Kansainvälinen autoliitto on jatkossa tiukempi.
Zhoun päätä suojaa ainoastaan halo. Kuskin pään takana normaalisti seisova läppä on irronnut. Kuva: MOLLY DARLINGTON / Reuters
Kansainvälinen autoliitto Fia ottaa käyttöön tiukempia menetelmiä F1-autojen turvallisuuden testaamista varten, kertoo Motorsport.
Britannian Silverstonessa sattunut Alfa Romeon Guanyu Zhoun kammokolari oli varoittava esimerkki Fian suuntaan.
Lue lisää: Valtteri Bottaksen tallikaveri avautui kammottavasta onnettomuudesta - "Tiesin sen tulevan"
Ensi kaudella kuljettajien pään takana olevan läpän, jossa on muun muassa kamera, tulee olla kestävämpi.
Zhoun onnettomuudessa kyseinen osa irtosi hyvin nopeasti, ja ainoa kiinalaiskuskin päätä suojellut objekti oli halo-turvakaari.
FIA ja Alfa Romeo aloittivat tapauksen tutkinnan yhdessä pian Zhoun onnettomuuden jälkeen. Aihetta käsiteltiin F1-tallien teknisten johtajien tapaamisessa torstaina.
Tapaamisen viesti oli selkeä.
- Kaikki tiimit ilmaisivat olevansa valmiita tiukempiin säädöksiin vuodelle 2023. Fia sitoutuu toimittamaan talleille tarpeelliset analyysit ja vaatimukset osien turvallisuudesta, autoliitto kuulutti.
TetraSys Oy.