Suomen hävittäjähankinta aiheuttaa ilmavoimissa monenlaisia muutoksia. Esimerkiksi lentokonesuojien oviaukkoja on avarrettava, sillä F-35-hävittä" /> Suomen hävittäjähankinta aiheuttaa ilmavoimissa monenlaisia muutoksia. Esimerkiksi lentokonesuojien oviaukkoja on avarrettava, sillä F-35-hävittä" />

YLE


Ilmavoimien uusi hävittäjäkone tuo konkreettisia muutoksia jo ennen kuin yksikään hankittavista F-35-hävittäjistä on laskeutunut Suomen kamaralle.

Yhtenä esimerkkinä on Karjalan lennoston tukikohta Rissala Siilinjärvellä, jossa uusi F-35 ei mahdu talliin ilman muutostoimenpiteitä.

- Meidän pitää katsoa, että kaikki käännökset ja leveydet riittävät, sanoo Karjalan lennoston komentaja, eversti Aki Puustinen.

Hän muistuttaa, että Hornet on lentotukialuskone, jossa on kääntyvät siivet. Lockheed Martinin F-35:ssä taas siivet eivät käänny.

- Muutamia talleja pitää avartaa.

Puustisen mukaan muutostöiden suunnittelu on jo alkanut. Maansiirtotöihin hän uskoo päästävän jo ensi kesänä.

Miten sujuu uuden ja vanhan yhteensovittaminen?

Oviaukkojen avartamista enemmän everstiä askarruttaa se, miten sovitetaan yhteen nykyinen Hornet-lentäminen ja tuleva F-35-operointi.

Karjalan lennostossa lennetään yhtä aikaa kahdella eri konetyypillä useiden vuosien ajan, eli ainakin vuosina 2026-2028.

- Se on se isoin asia. Tavaraa on paljon, ja henkilöstöä on koulutuksessa, mutta silti pitää säilyttää valmius, Puustinen aprikoi.

Hän pitää huomattavasti pienempänä muutoksena sitä, että lentäjät siirtyvät lentämään uutta häivehävittäjää.

- Silloin oli iso muutos, kun Rissalassa aikanaan siirryttiin MIG-kalustosta Hornet-kalustoon.

Suomalaisten F-35-lentäjien koulutus on aluksi ainoastaan simulaattorikoulutusta. Näin siksi, että koneesta ei ole olemassa kaksipaikkaista koulutusversiota.

Puustisen mielestä F-35:n hankinta on silti isompi muutos puolustusvoimille kuin ilmavoimille.

- Siinä tulee suorituskykyä, jolla pystytään paremmin tukemaan veljespuolustushaaroja, maa- ja merivoimia, hän selittää.

Suomen F/A-18 Hornet, Rissalan lentokentällä
Kääntyväsiipisillä Hornet-hävittäjillä lennetään aluksi yhtä aikaa uusien F-35-hävittäjien kanssa.Sami Takkinen / Yle

Eversti toivoo pääsevänsä eläkeläisenä istumaan uuteen koneeseen

Puustinen odottaa, että Karjalan lennostoon tulee saman verran uusia häivehävittäjiä kuin siellä on nyt Hornet-hävittäjiä.

- Noin puolet Suomen koneista on täällä.

Rissalaan on yksinkertaisella jakolaskulla tulossa 32 F-35-hävittäjää, sillä Suomi hankkii ilmavoimille 64 lentokonetta. Koneet sijoitetaan Rissalaan ja Rovaniemelle.

Entä uskooko eversti pääsevänsä itse istumaan uuteen koneeseen sitten, kun se on tullut Rissalaan?

Puustinen laskee saavuttaneensa siinä vaiheessa jo lakisääteisen eroamisiän.

- Mutta jospa nuo antaisivat eläkeläisenä käydä edes istumassa siinä, hän virnistää.

Karjalan lennoston komentaja Aki Puustinen.
Eversti Aki Puustisen mielestä siirtyminen venäläisestä MIG-hävittäjästä amerikkalaiseen Hornet-hävittäjään oli isompi muutos kuin Hornetien korvaaminen F-35-hävittäjällä.Toni Pitkänen / Yle

Lue lisää:

Tällainen on Suomen uusi hävittäjä F-35

Hävittäjähankinta tuo Jämsään ja Nokialle ainakin sata työpaikkaa: "Meidän kannaltamme hyvä valinta", sanoo Patrian hankejohtaja

mardi 14 décembre 2021 19:17:45 Categories: YLE ilmavoimat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.