Sähkökäyttöiset moottoripyörät saavuttavat pian perinteisen bensiinikäyttöisen tehon ja kiihtyvyyden. " /> Sähkökäyttöiset moottoripyörät saavuttavat pian perinteisen bensiinikäyttöisen tehon ja kiihtyvyyden. " />

YLE


Kun ratamoottoripyörät kilpailussa kiitävät katsomomeren ohi, niistä lähtevä ääni raikuu korviin paksuna ja täyttää kaiken ympärillä olevan.

Kun sähkökäyttöinen kilpamoottoripyörä sujahtaa ohi, kantautuu vain pieni korkeaääninen vinkaisu.

Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston eli LUT-yliopiston suojissa Lappeenrannassa on myytinmurtaja Jamie Hynemanin nimeä kantava J. Hyneman Center, jossa kolmen viime vuoden ajan on rakennettu superbike-luokan sähkökäyttöistä moottoripyörää.

Lappeenrannan lentokentän suoralla se teki koeajossa viime viikolla ennätyksensä: 233 kilometriä tunnissa.

Pauli Pekkanen sähkömoottoripyörällä Lappeenrannan lentokentällä.
JHC Ukkoseksi nimetty superbike oli viime viikolla näytillä Lappeenrannan lentokentällä. Kari Saastamoinen / Yle

Kuskina oli Pauli Pekkanen, jolla on yli 20 vuoden kokemus superbike-luokan moottoripyöristä.

- Moottori käyttäytyy eri tavalla kuin polttomoottorilla varustettu moottoripyörä. Tämä tuntuu erilaiselta kuin bensiinikäyttöinen - niin hyvässä kuin huonossakin, kertoo Pekkanen.

LUT-yliopiston kehittämispäällikkö Marko Kasurinen seurasi tarkasti, että koeajo Lappeenrannan lentokentällä sujui niin kuin pitääkin. Hän on yliopiston J. Hyneman Centerissä valvonut sähkömoottoripyörän valmistumista.

Sähkömoottoripyörä on saanut nimekseen JHC Ukkonen.

Testiajo Lappeenrannan lentokentän kiitoradalla sujui hänen mielestään hyvin.

- Pieni pätkäisy tuli lämpöjen nousemisen takia, mikä oli odotettavaakin. Moottorijarrutusta on yritetty säätää vähän voimakkaammaksi, että se vastaisi enemmän bensiinikäyttöistä moottoripyörää. Moottorijarrutus auttaa mutkiin kääntymisessä, kertoo Kasurinen.

Paljon etuja ja säästöä

Kehittämispäällikkö Marko Kasurisen mielestä sähkökäyttöisellä moottoripyörällä on useita etuja verrattuna perinteiseen moottoripyörään.

- Ei tule äänisaastetta. Ympäristöystävällisyys, kun ei tule paikallisia päästöjä. Lisäksi tällä on mahdollisuus saada paljon tehoja. Materiaalit kehittyvät kovaa vauhtia, joten kohta näillä on mahdollista päästä nopeammin kuin bensiinimoottoripyörällä.

Yleisöä Lappeenrannan lentoasemalla.
Kiinnostusta sähkömoottoripyörää kohtaan selvästi on. Kari Saastamoinen / Yle

JHC Ukkosen akkuun mahtuu 13 kilowattituntia. Kasurinen kertoo, että yhdellä latauksella pyörällä pääsee ajamaan normaalinopeuksilla muutamia satoja kilometrejä.

- Yksi kilowattitunti maksaa noin 20 senttiä. Siitä voi nopeasti laskea kustannukset, sanoo Marko Kasurinen.

Kasurinen uskoo, että sähkökäyttöiset moottoripyörät yleistyvät nopeasti. Tulevaisuus näyttää valoisalta.

- Ihmettelen, miksi näitä ei ole enemmän liikenteessä. Toimintamatkat ovat samat kuin bensiinipyörillä, ja akkujen latausnopeudet ovat parantuneet. Hankintahinta on toki kova, mutta tulee koko ajan kilpailukykyisemmäksi.

Kehittyy jatkuvasti

Sähkömoottoripyörä JHC Ukkonen on rakennettu pääasiassa LUT-yliopiston opiskelijoiden voimin. Sen rakentamiseen on osallistunut niin LUT-yliopiston kuin LAB-ammattikorkeakoulunkin opiskelijoita.

- Kone- ja sähkötekniikan opiskelijoita, taiteilija, muotoilija, kauppatieteilijöitä ja tuotantotalouden ihmisiä, kertoo LUT-yliopiston projektipäällikkö Terhi Virkki-Hatakka.

Sähkömoottoripyörä.
JHC Ukkonen on kolmen vuoden kehittelyn tulos. Kari Saastamoinen / Yle

Opiskelija Robert Hämäläinen on parhaillaan suunnittelemassa JHC Ukkonen -sähkömoottoripyörään mikropiirejä, jotka ovat osa sen pyöränohjausjärjestelmää.

- Tähän tulee luiston- ja keulimisenesto. Siinä oleva sensori päättää, miten nopeasti pyörä liikkuu, kertoo Hämäläinen.

Viimeksi Hämäläinen oli mukana säätämässä sähkömoottoripyörän taka- ja eturattaiden kokoja, jota pyörään saataisiin mahdollisimman suuri nopeus.

- Muutettiin välityksiä. Moottoriohjaimen lämpötilan takia ei saatu kaikkea tehoa käyttöön. Nyt saadaan kaikki.

Sähkömoottoripyörä Lappeenrannan lentokentällä.
Kiihtyvyydessä sähkömoottoripyörä ei vielä pärjää bensakoneille, mutta kyyti on silti kovaa. Kari Saastamoinen / Yle

Seuraavaksi JHC Ukkonen saa uniikit katteet, jotka korvaavat nykyiset Ducatin katteet.

- Me teemme kaikki katteet itse hiilikuidusta, josta voisi tehdä myös pyörän takana olevan alumiinisen apurungon. Uusimmalla tekniikalla akusta saisi 15 kiloa nykyistä kevyemmän, Hämäläinen kertoo.

Ei tuotantoon

LUT-yliopiston projektipäällikkö Terhi Virkki-Hatakka kertoo, että yliopistolla tehty sähkömoottoripyörä on prototyyppi eli ikään kuin testi- tai koeversio, jota kehitetään jatkuvasti.

Tarkoitus on, että opiskelijat kehittävät moottoripyörään uudistuksia ja oppivat siinä samalla koko ajan itsekin ratkaisemaan myöhemmin työelämässä vastaan tulevia ongelmia.

Projektipäällikkö Terhi Virkki-Hatakka.
Terhi Virkki-Hatakka korostaa, että JHC Ukkosesta ei ole tarkoitus tehdä valmista tuotetta, vaan sitä kehitetään jatkuvasti. Kari Saastamoinen / Yle

Tuotantoon juuri tätä versiota ei ole tarkoitus saada. Tuotannossa olevan sähkömoottoripyörän pitäisi olla valmis ja loppuun asti hiottu.

- Me sen sijaan pyrimme kehittämään tätä koko ajan paremmaksi, kertoo Terhi Virkki-Hatakka.

Tulevaisuus kiinnostaa

LUT-yliopiston kehittämispäällikkö Marko Kasurinen uskoo, että sähkömoottoripyörät tulevat lisääntymään niin kilpailu- kuin siviilikäytössäkin.

Pauli Pekkanen.
Pauli Pekkanen ajoi JHC Ukkosella myös viikonvaihteen Imatranajo-tapahtumassa. Kari Saastamoinen / Yle

Mutta vaikka sähkökäyttöiset kilpapyörät yleistyvät, ei kilpa-ajaja Pauli Pekkanen olisi vielä aivan valmis sellaiseen kokonaan siirtymään.

- Tällä hetkellä klassinen polttomoottorikäyttöinen pyörä on vielä mielekkäämpi, mutta kyllä tämä on mielenkiintoinen uudistus. Mielenkiinnolla odotan, miten nämä kehittyvät tulevaisuudessa, Marko Kasurinen sanoo.

mercredi 6 juillet 2022 00:03:00 Categories: YLE sähkömoottoripyörät

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.