Ylikomisario Aapo Isoahon mukaan nuoret ottavat liikenteessä aiempaa enemmän riskejä. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että nuorilla on uudempia ja tehokkaampia autoja käytössään.
Alkuvuoden aikana nuoria on kuollut onnettomuuksissa Järvenpäässä, Raaseporissa ja Turussa. Elokuussa 2020 kolme nuorta kuoli onnettomuudessa Nokialla. Kuva: Sari Gustafsson, Lukijan kuva, Mika Kanerva / Lehtikuva, Roni Lehti / Lehtikuva
Huhtikuun alun jälkeen ainakin seitsemän alle 20-vuotiasta nuorta on kuollut kolareissa ja onnettomuuksissa. Kuolleista kaksi on alle 18-vuotiaita.
Osassa tapauksista menehtyi autoa ajanut henkilö, osassa matkustaja ja osassa toisessa autossa ollut henkilö. Toistaiseksi ei ole tiedossa, mistä onnettomuudet tarkalleen ottaen johtuivat.
Nuorten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ja kolareita on listattu tämän jutun loppuun.
Edellisen kymmenen vuoden aikana nuorten liikennekäyttäytyminen on muuttunut, ja nuoret ottavat liikenteessä enemmän riskejä, arvioi ylikomisario Aapo Isoaho Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta.
Hän mainitsee esimerkkeinä huomattavat ylinopeudet sekä matkapuhelimen ja muiden laitteiden käyttämisen ajamisen aikana. Nuoret saattavat olla myös välinpitämättömiä liikennesääntöjä ja muita tienkäyttäjiä kohtaan.
- Tällaisessa riskikäyttäytymisessä on ollut tyypillistä, että nuorella kuljettajalla on ollut saman ikäisiä matkustajia kyydissä.
Komisario Tomi Koponen Sisä-Suomen poliisilaitokselta on samoilla linjoilla Isoahon kanssa.
- Välinpitämättömyys yhdistettynä vähäiseen ajokokemukseen ja turhaan riskin ottamiseen on äärimmäisen huono yhdistelmä.
Isoaho sanoo myös, että nuorten käytössä on aiempaa tehokkaampia ja uudempia autoja, mikä voi vaikuttaa siihen, että nuorten ylinopeustapauksia tulee ilmi enemmän.
Järvenpäässä tapahtui huhtikuun 16. päivänä kolari, jossa kuoli 17-vuotias poika. Kuva: Sari Gustafsson
Isoahon mukaan usein tapauksia, joissa nuori on epäiltynä rikoksesta, yhdistää riskikäyttäytyminen ennen onnettomuutta.
Tyypillistä on esimerkiksi liian suuri tilannenopeus tapahtumapaikkaan tai olosuhteisiin nähden. Lisäksi jälkikäteen voi tulla ilmi alkoholin tai muiden päihteiden väärinkäyttöä.
- Valitettavan usein niihin (nuorten kuolonkolareihin) liittyy merkittävä ylinopeus ja näyttämisen halu, mikäli kyytiläisiä on enemmän.
Huhtikuun alusta lähtien Suomessa on tapahtunut kuusi kuolemaan johtanutta auto-onnettomuutta, jossa oli osallisena nuoria.
Isoaho kertoo, että nuoren kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on kyseessä yleensä ulosajo eikä onnettomuuteen liity muita ajoneuvoja.
Tällaiset olosuhteet voivat tarkoittaa, että kuljettaja on menettänyt auton hallinnan esimerkiksi liian suuren tilannenopeuden vuoksi.
- Esimerkiksi jarrutusjäljistä voidaan päätellä, että ainakin jonkinasteisesta ylinopeudesta on usein ollut kysymys.
Kolme nuorta kuoli Nokialla ulosajossa elokuussa 2020. Onnettomuushetkellä alaikäinen kuski tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta 5,5 vuoden vankeuteen. Kuva: Mika Kanerva / Lehtikuva
Isoaho sanoo, että viime vuosien aikana nuorten kokoontumisajot ovat yleistyneet. Ne ovat spontaaneja tapahtumia, joilla ei ole järjestäjää ja joista poliisilla ei ole tietoa.
Tieto kokoontumisista leviää nopeasti sosiaalisessa mediassa, ja samaan paikkaan kokoontuu paljon samanhenkisiä nuoria. Yleensä poliisi saa kuulla kokoontumisista, kun ulkopuoliset ilmoittavat häiriöistä.
- Siellä on valitettavana ilmiönä riskikäyttäytyminen, kun isolla porukalla kokoonnutaan autojen, moottoripyörien ja muiden kanssa.
Riskikäyttäytymisellä tarkoitetaan suuria ajonopeuksia, vaarallisia ohituksia ja jopa osallistujien välistä kilpailua.
Raaseporissa 18. huhtikuuta tapahtui onnettomuus, jossa kuoli 19-vuotias mies. Kuva: Lukijan kuva
Koponen kuitenkin huomauttaa, että osa kokoontumisten osallistujista käyttäytyy asiallisesti ja noudattaa liikennesääntöjä.
- Mutta kun porukkaa on paljon, jollekin saattaa tulla tarve näyttää omia kykyjään.
Järvenpää, 16. huhtikuuta
Huhtikuussa 17-vuotias poika kuoli kolarissa Järvenpäässä, kun kaksi autoa törmäsi toisiinsa. Autoissa olleet ovat syntyneet vuosina 2003-2006. Poliisin mukaan toisen auton kuljettaja ajoi kovaa vauhtia punaisia päin ja törmäsi toisen auton kylkeen. Kolarissa kuollut nuori oli törmäyksen kohteeksi joutuneen auton kuljettaja. Punaisia päin ajanutta 18-vuotiasta kuljettajaa epäillään muun muassa kuolemantuottamuksesta ja rattijuopumuksesta.
Raasepori, 18. huhtikuuta
Huhtikuussa Raaseporissa kuoli 19-vuotias mies, kun hän törmäsi puuhun. Kuljettaja törmäsi puuhun menetettyään auton hallinnan ohitustilanteessa. Kuljettajan lisäksi autossa ei ollut muita.
Turussa tapahtui kesäkuun 3. päivänä kolari, jossa kuoli kaksi ihmistä. Kuva: Roni Lehti
Suomussalmi, 23. huhtikuuta
Nuori mies kuoli Suomussalmella ulosajossa 23. huhtikuuta. Onnettomuudessa kuollut oli auton kuljettaja. Kaksi auton kyydissä ollutta henkilöä loukkaantui.
Turku, 3. kesäkuuta
Kaksi nuorta kuoli Turussa henkilöauton ja täysperävaunuyhdistelmän törmäyksessä. Onnettomuudessa henkilöauton kuljettaja menetti auton hallinnan kaarteessa. Autossa oli kuljettajan lisäksi viisi henkilöä. Kuolleet matkustivat auton takapenkillä ja tavaratilassa. Vuonna 2004 syntynyttä henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Espoo, 11. kesäkuuta
Henkilöautoa kuljettanut 17-vuotias poika kuoli kesäkuussa Espoossa ulosajossa. Auton kuljettajalla oli poikkeusluvalla myönnetty ajokortti. Kaksi auton kyydissä ollutta poikaa loukkaantui. Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja vammantuottamuksena.
Vantaa, 2. heinäkuuta.
Vantaalla 18-vuotias nainen kuoli ulosajossa 2. heinäkuuta. Turmassa naisen kuljettama henkilöauto suistui ulos rampilta ja törmäsi siltapilariin. Auton kyydissä ei ollut muita.
TetraSys Oy.