Ilta Sanoma

Sähköpotkulaudoilla loukkaantuneista suuri osa on päihtyneitä. Poliisitarkastaja Heikki Kallio haluaa sähköpotkulaudoilla ajaville promillerajan ja huomauttaa, ettei poliisi tällä hetkellä saa puhalluttaa humalassa olevaa kuljettajaa.

-?Näkemyksemme mukaan mitään kulkuneuvoa ei tulisi kuljettaa päihtyneenä, poliisitarkastaja Heikki kallio sanoo.

-?Näkemyksemme mukaan mitään kulkuneuvoa ei tulisi kuljettaa päihtyneenä, poliisitarkastaja Heikki kallio sanoo. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Juridisesti sähköpotkulaudat luokitellaan kevyiksi sähköajoneuvoiksi, ja niiden laissa sallittu enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa. Jalankulkua avustavilla laitteilla, kuten tasapainolaudoilla, maksiminopeus on puolestaan 15 kilometriä tunnissa.

Suuri ongelma poliisitarkastaja Heikki Kallion mukaan on se, että edellä mainituilla laitteilla ajetaan päihtyneenä, mikä on Kallion mukaan vaarallista kuljettajalle itselleen.

Tätä tukee myös tutkimus, jossa selvitettiin Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) hoidettuja sähköpotkulaudoilla kulkeneita. Yli puolet loukkaantuneista oli turman aikana ollut alkoholin tai muun päihteen vaikutuksen alainen. Kaikista loukkaantuneista enemmistö oli miehiä, ja suuri osa onnettomuuksista tapahtui yöaikaan.

-?Lisäksi niillä ajetaan siellä, missä niillä ei saisi ajaa. (Sähköpotkulaudoilla) kuljetaan jalkakäytävillä ja mennään päin punaisia, Kallio sanoo.

Kaupungit ovat käyneet neuvotteluja sähköpotkulautayhtiöiden kanssa hillitäkseen laitteiden käyttöä koskevia haittoja. Poliisitarkastaja Kallion mukaan tehokas keino olisi promilleraja.

-?Näkemyksemme mukaan mitään kulkuneuvoa ei tulisi kuljettaa päihtyneenä.

Poliisi voi sakottaa jo nyt humalassa olevaa sähköpotkulaudan kuljettajaa. Kuljettamisesta pitäisi kuitenkin aiheutua vaaraa toisten turvallisuudelle. Lisäksi valvontaa vaikeuttaa se, ettei poliisilla ole Kallion mukaan oikeutta puhalluttaa sähköpotkulautoja kuljettavia.

-?Päihtymys tulee todeta silmämääräisesti, sanoo Kallio.

Lue lisää: Pyöräilijöitä koskeva promille- ja päihderaja etenee - selvityksessä mukana myös sähköpotkulaudat

Kevyet sähköajoneuvot tulivat Suomessa laillisiksi vuonna 2016, ja laitteet ovat sittemmin yleistyneet. Valtaosa Suomen kaupunkien katukuvassa näkyvistä laitteista ovat yrityksiltä vuokrattavia sähköpotkulautoja.

Helsinkiin tulivat ensimmäiset vuokralaitteet vuonna 2019, ja vuosien mittaan laitteita on tullut tarjolla suureen osaan Suomen suurista ja keskisuurista kaupungeista.

Kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan liikennesäännöissä esimerkiksi polkupyöriin, jolloin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla väylillä ajaminen on niillä kiellettyä. Poliisihallituksen julkaisemassa blogissa todetaan myös, että laitteiden kuriton pysäköinti on monella paikkakunnalla ongelma.

Lue lisää: Autotuojien pomo ehdottaa pyöräilijöille ja potku­lautailijoille promillerajoja, pakollista rekisteröintiä ja liikenne­vakuutusta

Ilta Sanoma
mardi 5 juillet 2022 16:54:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.