Kimi Räikkönen pysyy Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina myös tämän kauden jälkeen, kirjoittaa Yle Urheilun Joel Sippola." /> Kimi Räikkönen pysyy Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina myös tämän kauden jälkeen, kirjoittaa Yle Urheilun Joel Sippola." />

YLE


Kimi Räikkönen ja McLaren-Mercedes. Se oli formula ykkösissä nopea yhdistelmä 2000-luvun alussa. Raa'assa nopeudessa Räikkönen oli tuolloin sarjan paras.

Vuosina 2003 ja 2005 hän ajoi aidosti maailmanmestaruudesta. Ongelmaksi muodostui kuitenkin McLaren-auton luotettavuus. Tai paremmin ilmaistuna sen puute.

Esimerkiksi kaudella 2005 Räikkönen keskeytti kärkipaikalta Imolassa. Samalla kaudella Nürnburingilla oli tragikoomisia piirteitä, kun Räikkösen eturipustus petti viimeisellä kierroksella ja suomalainen ajoi ulos. Silloinkin kärkipaikalta.

Ilman noita kahta keskeytystä Räikkösen olisi kauden 2005 maailmanmestari. Suomalaisille formulafaneille onkin jäänyt Räikkösen McLaren-vuosilta mieleen suomalaisen valtava epäonni.

Keskeytykset tulivat Kimi Räikköselle tutuiksi McLaren-vuosina.
Kimi Räikkönen ja rikkoutunut McLaren-auto olivat tuttu näky 2000-luvun alkupuolella.Getty Images

Räikkösen McLaren-vuodet ovat palanneet erehdyttävästi mieleen tällä F1-kaudella. Nyt kärsijän asemassa on ollut Ferrarin Charles Leclerc.

Leclerc on ollut kauden ensimmäisen puoliskon aikana vakuuttava. 24-vuotias monacolainen on loistanut etenkin aika-ajoissa, joissa hän on ajanut paalulle peräti kuudesti. Ero on huima tässä tilastossa toisena olevaan Verstappeniin, jolla on kaksi paalua.

Leclercin häikäisevästä yhden kierroksen vauhdista kertoo se, että hän on Ferrarin kaikkien aikojen paalupaikkatilastossa jo jaetulla kolmossijalla (15). Edellä ovat vain legendaariset Michael Schumacher (58) ja Niki Lauda (23).

Kisamitassa Leclercillä oli aiemmin haasteita, mutta tällä kaudella hän on ottanut kisakuskina selviä askeleita eteenpäin. Aiemmin rengaskulman kanssa hieman vaikeuksissa ollut Leclerc on päässyt paremmin sinuiksi Pirellin rengasseoksiin.

Myös aiempien vuosien virheherkkyys on karissut lähes kokonaan pois. Kolmen ensimmäisen kisan jälkeen Leclerc johti MM-sarjaa peräti 46 pisteen erolla.

Charles Leclerc, Carlos Sainz ja Lewis Hamilton Silverstonessa.
Charles Leclerc (oik.) oli Silverstonen kisan lopussa tekemättömässä paikassa käytetyillä kovilla renkaillaan. Carlos Sainz ja Lewis Hamilton paahtoivat tuoreilla pehmeillä renkailla lopulta ohi. Formula 1 via Getty Images

Sen jälkeen kimiräikkösmäinen epäonni on puuttunut peliin. Kauden kuudennessa kisassa Barcelonassa Leclerc oli noussut selvään johtoon, kunnes Ferrarin moottori paukahti rikki kovassa kuumuudessa. Bakussa moottori sanoi jälleen sopimuksen irti kärkipaikalta.

Anteeksiantamatonta ovat olleet kuitenkin italialaistallin omat virheet. Monacossa kisaa märällä radalla johtanut Leclerc otettiin varikolle muutaman kierroksen aikana kahdesti. Muut kärkikuskit selvisivät yhdellä. Paalu ja voitto vaihtuivat nelossijaan.

Edellisessä kisassa Silverstonessa nähtiin Ferrarin taktista heikkoutta ja hidasta reagointia parhaimmillaan. Kisassa paalupaikalta lähtenyttä tallikaveriaan Carlos Sainzia selvästi nopeampi ja tämän ohittanut Leclerc oli ajamassa selvään voittoon.

Alpinen Esteban Oconin keskeytettyä pääsuoralle radalle piti ottaa turva-auto. Ferrari ei kuitenkaan ottanut Leclerciä varikolle, ja startissa monacolainen oli tekemättömässä paikassa tuoreilla pehmeillä renkailla ajaneita Sainzia, Mercedeksen Lewis Hamiltonia ja Red Bullin Sergio Pereziä vastaan.

Jo aiemmin ihmetystä herätti se, että hitaampi Sainz oli Leclercin tien tukkona, kun samaan aikaan Hamilton oli liittymässä voittotaistoon mukaan. Ferrarin olisi luullut ajattelevan MM-taistoa.

Alkukaudesta Leclerc on menettänyt peräti neljä voittoa erinäisen epäonnen takia. Se aivan liikaa maailmanmestaruutta ajatellen. Eroa MM-kärjessä olevaan Verstappeniin on jo 43 pistettä.

Taktiset kömmähdykset eivät tule kuitenkaan Ferrarin tapauksessa yllätyksenä. Ne olivat ominaista italialaistallille Kimi Räikkösen toisella Ferrari-visiitillä. Alkukausi on kuitenkin näyttänyt, että tallilla on auto, jolla pystyy laittamaan Red Bullille kampoihin.

Kimi Räikkönen on tallin viimeisin kuljettajien maailmanmestari vuodelta 2007. Ferrarin heikolla taktisella osaamisella suomalainen on sitä vielä tämän vuoden jälkeenkin.

Itävallan GP kisataan tänä viikonloppuna. Aika-ajot ajetaan perjantaina klo 18, sprinttikisa lauantaina klo 19 ja kisa sunnuntaina klo 16.

Lue myös:

Valtteri Bottaksen tallikaverin raju ulosajo säikäytti - asiantuntija kertoo, mitkä asiat vaikuttivat hurjaan kolariin

Silverstonessa nähtiin kauden huimin F1-kisa, draama ei päättynyt alun pelottavaan kolariin - Carlos Sainzille uran ensimmäinen voitto

Silverstonen F1-kisa alkoi pelottavasti, lähetyksessä vilahti ylösalaisin liukuva Alfa Romeo - tallilta helpottavaa tietoa Guanyu Zhoun tilanteesta

vendredi 8 juillet 2022 19:00:57 Categories: Formula 1 YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.