Ilta Sanoma

Katsastuksen uudet arvosteluperusteet tulivat voimaan toukokuussa 2018. Pian sen jälkeen tilastot paljastavat, miten tiukentuneet säännöt näkyivät ajokielto- ja hylkäysmäärissä.

Muun muassa alle 1,6 millimetrin urasyvyys aiheuttaa tätä nykyä ajoneuvon määräämisen ajokieltoon. Sama tapahtuu myös jarrunesteen vuototapauksissa sekä silloin, kun jarrut joko puoltavat liikaa tai ovat tehottomia suhteessa uusiin, aiemmasta kiristyneisiin määräyksiin.

Muun muassa alle 1,6 millimetrin urasyvyys aiheuttaa tätä nykyä ajoneuvon määräämisen ajokieltoon. Sama tapahtuu myös jarrunesteen vuototapauksissa sekä silloin, kun jarrut joko puoltavat liikaa tai ovat tehottomia suhteessa uusiin, aiemmasta kiristyneisiin määräyksiin. Kuva: Jussi Helttunen

Tämä uutinen julkaistaan uusintana. Alun perin IS uutisoi ajokielloista helmikuussa 2019.

Muun muassa alle 1,6 millimetrin urasyvyys aiheuttaa ajoneuvon määräämisen ajokieltoon. Sama tapahtuu myös jarrunesteen vuototapauksissa sekä silloin, kun jarrut joko puoltavat liikaa tai ovat tehottomia suhteessa uusiin, aiemmasta kiristyneisiin määräyksiin.

Toukokuun lopussa 2018 käyttöön otetut katsastuksen uudet arvosteluperusteet eivät tilastojen valossa näy erityisesti hylättyjen katsastuspäätösten määrässä.

Eri vikakohteiden perusteella ajoneuvoille annetuissa ajokielloissa kasvu on sen sijaan ollut suurta -?ellei suorastaan räjähdysmäistä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun Suomen katsastustoimipaikoilla havaittiin aikavälillä 5/2018 -?12/2018 yhteensä noin 15?600 ajokieltoon johtanutta vikaa, löytyi vastaavana ajankohtana vuotta aikaisemmin tästä karkeasti vain neljäsosa eli noin 4?000 ajokieltoon johtanutta tapausta.

Lue lisää: Suomen autokanta vanhenee nyt tasaisen tappavalla tahdilla - samalla entistä useampi katsastus johtaa suoraan hylkäämiseen

Tilastoista voi lukea, että ajokieltojen määrä kasvoi erityisesti pääkohteissa jarrujärjestelmät sekä akselistot, pyörät ja jousitus.

Tarkemmalla tasolla kyseisiä ajokieltoja langetettiin aiempaa enemmän erityisesti renkaiden urasyvyyden sekä seisontajarrun eli kansankielellä niin sanotun käsijarrun kunnon takia.

-?Määräaikaiskatsastuksella on tarkoitus löytää liikenneturvallisuuden kannalta olennaiset viat ja puutteet autosta. Katsastuksen arvosteluperusteisin tehdyt muutokset tulevat suurimmaksi osin suoraan katsastusdirektiivistä, Traficomin erityisasiantuntija Teemu Toivanen perustelee asiaa.

-?Renkaiden ja jarrujen kunto on suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia, mihin jokaisen autoilijan tulee kiinnittää huomiota. Esimerkiksi renkaiden kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti, Toivanen neuvoo vielä kansalaisia.

Uusi Traficom -virasto muodostui Trafin ja Viestintäviraston sekä Liikenneviraston tiettyjen toimintojen yhdistyttyä 1. tammikuuta 2019.

Lue lisää: Katsastuksen talvirengasmääräyksiä aiotaan tiukentaa nykyisestä

Katsastuksessa hylätty ajoneuvo voidaan määrätä myös ajokieltoon - kun vika tai puute "aiheuttaa välitöntä vaaraa liikenteessä tai merkittävää haittaa ympäristölle".

Hylättyä ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä ennen kuin se on korjattu ja läpäissyt hyväksytysti uuden katsastuksen.

Katsastustoimipaikka antaa todistuksen, jossa mainitaan miten ja mihin asiakkaan osoittamaan paikkaan ajoneuvo voidaan kuljettaa korjattavaksi. Todistus on määräaikainen.

Ajokieltoon määrätty ajoneuvo on korjattava ja esitettävä kuukauden sisällä jälkitarkastukseen. Katsastaja poistaa ajokiellon hyväksytyn jälkitarkastuksen yhteydessä.

Ilta Sanoma
dimanche 17 juillet 2022 14:19:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.