Polttoainekustannuksissa on nyt huimat erot eri käyttövoimien välillä.
Kulut vaihtelevat nyt selvästi käyttövoimasta riippuen. Vertailussa on otettu huomioon vain energiankulutus, ei muita auton hankintaan ja käyttöön kuuluvia menoja.
Ilta-Sanomat laski, millaisia eroja eri käyttövoimien välille syntyy 100 ja 500 kilometrin matkoilla.
Vertailuun valittiin suunnilleen saman kokoluokan autoja mahdollisimman saman tehoisina, vaikkakaan täsmällisesti verrannollisia autoja ei kaikilta osin ollut mahdollista löytää. Kaikki automallit olivat kuitenkin tuoreita ja tällä hetkellä Suomessa myynnissä olevia.
Polttoaineiden hinnoiksi otettiin viimeisimmät käytettävissä olevat keskihinnat Suomessa. Sähkön vertailuhinnaksi otettiin 20 senttiä / kWh, jonka oletetaan sisältävän myös sähkönsiirtohinnan kotitalouksille. Kaasuautoon oletettiin tankattavan nykyisin edullisempaa biokaasua.
Polttoainekustannuksien pohjana käytimme virallisia WLTP-lukemia, mutta koska niihin on tunnetusti välillä vaikea todellisuudessa yltää, on mukana myös 1,2-kertaisen kulutuksen antama kustannus 100 kilometrille. 500 kilometrin matkalle käytettiin kuitenkin WLTP-arvoa pohjana.
Pistokehybridin (PHEV) osalta oletusarvo oli, että autolla päästiin ensimmäinen 50 kilometriä sähköllä (virallinen arvo 52 kilometriä), ja sen jälkeen auto kulki tavallisena hybridinä, jota ei välillä enää ladattu.
TetraSys Oy.