Ilta Sanoma

IS:n katugallupin vastaajat ehdottivat sähköpotkulaudoille ikärajaa, soittokelloa ja kypäräpakkoa. IS kerää lukijoiden kokemuksia vaaratilanteista sähköpotkulautojen kanssa.

Ihmiset kertoivat IS:lle kokemuksiaan sähköpotkulaudoista Helsingissä.

Ihmiset kertoivat IS:lle kokemuksiaan sähköpotkulaudoista Helsingissä. Kuva: Antti Hämäläinen / IS

Helsingissä sähköpotkulautojen määrä on kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna. Helsingissä on kuudella operaattorilla yhteensä jo noin 17?000 sähköpotkulautaa, uutisoi Helsingin Uutiset.

Ilman ristiriitoja ja lieveilmiöitä kulkupelien saapuminen kaupunkiin ei ole tullut.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin päivystyksiin viime vuonna tulleista loukkaantuneista sähköpotkulautailijoista vajaalla puolella oli keskivaikeita tai vaikeita vammoja. Noin puolet oli onnettomuushetkellä päihtyneenä ja vain noin kolme prosenttia heistä käytti kypärää.

Liikenneturvan toukokuisessa kyselytutkimuksessa joka neljäs vastaaja kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen jalankulkijana sähköpotkulautailijan vuoksi. Lähes yhtä moni kertoi joutuneensa sähköpotkulautailijan takia vaaratilanteeseen autolla ajaessaan. Pyörällä oli vaaratilanteeseen vastaavassa tilanteessa joutunut noin viidennes vastaajista.

Sähköpotkulautojen valvonta on yksi Helsingin poliisin painotuksista tänä kesänä. Liikennevirhemaksun voi saada esimerkiksi kaverin kyydittämisestä, jalkakäytävällä ajamisesta tai yksisuuntaisen kadun ajamisesta väärään suuntaan, kertoo Helsingin Sanomat.

Ilta-Sanomat kerää kaupunkilaisten kokemuksia vaaratilanteista sähköpotkulaudan kanssa. Kokemuksia voi lähettää WhatsAppilla numeroon 040 660 9019.

Sähköpotkulaudat jakoivat tiistaina Helsingin kadulla kulkeneiden ihmisten mielipiteitä.

Kaarina kertoo joutuneensa väistämään useita kertoja sähköpotkulautailijoita ja säikähtäneensä paljon.

- Saa henkeään varoa, kun tulevat hirveää vauhtia takaapäin. Eivätkä anna mitään signaalia.

- Keskuspuistoon ei uskalla mennä pienten lasten kanssa iltapäivällä noin kello 15-18 aikoihin, koska silloin niin moni töistä tuleva ajaa siellä törkeän lujaa, hän jatkaa.

Kaarina ja Tuula saivat olla melko rauhassa sähköpotkulautailijoilta Helsingin Hakaniemen torin kupeessa.

Kaarina ja Tuula saivat olla melko rauhassa sähköpotkulautailijoilta Helsingin Hakaniemen torin kupeessa. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Kikan mielestä monet sähköpotkulautailijat eivät ota

Kikan mielestä monet sähköpotkulautailijat eivät ota "minkäännäköistä vastuuta" hurjastellessaan jalankulkijoiden keskellä. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Kikka on myös pelästynyt yllättäen takaa päin tullutta sähköpotkulautaa.

- Sörnäisissä tuli takaapäin yhdellä potkulaudalla kaksi nuorta naista. Katu oli remontissa ja lähtivät siinä ohittamaan. Meinasin jäädä alle, hän kertoo kokemuksestaan.

Kikka ottaisi mallia käytöstapoihin pyöräilykaupunki Amsterdamista.

- Ikävää liikkua kaupungilla, jos heitä (sähköpotkulautailijoita) on paljon liikkeellä. Mutta ainahan eivät nuoret aja sääntöjen vastaisesti vaan myös aikuiset.

Sähköpotkulautailijat noudattavat pyöräilijöiden liikennesääntöjä eli sähköpotkulaudan paikka on pyörätiellä tai pyöräkaistalla. Alle 12-vuotiaat saavat ajaa jalkakäytävällä, ellei se haittaa jalankulkua.

Matkustajan kuljettaminen ei ole sähköpotkulaudalla sallittua.

Tyttären sähköpotkulautaonnettomuus on saanut Jessican kriittisemmäksi sähköpotkulaudoille.

Tyttären sähköpotkulautaonnettomuus on saanut Jessican kriittisemmäksi sähköpotkulaudoille. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Jessicalla on selkeät ehdotukset sähköpotkulautojen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

- Ikäraja täysi-ikäisyyteen ja kypäräpakko.

Jessica kertoo, että hänen 15-vuotias tyttärensä kaatui sähköpotkulaudalla Helsingin keskustassa hiljattain.

- Jalkaan tuli ruhje, joka tulehtui. Pari viikkoa piti kävellä kepeillä, nyt vasta hän pystyy kävelemään.

Sähköpotkulautailijoita koskevat samat säännöt kuin pyöräilijöitä.

Sähköpotkulautailijoita koskevat samat säännöt kuin pyöräilijöitä. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Jessica sanoo, että tytär saa sähköpotkulautailla jatkossakin, mutta kypärän kanssa. Jessica kertoo, että myös hänellä on kokemusta sähköpotkulautailijoiden väistelystä koiralenkeillä.

- Heillä voisi olla jotkut töötit. Nyt he eivät huuda eivätkä soita kelloa.

Pertti sähköpotkulautaili itsekin ennen lapsia ja muuttoa Espooseen.

Pertti sähköpotkulautaili itsekin ennen lapsia ja muuttoa Espooseen. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Pienen lapsen kanssa ulkoilevalla Pertillä ei ole juurikaan huonoja kokemuksia sähköpotkulautailijoista. Hän kertoo itse liikkuneensa sähköpotkulaudalla kolmisen vuotta sitten asuessaan vielä Helsingin keskustassa.

- En välttämättä nyt lähtisi. Liikennettä on paljon enemmän. Ja onhan se vähän törkeää, että niitä jätetään minne sattuu. Käytöstavat huomioon eli ajaa fiksusti ja jättää laudan hyvin, hän ohjeistaa.

Liikennesääntöjen mukaan sähköpotkulautaa ei saa pysäköidä niin, että se aiheuttaa vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle.

Saksasta Suomeen lomalle tulleet Omri ja Flo ovat yllättyneet siitä, miten paljon sähköpotkulautoja Helsingissä on. Omri on asunut myös Israelissa ja löytää nopeasti vertailukohtia maiden kesken.

- Israelissa saatetaan heittää sähköpotkulautoja jokeen, jos ne ovat tiellä esimerkiksi tukkimassa oviaukkoja. Tel Avivissa poliisi valvoo teillä sähköpotkukelkoilla ajamista. Jos ajaa väärin, saa sakot, hän kertoo.

Omri otti kuvan muistoksi Esplanadin puistosta, kun hän ihmetteli sähköpotkulautojen määrää.

Omri otti kuvan muistoksi Esplanadin puistosta, kun hän ihmetteli sähköpotkulautojen määrää. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Flo tutustui Helsinkiin yhdessä ystävänsä Omrin kanssa.

Flo tutustui Helsinkiin yhdessä ystävänsä Omrin kanssa. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

- Saksassa taas sähköpotkulautoja saa käyttää vain, jos on moottoripyörä- tai ajokortti, Flo sanoo.

Nuoret miehet pitävät tiukkoja sääntöjä hyvinä, koska ne ehkäisevät onnettomuuksia.

- Sähköpotkulautojen hyvä puoli on, että ne ovat takseja halvempia ja tosi käteviä 1-2 kilometrin matkoille. Mutta on ikävää, kun erityisesti vanhemmat ihmiset joutuvat väistelemään, Omri miettii.

Emma oli Sachaa huolestuneempi sähköpotkulautailun turvallisuudesta.

Emma oli Sachaa huolestuneempi sähköpotkulautailun turvallisuudesta. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Belgian Brysselistä Suomessa vieraileva Sacha puolestaan näkee, että suomalaiset ajavat turvallisemmin kuin sähköpotkulautailijat Brysselissä.

- Täällä potkulautoja näkee enemmän, varmaankin siksi, kun niillä liikkuminen on taksia halvempaa. Mutta Brysselissä ajetaan vaarallisemmin, esimerkiksi kyydissä voi olla kolme-neljä ihmistä samaan aikaan.

Emma suosittelisi sähköpotkulaudoille 12 vuoden ikärajaa.

- Huolestuttavaa, kun näkee 8-10-vuotiaita lapsia, jotka menevät lujaa autotiellä. Kuka valvoo heitä, hän miettii.

Polkupyörällä liikkeellä ollut Pasi sanoo, että voisi itsekin kokeilla sähköpotkulautaa.

Polkupyörällä liikkeellä ollut Pasi sanoo, että voisi itsekin kokeilla sähköpotkulautaa. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Pyörällä liikkeellä oleva Pasi myöntää, että sivusta katsottuna sähköpotkulautojen meno välillä "hirvittää", mutta sanoo, että vaaratilanteita syntyy liikenteessä muidenkin kanssa.

- Se on nuorten väline, jonka nuoret kokevat kätevänä. Täytyy hyväksyä, että näin on. Kaikkien pitää tottua, hän sanoo.

Sähköpotkulaudoille on omia parkkipaikkoja.

Sähköpotkulaudoille on omia parkkipaikkoja. Kuva: Antti Hämäläinen/IS

Oletko joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulautojen takia? Kerro kokemuksestasi WhatsApp-viestillä numeroon 040-660 9019.

Ilta Sanoma
mercredi 6 juillet 2022 09:30:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.