Ilta Sanoma

Ensitesti: Täysin uusi Kia Sportage tarjoaa runsaasti valinnanvaraa voimalinjaratkaisuissaan. Täyssähköinen malli kuitenkin uupuu hinnastosta.

Uutuus on kolme senttimetriä pidempi kuin poistuva Sportage-malli. Akseliväli on kasvanut vaivaisella senttimetrillä. Keulan bumerangia muistuttavat led-valot ja ujostelematon jäähdyttimen säleikkö vaikuttavat ensivaikutelman perusteella onnistuneilta.

Uutuus on kolme senttimetriä pidempi kuin poistuva Sportage-malli. Akseliväli on kasvanut vaivaisella senttimetrillä. Keulan bumerangia muistuttavat led-valot ja ujostelematon jäähdyttimen säleikkö vaikuttavat ensivaikutelman perusteella onnistuneilta. Kuva: Pablo Gonzalez-Huerta

München, Saksa

Ilta-Sanomat tutustui Münchenin ulkopuolella viidennen sukupolven Sportageen. Malli on merkittävä talon sisällä, sillä merkin myynnistä se haukkaa neljänneksen. Kasvupotentiaaliakin on, jos eurooppalaiset kuluttajat ostavat valmistajan markkinapuheet, sillä vuonna 1993 esitellystä Sportagesta on nyt valmistettu ensi kerran eurooppalaisille markkinoille suunniteltu ikioma malliversio.

-?Iskunvaimentimien säädöt, ohjaus ja matkustusmukavuus... ne eroavat siitä, mitä Kia on Yhdysvalloissa ja Aasiassa, tiedotuksesta ja suhdetoiminnasta Euroopassa vastaava Oliver Strobach kertoi IS:lle.

Uuden mallin suunnittelussa on kuunneltu paitsi kuluttajien toiveita myös luettu tarkkaan koeajo-arvioita.

Jos Suomen jalkapallojoukkueeseen takavuosina liitetty "eteenpäin on menty" -tokaisu ei olisi niin kulunut, sitä voisi käyttää uudesta Sportagesta. Väistyvään malliin nähden uutuus on tilavampi, vaikka ulkomitoissa muutokset ovat minimaalisia. Sisätilat ovat ainakin IS:n ajaman GT-Line-mallin perusteella aiempaa prameammat. Ohjaamon katseenvangitsija on kaareutuva näyttöpaneeli, jollainen on jo nähty EV6-sähköautossa. Paneelin koko vaihtelee varustetasosta riippuen.

Näyttöpaneeli kaartuu sopivat kuljettajaan päin.

Näyttöpaneeli kaartuu sopivat kuljettajaan päin. Kuva: Pablo Gonzalez-Huerta

GT-Line varustukseen kuuluviin etuistuimiin on topattu mukavasti tukea.

GT-Line varustukseen kuuluviin etuistuimiin on topattu mukavasti tukea. Kuva: www.weigl.biz

Näytön alle on sijoitettu omaksi yksikökseen ilmastoinnin painikkeet. Järkevä ratkaisu. Keskikonsolista löytyvät muun muassa pyöryläinen ajosuunnanvalitsin ja istuimien lämmitystä säätelevät painikkeet.

Mallisto on laaja, sillä se kattaa polttomoottorimallien lisäksi kevythybridit, niin sanotut itselataavat hybridit sekä pistokkeella ladattavat hybriditkin. Hybriditekniikalla varustetut mallit tarjotaan etuvedon lisäksi nelivetoisina. Vain kaksi bensiinimallia tulee manuaalivaihteistolla. Hevosvoimien skaala ulottuu 136:sta 265:een.

Sportagen ajo-ohjelmia ovat oletusarvoinen Eco ja Sport, jolla saa aikaiseksi sekä liikettä että karheaksi kiristyvää moottorin ääntelyä. Nelivetoisissa uusi maastoajotila-asetusvalikko mahdollistaa ainakin teoriassa Sportagen viemisen aiempaa vaikeakulkuisimmille teille.

Sportagen takaosassa voi nähdä lievää sukulaisuutta EV6-mallin kanssa. Koeajetun mallin perään voi kytkeä vedettävää taakkaa enimmillään 1?650 kiloa.

Sportagen takaosassa voi nähdä lievää sukulaisuutta EV6-mallin kanssa. Koeajetun mallin perään voi kytkeä vedettävää taakkaa enimmillään 1?650 kiloa. Kuva: Pablo Gonzalez-Huerta

Baijerin maanteillä kevyen ohjauksen tunnokkuus vakuutti, eikä matkustamoon kantautunut äänimaailma haitannut uutisten kuuntelua Harman Kardonin äänentoistojärjestelmästä. Jos valmistajan Eurooppa-korostuksista ottaa kiinni, niin alustan virityksessä se lienee saavuttanut tavoitteensa: mukavuuteen pyrkivä olematta lainkaan löysä.

GT-Line-varustetaso tarjoaa mukavat ja riittävästi säädettävät etuistuimet.

GT-Line-varustetaso tarjoaa mukavat ja riittävästi säädettävät etuistuimet. Kuva: Pablo Gonzalez-Huerta

Takaistuimilla on lyhyen koeistunnon perusteella hyvin tilaa. Keskitunneli on lähes olematon.

Takaistuimilla on lyhyen koeistunnon perusteella hyvin tilaa. Keskitunneli on lähes olematon. Kuva: Pablo Gonzalez-Huerta

Suomessa Sportagen voi valita neljästä eri varustetasosta: LX, EX, Business Premium ja GT-Line. Jo LX:stä alkaen varustelu on kohtuullisen runsas käsittäen muun muassa 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaistallapitoavustimen, lämmitettävän ohjauspyörän, led-ajovalot, peruutuskameran ja automaattisen kaksialueilmastoinnin.

Lue lisää: Ensitesti: Kian uusi sähköauto EV6 on lähes täyskymppi!

Tavaratilan koko vaihtelee voimalinjoista riippuen. Bensiinimallin tavaratila on kasvanut peräti 88 litraa -?591-litraisena se on erityisen suuri kokoluokassaan. Pienin kontti on dieseltoimisessa kevythybridissä (526 litraa).

Uuden Kia Sportagen alin hinta on 31?990 euroa. Sillä saa LX-varustellun etuvetoisen ja manuaalivaihteisen bensiinimallin. Nelivetoisten plug-in hybridien hinnat alkavat 45?775 eurosta.

Lue lisää: Vähällä kulutuksella vaivattomasti -?koeajossa uudistuneen Kia Ceedin pistokkeella ladattava farmari

Moottori R4, 1?598 cm³ ja sähkömoottori, kokonaisteho 169 kW (230 hv) / 5?500 r/min, 350 Nm / 1?750-2?750 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 8,3 s, huippunopeus 193 km/h

Akku 1,49 kWh

Kulutus 6,2 l/100 km, bensiini 95E

CO2-päästöt 140 g/km

Voimansiirto A6, neliveto '

Mitat p 4?515, l 1?865, k 1?645 mm, akseliväli 2?680 mm, omamassa 1?585 kg, tavaratila 587-1?776 l, tankki 52 l, akku 2,2 kWh

Hinta 50?597 euroa

Ilta Sanoma
samedi 18 décembre 2021 13:15:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.