Jukka Mildhin mukaan avauskierroksen kolarikohta on yksi F1-sarjan haastavimmista ensimmäisistä kaarteista. Avausvoittonsa ottanut Carlos Sainz t" /> Jukka Mildhin mukaan avauskierroksen kolarikohta on yksi F1-sarjan haastavimmista ensimmäisistä kaarteista. Avausvoittonsa ottanut Carlos Sainz t" />

YLE


Sunnuntaina ajettu Silverstonen GP oli urheilullisesti kauden toistaiseksi mielenkiintoisin ja jännittävin kilpailu. Etenkin kisan lopussa nähtiin kovaa kilvanajoa, kun Ferrarin Charles Leclerc, Mercedeksen Lewis Hamilton ja Red Bullin Sergio Perez kamppailivat kahdesta palkintokorokesijoituksesta.

Leclerc taisteli urhoollisesti vanhoilla kovilla renkailla uusilla pehmeillä rengasseoksilla ajaneita Pereziä ja Hamiltonia vastaan. Sijoitukset vaihtuivat tämän tästä. Se oli kilvanajoa parhaimmillaan.

Uransa ensimmäiseen voittoon ajoi Ferrarin espanjalaiskuljettaja Carlos Sainz, 27, joka hyötyi lopun turva-autosta. Perez oli toinen, Hamilton kolmas ja Leclerc neljäs. Alfa Romeon Valtteri Bottaksen kisa päättyi keskeytykseen.

Kilpailun puhuttavin tilanne oli kuitenkin Alfa Romeon Guanyu Zhoun pelottavan näköinen ulosajo. Yle Urheilun Jukka Mildh analysoi kauden kymmenennen kisaviikonlopun tapahtumat.

Sergio Perez, Carlos Sainz ja Lewis Hamilton.
Carlos Sainz (kesk.) pääsi juhlimaan avausvoittoaan. Sergio Perez (vas.) oli toinen ja Lewis Hamilton kolmas.Getty Images

Mihin kisa ratkesi?

Mildhin mukaan kilpailun voitto ratkesi Sainzin oma-aloitteisuuteen. Paalulta lähtenyt espanjalainen piti uusintastartin jälkeen ykkössijansa.

Vähän myöhemmin Sainz lipsautti ajovirheen takia nurmikolle. Red Bullin Max Verstappen hyödynsi virheen ja nousi toiseksi.

Verstappenilla oli kuitenkin autonsa kanssa ongelmia ja Sainz palasi johtopaikalle. Ensimmäisen varikkostopin jälkeen tallikaveri Leclerc meni kuitenkin Sainzin ohi ja näytti ajavan voittoon.

Esteban Oconin pääsuoralle hyytymä Alpine-auto toi radalle kuitenkin turva-auton kierroksella 39. Toisena ollut Sainz reagoi tähän ja hän sai uudet pehmeät renkaat.

- Sainz oli hyvin periksiantamaton. Hän opponoi tallin päätöksiä vastaan ja käytti tervettä järkeä. Hän sai, mitä halusi. Sainz sai käännettyä Leclerciä vastaan käydyn tallin sisäisen kamppailun edukseen.

Sen sijaan kärjessä ollutta Leclerciä Ferrari ei ottanut varikolle. Mainiosti ajanut monacolainen kärsi jälleen epäonnesta.

- Ferrari oli erittäin hidas päätöksissään. He yrittivät taktikoida liikaakin Leclercin hyväksi, mutta se ei onnistunut. Jotenkin luovuus puuttui. Ferrari oli silti ainut talli, jolla oli kärjessä kaksi autoa pelissä mukana.

Zhou.
Guanyu Zhoun auto pyörähti pelottavan näköisesti ylösalaisin.Getty Images

Mistä puhutaan?

Ylivoimaisesti puhuttavin tapahtuma oli Alfa Romeon Zhoun raju onnettomuus avauskierroksella. Tilanne sai alkunsa Mercedeksen George Russellin ja AlphaTaurin Pierre Gaslyn osumasta. Sivullisen Zhoun auto ikään kuin kimposi ja lensi kovassa vauhdissa ylösalaisin rengasvallin yli metalliaitaan.

Kyseisessä kohdassa olleet kameramiehet olivat pelottavan lähellä joutua Zhoun auton alle. He ja kiinalaiskuljettaja selvisivät vaarallisesta tilanteesta kuitenkin säikähdyksellä.

Lääkärintarkistuksessa käynyt Zhou nähtiin kisan jälkeen varikolla hyvässä voinnissa.

- Kun auto lentää rengasvallien yli aitaan, se on hyvin poikkeuksellista nykypäivänä. On hienoa, että hän selvisi tilanteesta ehjin nahoin. Uskon, että tilanne nousee puheenaiheeksi FIAn, F1-sarjan, tallin ja kuljettajien kokouksissa.

Zhoun, Russellin ja Gaslyn lisäksi myös Ocon ja Williamsin Alexander Albon olivat rajussa kolarissa osallisina. Russell arveli kolarin syyksi kuljettajien toisistaan poikkeavat rengasseokset.

- Startin lähtökiihtyvyys oli sekalainen. Silverstonen ykkösmutka on F1-sarjan nopeimpia ensimmäisiä kaarteita. Siihen ei jarruteta samalla tavalla kuin normaalisti. Kun tilanne eskaloituu, tulee osumia.

Lewis Hamilton Silverstonen kisassa.
Loistavasti ajanut Lewis Hamilton oli välillä kisan kärjessä. Getty Images

Kuka yllätti?

Mildhin mukaan viikonlopun kovin onnistuja tai yllättäjä oli Mercedes. Viitosruudusta lähtenyt Lewis Hamilton oli kisassa erittäin hyvässä vauhdissa.

Seitsenkertainen maailmanmestari pystyi jopa vastaamaan Ferrari-kaksikon vauhtiin kisan alussa. Hän myös johti kilpailua ensimmäistä kertaa tällä kaudella.

- Mersu näytti toimivan todella hyvin kilpailussa. Tapa, millä Hamilton pystyi ajamaan autoa, oli huippuonnistuminen. Jatkon kannalta merkittävää on se, että Mercedeksen kehityspaketti toimi ensimmäistä kertaa. Se, että Hamilton ajaa vakavalla otteella ja hyvällä mielialalla, tekee hyvää kisojen kannalta.

Charles Leclerc Silverstonessa.
Ferrarin Charles Leclerc näytti jo ajavan voittoon, mutta Esteban Ocon ja turva-auto puuttuivat peliin.Formula 1 via Getty Images

Entä Bottas?

Bottaksen viikonloppua voisi luonnehtia näkymättömäksi. Hän ei ollut oikein missään tilanteessa mukana.

Suomalaisen kisa päättyi ennen puolta väliä keskeytykseen. Bottaksen kannalta hieman huolestuttavaa on se, että hän hävisi aika-ajoissa kolmatta kertaa peräkkäin tallikaverilleen Zhoulle. Joskin aika-ajo ajettiin vesisateessa, mistä Bottas kärsi toisen osion loppupuolella.

- Oli taas vastoinkäymisten viikonloppu. Jos aika-ajoissa olisi ollut hyvä keli, uskon, että Alfa Romeo olisi ollut hyvä auto.

Mildh nimeää Alfa Romeon viikonlopun pettymykseksi, vaikkakin aika-ajovauhti jäi piippuun sadekelin takia. Zhou oli aika-ajoissa yhdeksäs.

- Näen hyvänä asiana sen, että Zhoun vauhti kiihtyy koko ajan. Autossa on paljon potentiaalia.

Lue myös:

Silverstonessa nähtiin kauden huimin F1-kisa, draama ei päättynyt alun pelottavaan kolariin - Carlos Sainzille uran ensimmäinen voitto

Silverstonen F1-kisa alkoi pelottavasti, lähetyksessä vilahti ylösalaisin liukuva Alfa Romeo - tallilta helpottavaa tietoa Guanyu Zhoun tilanteesta

"Kello tikittää nyt rajusti" - Mercedeksen auton suunnitteluvirheet yllättäneet Ylen asiantuntijan

lundi 4 juillet 2022 11:00:02 Categories: Formula 1 YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.