Ilta Sanoma

Tulivuoren hiljeneminen saattaa ennakoida ennätyspitkän purkauksen päättymistä. Tutkijoiden mukaan ei kuitenkaan tavatonta, jos se aktivoituu vielä uudelleen useiden päivien tauon jälkeen.

Kanariansaariin kuuluvalla La Palmalla lähes kolme kuukautta raivonnut tulivuori oli keskiviikkona jo toista päivää hiljaisena. Tutkijat ovat pitäneet käännettä merkkinä siitä, että saaren asukkaiden elämää monella tapaa vaikeuttanut purkaus olisi vähitellen loppumassa.

Purkauksen hiljeneminen on tarjonnut tutkijoille myös ensimmäistä kertaa mahdollisuuden tutkia Cumbre Viejan tulivuoriharjanteessa sijaitsevan tulivuoren kraatteria. Syyskuussa alkanut purkaus puhkaisi uuden kraatterin useita tulivuoria käsittävään harjanteeseen, eikä uutena tulivuorena pidetylle purkausaukolle ole vielä ehditty antamaan edes nimeä.

Tällä hetkellä nimiehdokkaista vahvimmilla on Tajogaite, joka tarkoittaa saarten alkuperäisasukkaiden guanchien kielellä murtunutta vuorta.

Reutersin mukaan joukko tukijoita jalkautui keskiviikkona iltapäivällä kraatterin reunalle keräämään geokemiallisia näytteitä. Asiasta tiedottanut Kanariansaarten vulkanologinen instituutti Involcan julkaisi ensimmäisen kraatterista kuvatun videon, jota ei ole otettu ilmasta käsin dronen avulla.

Involcanin julkaisema video on nähtävissä artikkelin yläosassa.

Madridissa sijaitsevan Juan Carlosin yliopiston tutkijat ottivat näytteitä tulivuorelta keskiviikkona. Kuva: Borja Suarez / Reuters

Tulivuoresta peräisin oleva kivenmöhkäle jäähtyi vesiämpärissä ennen tutkimista. Kuva: BORJA SUAREZ / Reuters

Vulkaanisesta toiminnasta eivät ole viime päivinä tehneet havaintoja tutkijat eivätkä tarkkailujärjestelmät, mutta toisinaan kraatterista on tuprahtanut vielä ilmoille kaasuja. Viranomaisten mukaan seuraavat päivät ovat ratkaisevia purkauksen etenemisen kannalta, sillä ei ole tavatonta, että jo hiipumisen merkkejä näyttänyt tulivuori alkaa uudelleen syöstä laavaa.

Tulivuorenpurkaus julistetaan viranomaisten mukaan virallisesti päättyneeksi vasta sitten, kun "tallennettu ja seurattavissa oleva data" on pysynyt tämänhetkisillä tasoilla 10 päivän ajan.

-?Parasta on nyt olla herättämättä valheellista toivoa. Esimerkiksi vuoden 1949 purkaus pysähtyi useiden päivien ajaksi. Useita päiviä myöhemmin se aktivoitui uudelleen, geologi Eumenio Ancoechea kertoi Reutersille.

Tämä kuva otettiin tulivuoren kraatterista keskiviikkona dronen avulla.

Tämä kuva otettiin tulivuoren kraatterista keskiviikkona dronen avulla. Kuva: BORJA SUAREZ / Reuters

Tulivuori ei sylje enää laavaa, mutta tilanne voi vielä muuttua.

Tulivuori ei sylje enää laavaa, mutta tilanne voi vielä muuttua. Kuva: BORJA SUAREZ / Reuters

Syyskuun 19. päivänä käynnistynyt purkaus on jo rikkonut pisimpään kestäneen tulivuorenpurkauksen ennätyksen La Palman 1500-luvulla alkaneessa mittaushistoriassa.

Lue lisää: La Palman tulivuorenpurkaus rikkoi ennätyksen: "Kaikki ovat ihan täynnä tätä"

Kolmen kuukauden kuluessa tulivuorenpurkaus on johtanut tuhansien ihmisten evakuointiin, lähes 3?000:n rakennuksen tuhoutumiseen. Purkaus on myös aiheuttanut vaikeuksia saaren pääelinkeinona toimiville banaaniplantaaseille sekä kasvattanut saaren pinta-alaa yli 48:lla hehtaarilla.

Tacanden asuinalueella sijaitseva talo on saanut päälleen paksun tuhkakerroksen. Kuva: MARCO TRUJILLO / Reuters

Vielä maanantaina tulivuori päästi ilmoille näyttäviä laavasuihkuja. Myöhemmin samana iltana sen kraatteri vaikeni. Kuva: Borja Suarez / Reuters

Tulivuoresta lähtevä laavavirta tiistaina otetussa satelliittikuvassa.

Tulivuoresta lähtevä laavavirta tiistaina otetussa satelliittikuvassa. Kuva: Maxar Technologies / Reuters