolosuhteiden kestävän tien olevan "merkittävä haaste suunnitteluinsinööreille".

- Vaikka asfaltin pinta ei äärimmäisen korkeissa lämpötiloissa sulakaan, voi (teiden päällystyksessä käytettävä asfaltti) bitumi pehmetä, ruotii Green.

Myös joillain lentokenttien kiitoteillä on havaittu ongelmia pienien kohoumien muodossa.

Ilta Sanoma
mercredi 20 juillet 2022 20:24:00 Categories: Ilta Sanoma Ulkomaat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.