Ilta Sanoma

Koeajo: Jos ajoakun pystyy pitämään latingissa, Opel Astran pistokehybridillä ajelee pelkillä bensan höyryillä.

Opel Astrassa on aina ledivalot ja lataushybridissä 17-tuumaiset pyörät.

Opel Astrassa on aina ledivalot ja lataushybridissä 17-tuumaiset pyörät. Kuva: Pekka Virtanen

Pistokeladattava bensiinimoottorinen Astra ei poikkea toimintaideansa osalta muista lataushybrideistä: mitä enemmän autolla pystyy ajamaan sähköllä, sitä edullisempaa ajaminen on. Kun latausten väliset ajot jäävät noin 50 kilometriin, bensatankillinen riittää todella pitkään.

Noin 370 kilometrin koeajomatkasta yli puolet oli moottoritieajoa nopeudella 120 km/h, mutta siitä huolimatta koeajon keskikulutus oli vain 3 l/100 km. Akkua ladattiin matkan aikana, joten pelkästään polttomoottorin turvin ajettaessa kulutus on nyt saavutettua korkeampi.

Sisäinen 7,4 kilowatin latauslaite on yksivaiheinen (1 x 32 A), mutta kotilatauksella 12,4 kilowattitunnin (brutto) ajoakku latautuu täyteen yön aikana. Akku verottaa tavaratilaa 70 litran verran, eikä lataushybridin kontissa ole korkeussäädettävää välipohjaa.

Mittaristoa katsotaan normaaliin tapaan ratin läpi. Kojelaudassa ja keskikonsolissa on mukavasti säilytystilaa.

Mittaristoa katsotaan normaaliin tapaan ratin läpi. Kojelaudassa ja keskikonsolissa on mukavasti säilytystilaa. Kuva: Pekka Virtanen

Kun ajoakussa on virtaa, liikkeelle lähdetään sähköllä. Jos kiihdytykset ovat maltillisia ja ajotapa "normaali", niin moottori herää vasta kun ajoakku on kulutettu tyhjäksi. Normin mukainen sähköinen ajomatka on noin 60 km, mutta auto "lupasi" kesäkelilläkin keskimäärin 45 kilometriä - ja myös piti lupauksensa varsin hyvin. Kylmemmillä keleillä sähköajoa saadaan tietenkin vähemmän.

Ilmastoinnin ja lämmittimien käyttöpainikkeet ovat kosketusnäytön alapuolella.

Ilmastoinnin ja lämmittimien käyttöpainikkeet ovat kosketusnäytön alapuolella. Kuva: Pekka Virtanen

Varsin pelkistetyn näköisestä mittaristosta selviää kaikki oleellinen tieto.

Varsin pelkistetyn näköisestä mittaristosta selviää kaikki oleellinen tieto. Kuva: Pekka Virtanen

Sähköllä pystyy ajamaan reilua moottoritienopeutta, ja ajoasetuksiin kuuluu myös sähköajotila. Ainakaan kesällä EV-moodille ei ole käyttöä, sillä hybriditilassakin mennään sähköllä jopa silloin, kun ajoakun varaustaso on pudonnut näytön mukaan nollaan.

Kuskin työskentelyä helpottaa oivallinen istuin.

Kuskin työskentelyä helpottaa oivallinen istuin.

Voimansiirto toimii siististi, eli 1,6-litraisen turbomoottorin käymisen huomaa vain mittariston kierrosnopeuspalkista. Keskikonsolissa oleva ajosuunnanvalitsinvipu on peräisin Peugeot'lta - muita merkkejä sukulaissuhteessa ei ohjaamossa näy.

Takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa kahdelle aikuiselle.

Takana on mukavasti polvi- ja pääntilaa kahdelle aikuiselle. Kuva: Pekka Virtanen

Käytön kannalta olisi sujuvampaa, jos pysäköintiasento ja tehostetun jarrutusenergian talteenotto kytkettäisiin pienehköjen nappikytkimien sijaan vivulla. Sähköistä seisontajarrua ei ole varustettu käyttömukavuutta lisäävällä auto hold -toiminnolla.

Käytettävyyteen liittyvät asiat ovat Astrassa hyvällä mallilla, ja suurin osa toiminnoista hoituu perinteisillä kytkimillä ilman tarvetta seikkailla näytön valikoissa. Kosketusnäytön alla on kahdessa rivissä lämmityksen ja ilmastoinnin kytkimiä sekä monitoiminäytön kotipainike. 10-tuumainen digitaalimittaristo on yhdistetty samankokoiseen keskikosketusnäyttöön.

Tuuliohjaimen keskellä olevan kohouman kohdalla on lisäjarruvalo. Takaluukku avataan Opel-logosta.

Tuuliohjaimen keskellä olevan kohouman kohdalla on lisäjarruvalo. Takaluukku avataan Opel-logosta. Kuva: Pekka Virtanen

Lataushybridin kaikissa varustetasoissa kuljettajalla on 10-suuntaisesti säädettävä AGR-istuin. Istuinosan pidennysmahdollisuudella varustettu penkki antaa hyvän sivuttaistuen. Etupääntuissa on pituussäätö, mutta etuturvavöissä ei ole korkeussäätöä.

Monikäyttömallin takaistuimella on yllättävän hyvin pituustilaa myös noin 180-senttisten etumatkustajien takana. Polvitilaa on kasvatettu etunojien taustojen muotoilulla. Kahdelle muotoiltu takapenkki on sen verran matalalla, että aikuismittainen istuu ilman reisitukea.

Ajoakku pienentää tavaratilaa 70 litraa. Kahdessa osassa tehtävä laajennus on lähes tasapohjainen.

Ajoakku pienentää tavaratilaa 70 litraa. Kahdessa osassa tehtävä laajennus on lähes tasapohjainen. Kuva: Pekka Virtanen

Varsinkin sähköllä ajettaessa rengasmelu oli karkeilla pinnoilla häiritsevän voimakasta. Lataushybridin kaikissa neljässä varustetasossa rengaskoko on 225/45 R 17, millä lienee oma osuutensa sekä rengasjyrinöissä että alustan pienessä pintakovuudessa.

Ohjaus on tarkan tunnokas, ajokäytös kaikin puolin mallikasta ja ajoavustimiakin on kiitettävästi. Adaptiivisen vakonopeudensäätimen asetuksissa on pientä hiomista: nopeudensäädin toimii muuten siististi, mutta vilkun käyttö tuntuu sivuuttavan tutkan antaman etäisyystiedon ainakin hetkeksi, jolloin auto kiihdyttää ei-toivotulla tavalla.

Lue lisää: Ensimetrit Opelin uudella Mokka-e:llä - tällainen on alle 35 000 euron täyssähkö­katumaasturi

Latausliittimen suojakorkin integroiminen luukkuun helpottaa lataustapahtumaa.

Latausliittimen suojakorkin integroiminen luukkuun helpottaa lataustapahtumaa. Kuva: Pekka Virtanen

Lue lisää: Uusi Opel Mokka kadotti yhden merkittävän ominaisuuden, mutta bensakone automaatilla ilahdutti ensitestissä

Astran hinnat ovat nousseet ennakkomyyntihintojen julkistuksen jälkeen 2?400 euroa ja alkavat nyt Innovation-varustelun 35?391 eurosta. Vaikka hintaeroa 50 hevosvoimaa tehottomampaan automaattivaihteiseen bensiinimalliin on 7?000 euroa, lataushybridien pienempi polttoaineenkulutus kiinnostaa ostajia.

Suomalaisia kiinnostaa tietenkin myös Astra-farmari, jota Ilta-Sanomat pääsi koeajamaan tällä viikolla Saksassa. Ennakkohintojen mukaan Sports Tourer maksoi tuhat euroa enemmän kuin vastaava HB-malli, mutta sittemmin farkkujen hintatiedot hävisivät julkisuudesta. Hinnat ja muut korimallien erot selviävät farkun ensitestissä.

Lue lisää: Keulan ilme uusiksi, vaikuttava vakio­varustelista -?tällainen on uusi Opel Grandland

TEKNIIKKA

MOOTTORI R4, turbo, 1?598 cm3, 110 kW (150 hv)/6?000 r/min, 250 Nm/1?750 r/min ja sähkömoottori 81 kW (110 hv), 320 Nm; hybridijärjestelmä 132 kW (180 hv), 360 Nm

SUORITUSKYKY 0-100 km/h 7,6 s, huippunopeus 225 km/h (sähköllä 135 km/h)

AJOAKKU litiumioni 12,4 kWh, kotilatausaika 7,5 h, WLTP-toimintamatka sähköllä 60 km

KULUTUS 1,0 l/100 km, bensiini

CO2-PÄÄSTÖT 24 g/km

VOIMANSIIRTO A8, etuveto

MITAT p 4?374, l 1?860, k 1?442 mm, akseliväli 2?675 mm, omamassa 1?678 kg, kokonaismassa 2?120 kg, vetomassa 1?450/750 kg, tavaratila 352-1?268 l, tankki 43 l

HINTA 37?390 euroa

Maltillista polttoaineenkulutusta

Latausliittimen käytettävyyttä

Etuistuimia ja tilankäyttöä

Runsaita rengasääniä

Auto hold -toiminnon puuttumista

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaa

Ilta Sanoma
samedi 2 juillet 2022 15:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.