Ilta Sanoma

Nousupaine perustuu muun muassa liikenteen ilmastotavoitteista johtuvaan jakeluvelvoitteen nostoon.

Dieselin hinta nousisi näillä näkymin kirkkaasti yli kahden euron, mikäli jakeluvelvoitetta nostettaisiin Suomen ilmastotavoitteiden todennäköisimmin vaatimalle tasolle.

Dieselin hinta nousisi näillä näkymin kirkkaasti yli kahden euron, mikäli jakeluvelvoitetta nostettaisiin Suomen ilmastotavoitteiden todennäköisimmin vaatimalle tasolle. Kuva: Roni Rekomaa

Dieseliin lisättävät biokomponentit pienentävät Suomen tuottamia hiilidioksidipäästöjä, mutta aiheuttavat samalla suuria hintapaineita dieselpolttoaineen pumppuhintaan, toteaa AFRY Management Consultingin tekemä uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta koskeva uunituore raportti.

Lue lisää: Ministeri Harakka on muuttanut arviotaan 95E10-bensiinin tulevasta hinnasta - korotus jopa 40 senttiä/litra

Raportin ovat teettäneet syksyn 2021 aikana yhdessä kolme eri ministeriötä eli työ- ja elinkeinoministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä ympäristöministeriö.

AFRY:n raportissa summataan, että dieselin pumppuhinnan arvioidaan tehtyjen selvityksen mukaan nousevan vuoteen 2030 mennessä peräti 45-65 senttiä litralta, josta jakeluvelvoitteen noston vaikutus olisi noin 13-25 snt/litra.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on kommentoinut samaista raporttia toteamalla, että 95E10-bensiinin hinta saattaa nousta jopa 40 sentillä litraa kohden.

Lue lisää: Ministeri Harakka kertoi, miksi tankkaajan pankkitilille ei nyt ilmesty A-Studiossa väläyteltyä rahaa

Selvityksen mukaan dieselin litrahinnan nousu voisi kuitenkin olla tätä pienempi, mikäli esimerkiksi polttoaineyhtiöt voisivat siirtää osan dieselkustannusten noususta bensiinistä saatuun katteeseen.

Jakeluvelvoite nostaisi vastaavasti myös liikennekaasun hintaa, mutta sen osalta suhteellinen nousu ei kuitenkaan olisi aivan samaa suuruusluokkaa kuin dieselissä.

Lue lisää: Ministeri Harakka vertaa Suomen sähköauto­-odotuksia kännykkä­vallankumoukseen - "Kommunismi on sähköistämistä, sanoi Lenin aikanaan"

Selvityksen mukaan jakeluvelvoite on "ennustettava, varma ja hallinnollisesti kevyt tapa" vähentää tieliikenteen päästöjä.

Voimassa olevan lain mukainen 18 prosentin uusiutuvien biokomponenttien jakeluvelvoite nousee vuoteen 2029 mennessä 30 prosenttiin. Biokomponenteilla voidaan korvata bensiinin ja dieselin fossiilisia komponentteja.

Ilta Sanoma
lundi 20 décembre 2021 16:34:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.