Tampereen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Brigita Krasniqin nosti keskusteluun tilanteen, jossa lipuntarkastajat kohtelivat hä" /> Tampereen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Brigita Krasniqin nosti keskusteluun tilanteen, jossa lipuntarkastajat kohtelivat hä" />

YLE


Tampereen ratikassa nähtiin reilu viikko sitten välikohtaus, jossa Tampereen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen Brigita Krasniqin (vihr.) mukaan häntä ja toista matkustajaa kohdeltiin keskenään eriarvoisesti.

Asiasta kertoi ensin Iltalehti.

Krasniqi oli ostanut matkalipun, mutta huomasi ratikkaan mennessään puhelimensa sammuneen. Hän päätti siitä huolimatta nousta kyytiin ja kertoi tilanteesta ratikkaan juuri tulleelle lipuntarkastajalle.

- Keskustellessani tarkastajan kanssa puhelimeni avautui ja huomasin lipun voimassaolon päättyneen hetki sitten.

Ilman voimassaolevaa matkalippua tai matkustusoikeutta matkaavalle määrätään 80 euron suuruinen tarkastusmaksu. Tarkastaja oli kuitenkin Krasniqin mukaan sanonut, että tämän kerran hän voi käydä ostamassa lipun ratikan lähimaksupisteestä.

Pian kyytiin oli noussut poikaporukka, josta yksi etniseen vähemmistöön kuulunut nuori oli puhunut puhelimeen ratikkaan astuessaan. Hän ei ollut vielä ostanut lippua.

Tilanteeseen saapui kaksi muuta lipuntarkastajaa. Krasniqin mukaan tarkastajille ei sopinut se, että poika ostaa lipun ratikkaan noustuaan. Krasniqi kertoo, että he olivat kysyneet pojalta, mistä tämä oli kotoisin ja pyysivät nähdä tämän henkilötiedot. Tästä oli alkanut kiivas väittely poikaporukan ja tarkastajien välillä.

- Minä ja eräs toinen matkustaja sanoimme, kuinka toinen tarkastaja oli juuri säästänyt minut tarkastusmaksulta, Krasniqi sanoo.

Paikalle saapui myös Krasniqia palvellut tarkastaja. Krasniqin mukaan hän ei kuitenkaan kertonut muille, että katsoi Krasniqin tilanteen läpi sormien.

- Palvelu oli ihan erilaista minulle kuin nuorille pojille.

Tarkastajalla oikeus kysyä henkilötietoja

Tampereen joukkoliikenteen viestintäsuunnittelija Pekka Ohtokangas mukaan lipuntarkastajat eivät ole toimineet väärin nuoren matkustajan kohdalla.

- Krasniqilla oli lippu, joka oli vanhentunut, mutta sitä ei ylipäätään voitu tietää, koska hänen puhelimensa oli sammunut. Nuorella taas ei ollut lippua laisinkaan, ja hän alkoi puhumaan puhelimessa tarkastajat nähdessään.

Pojalle määrättiin 80 euron sanktio. Paikalle kutsuttiin poliisi, sillä poika halusi kertoa henkilötietonsa vain poliisille.

Ohtokankaan mukaan tarkastajilla on myös oikeus kysyä henkilötietoja, ja väärien tietojen antamisesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Puolestaan Krasniqin kohdalla tarkastajat olivat tehneet virhearvion, sillä hänelle olisi pitänyt määrätä tarkastusmaksu. Ohtokankaan mukaan tarkastajaa on huomautettu asiasta.

Ohtokangas muistuttaa, että ratikkaan noustessa lippu tulisi olla ostettuna. On joitain poikkeuksia, jolloin tarkastajat voivat käyttää omaa harkintaansa tarkastusmaksuja määrätessään. Harkinnan taustalla on laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta.

Se voidaan jättää määräämättä matkustajalle muun muassa, jos ilmenee, että lipun puuttuminen johtuu matkustajan kehitystasosta, terveydentilasta tai muusta näihin rinnastettavasta syystä johtuvasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä.

- Kyseisessä tapauksessa kummankaan matkustajan kohdalla eivät nämä kriteerit täyttyneet.

Ratikka Hämeenkadulla.
Tampereen ratikka aloitti liikennöinnin elokuussa 2021. Ratikkaan tullessa matkustajalla täytyy olla voimassa oleva matkustusoikeus tai hänen pitää ostaa lippu lähimaksulla heti kyytiin noustessa.Antti Eintola / Yle

Valtuustokysely suunnitteilla

Brigita Krasniqi kertoo saaneensa Twitter-päivityksensä jälkeen useita viestejä samankaltaisista tapauksista.

- Kokemuksia ei tullut vain Tampereelta. Tässä ei puhuta yksittäistapauksesta, vaan laajemminkin siitä, kuinka kohdata ihmisiä joukkoliikenteessä.

Krasniqi aikookin tehdä aiheeseen liittyen valtuustokyselyn.

- Minua kiinnostaa, miten näihin tilanteisiin suhtaudutaan. En epäile etteikö tällaisia tilanteita tule jatkossakin. Lipuntarkastajatkin ovat vain ihmisiä ja ihmisillä on ennakkoluuloja, jotka vaikuttavat siihen, miten kohtaamme muita ihmisiä.

Hän oli tapauksesta myös yhteydessä jo samana iltana Tampereen joukkoliikennejohtajaan ja kertoi tilanteesta. Yle on nähnyt viestinvaihdon.

Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta torstaihin kello 23:een saakka.

mercredi 6 juillet 2022 13:22:57 Categories: YLE joukkoliikenne

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.