HSL pyrkii täysin päästöttömään joukkoliikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. HSL:n suunnitelmissa raitiovaunuja kulkisi kantakaupungissa huomattava" /> HSL pyrkii täysin päästöttömään joukkoliikenteeseen vuoteen 2035 mennessä. HSL:n suunnitelmissa raitiovaunuja kulkisi kantakaupungissa huomattava" />

YLE


Helsingin seudun liikenteen (HSL) tavoite on vähentää palveluidensa hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuoteen 2025 mennessä vuoden 2010 tasoon verrattuna.

Kaikki joukkoliikennepalvelut on tarkoitus pystyä tarjoamaan täysin päästöttömästi vuoteen 2035 mennessä.

- Tämä on kunnianhimoinen tavoite. Haluamme olla kestävän liikkumisen johtava toimija. Meidän on otettava aktiivisempi rooli kaupungin ekosysteemissä, HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen sanoo.

HSL julkisti tänään uuden strategiansa vuosille 2022-2025.

Strategiassa panostetaan myös koronan aiheuttamien tulonmenetysten korjaamiseen. HSL:n lipputulot ja matkustajamäärät vuonna 2020 laskivat 37 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

- Tavoittelemme 70 prosentin kasvua matkustajamääriin vuoteen 2025 mennessä vuoden 2021 ennusteeseen nähden, Nykänen sanoo.

Parikymmentä raidelinjaa viidentoista vuoden päästä

Samalla HSL esitteli suunnitelmat pääkaupunkiseudun raitiolinjaverkoston laajentamisesta. Mikäli kuntien raitiotiehankkeet toteutuvat, raitiolinjat saattavat ylettää 2030-luvun puolivälissä pitkälle Helsingin seudun alueelle.

Raitiolinjoja voi tuolloin olla jopa parikymmentä.

HSL:n suunnitelmissa raitiovaunuja kulkisi kantakaupungissa huomattavasti nykyistä enemmän. Verkon laajeneminen riippuu muun muassa siitä, milloin Vihdintien ja Vantaan pikaraitiotiet valmistuvat. Niiden rakentamisen oletetaan alkavan 2020-luvun loppupuolella.

Mikäli suunnitelmat toteutuvat, myös raitioliikenteen operointiin käytettävät kustannukset kolminkertaistuisivat.

Nykänen muistuttaa, että raitiotie- ja raideliikenteen rakentaminen vaikuttaa myös kaupunkirakentamiseen. Ratojen varsille nousevien uusien asuinalueiden myönteiset talousvaikutukset näkyvät viiveellä kaupungille ja HSL:lle.

- Tällä strategiakaudella haasteemme on, että raitioliikenteen infrakustannukset tulevat meille maksettavaksi jo pian. Se tuo taloudellista painetta, mutta samalla se parantaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta, Nykänen sanoo.

Lähivuosina raitiotieverkosto laajenee Pasilassa, Hernesaaressa, Jätkäsaaressa, Kalasatamassa ja Ilmalassa. Ensimmäinen pikaraitiotie 550 aloittaa liikennöinnin Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä vuonna 2024.

Mikäli HSL:n suunnitelmat toteutuvat, pääkaupunkiseudulla on noin viidentoista vuoden päästä seuraavat raitiolinjat.

Kaupunkiraitiolinjat

. 1 Katajanokan terminaali - Ylioppilastalo - Töölö - Käpylä

. 1T Katajanokan terminaali - Rautatieasema

. 2 Katajanokka - Mannerheimintie - Messukeskus

. 3 Olympiaterminaali - Kallio - Meilahti

. 4 Olympiaterminaali - Töölö - Munkkiniemi

. 5 Eira - Kamppi - Meilahden sairaala

. 6 Hernesaari - Rautatieasema - Sörnäinen - Arabia

. 7 Jätkäsaari - Kruununhaka - Sörnäinen - Länsi-Pasila - Meilahti

. 8 Jätkäsaari - Sörnäinen - Arabia

. 9 Hernesaari - Kallio - Ilmala

. 10 Kirurgi - Mannerheimintie - Pikku-Huopalahti

. 11 Kruunuvuorenranta - Kalasatama - Pasila - Länsi-Pasila

. 13 Kolmikulma - Kruununhaka - Kalasatama - Pasila - Länsi-Pasila

Pikaraitiotielinjat

. 12 Jätkäsaari - Keskusta - Yliskylä

. 14 Keskusta - Kannelmäki

. 16 Keskusta - Malmin lentokenttä

. 17 Keskusta - Pakila

. 550 Itäkeskus - Keilaniemi

. 570 Mellunmäki - Tikkurila - Lentoasema

Lue myös:

HSL muutti taas maskilinjaustaan: ensin oli suositus, sitten pakko, nyt maskin käyttöä edellytetään - käytännössä kaikki ovat merkinneet samaa

Junissa ja HSL:n lähiliikenteessä yhä matkustajakato - VR kauppaa äkkilähtöjunia, jotka tulevat myyntiin viikkoa ennen lähtöä

VR:n toimitusjohtaja visioi junamatkailun tulevaisuutta: Luotijunalla Moskovaan, Suomen lentoja rautateille ja matkustajamäärä tuplataan

mardi 14 décembre 2021 17:47:42 Categories: Helsingin seudun liikenne (HSL) YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.