Ilta Sanoma

Tila-autot ovat menneet pois muodista, mutta eihän suurperhe mahdu muodikkaaseen crossoveriin. Ford S-Maxiin mahtuu moni.

Perheenkuljetin noin viidentoista vuoden takaa on edelleen käypä peli.

Perheenkuljetin noin viidentoista vuoden takaa on edelleen käypä peli. Kuva: Mika Salomaa

Kaksitoistalapsinen suurperhe maksaisi laskelmieni mukaan jo pelkillä lapsilisillä koeajamastamme vuosimallin 2006 Ford S-Maxista yli puolet. Kun jättää jommankumman vanhemmista ja osan lapsista kyydistä pois, mukaan mahtuisi kuski ja kuusi tenavaa.

Käytetyn Ford S-Maxin koeajoarvio julkaistaan yhteistyössä Kaasujalan kanssa.

Kun viimeksi kirjoitin isosta tila-autosta, se taisi olla Chrysler Voyager ja ajat olivat silloin toiset. Iso tila-auto oli muotia ja sellainen ostettiin usein, vaikka perhe olisi pärjännyt farmarillakin. Tilava, seitsemän hengen Ford S-Max vuosimallia 2006 muistuttaa noista ajoista.

S-Max oli muuten aikoinaan hyvännäköinen auto. Koska itse en juokse trendien perässä, niin mielessä kävi joskus itselläkin, että voisin sellaisen käytettynä ostaa.

S-Maxiin saa kaksi lisäistuinpaikkaa (yhteensä 7 paikkaa) taakse FoldFlat-istuinjärjestelmän avulla.

S-Maxiin saa kaksi lisäistuinpaikkaa (yhteensä 7 paikkaa) taakse FoldFlat-istuinjärjestelmän avulla. Kuva: Mika Salomaa

Kun penkkirivejä on kolme ja takaluukku aukeaa takapuskurista kattoon, mahtuvat tavaratilaan myös varavaatteilla täytetyt putkikassit. Isossa bensaturbossa on vääntöä 320 newtonmetriä, joten matka taittuu leppoisasti.

Lue lisää: IS:n koeajossa S-Max: Perheellisen unelma-Ford - arvaa mikä ärsytti ajossa eniten?

Mistä sain päähäni tehdä tuon laskelman lapsilisistä? Ensimmäisestä lapsesta lapsilisää maksetaan 94,88 euroa, toisesta lapsesta 104,84 ja kolmannesta 133,79. Neljännestä lapsesta maksettava lapsilisä on 163,24 euroa ja viidennestä sekä jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69 kuukaudessa. Laskin, että lapsilisät ovat kaikkiaan noin lapsiperheen lapsilisät ovat 1?957,95 euroa, jos perheessä on 12 alle 17-vuotiasta "hellantelttua".

Lue lisää: Julmetun hienoa kyytiä uuden Corollan hinnalla - kymmenen vuotta vanhan loistoauton "todella rikkaat ostavat käytettynä"

Koska koeajoon otetun vuosimallin 2006 Ford S-Maxin hintapyyntö on 3?880 euroa, niin tällainen 12-lapsinen suurperhe maksaisi lapsilisillä autosta jo puolet.

Tämän ikäisen S-Maxin viiston konepellin alla jyrää yleensä nelisylinterinen kaksilitrainen turbodiesel. Nyt saatiin koeajoon S-Max 2.5-litraisella ja viisisylinterisellä bensaturbolla.

Automaatti olisi poikaa.

Automaatti olisi poikaa. Kuva: Mika Salomaa

Tietysti nelisylinterinen turbodiesel on suurperheellisen valinta, sillä uskoisin, että alle 4?000 euron hintaluokan autoja eivät raharikkaat ostele. 2,5-litrainen ja viisipyttyinen bensaturbo ei tietenkään edes yritä olla taloudellinen: bensa ei ole halpaa ja yhdistetty kulutus on 9,4 litraa 100 kilometrillä.

Vaikka 15-vuotiaan auton mittarilukema oli jo 250?000 kilometriä, niin kyydissä se ei juuri tuntunut. Isokokoiseksi tila-autoksi vanhakin S-Max meni talven moottoritienopeuksillakin Tuusulan moottoritiellä yllättävän vakaasti ja heilumatta, vaikka koeajoperjantaina satoi rännänsekaista lunta ja tuulikin jonkin verran.

S-Maxin ajettavuus poikkeaa samanikäisistä tila-autoista. Varsinkin S-Maxin silloinen isoveli Galaxy oli tyypillisempi iso tila-auto. S-Max on luonteeltaan varsinkin isolla bensamoottorilla hyvinkin sporttinen, eikä kallistele jyrkissäkään mutkissa. Alusta ei kuitenkaan ole kova, vaan S-Max säilyttää mukavuutensa kaikenlaisilla kuormilla.

Kun ohjaus on mittavasta kilometrimäärästä ja 15 vuoden iästä huolimatta edelleen fordmaisen tarkka ja tunnokas, on vanhallakin S-Maxilla ajaminen edelleen jonkin sortin nautinto. Kojelaudan näkymät metallikehystettyine ja syvälle upotettuine mittareineen miellyttävät itseäni edelleen: nykyautoja koeajaessa tuntuu kuin ajaisi tablettia eli taulutietokonetta eikä autoa.

Vain automaattilaatikkoa jäin kaipaamaan ison auton muuten leppoisaan menoon. Manuaalikeppi tuntuikin ainoalta pakettiautomaiselta ratkaisulta S-Maxissa.

S-Maxiin saa kaksi lisäistuinpaikkaa (yhteensä 7 paikkaa) taakse FoldFlat-istuinjärjestelmän avulla. Normaalikoossa tavaratilaa on 285 litraa, mutta kaikki takapenkit käännettynä peräti 2?000 litraa - pakettiautojen luokkaa.

Lue lisää: Savolaismies osti käytetyn Ford S-Maxin - ongelmat iskivät välittömästi kaupanteon jälkeen

Jokin brittilehtikin aikoinaan S-Maxia arvioidessaan kirjoitti, että elämänautinto ja suuri lapsikatras eivät sulje toisiaan pois: eivät ainakaan, jos voi ajaa S-Maxilla.

En yhtään ihmettele, että S-Max valittiin aikoinaan Vuoden 2006 autoksi.

Lue lisää Kaasujalan arvioita käytetyistä autoista.

Mittarilukema 250?000 km

Moottori R5, 2?522 cm3, turbo, 220 hv, 320 Nm

Vaihteisto: M6

Polttoaine bensiini

Kulutus 9.4 l/100 km

Co2-päästöt 224 g/km

Suorituskyky kiihtyvyys 0-100 km/h 7,9 s, huippunopeus 230 km/h

Mitat: pituus 4?768 mm, leveys 1?884 mm, korkeus 1?658 mm, akseliväli 2?850 mm, tavaratila 854- 2?100 l

Myyjä Auto-Planeetta, Espoo

Hinta 3?880 euroa

Lue lisää: Käytetyn koeajo: Miltä tuntuu kilometrejä niellyt Kia Ceed -farmari? Ainakin hevosvoimat hämmästyttävät

Lue lisää: Matkailuauton ostanut yritti maksattaa omat virheensä myyjällä - pakkanen paljasti heikoimman lenkin

Klo 12:35: Jutusta on poistettu viittauksia uskontoryhmiin.

Ilta Sanoma
lundi 20 décembre 2021 08:55:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.