Ilta Sanoma

Dieselin litrahintaa uhkaa korottaa päästökaupan ohella myös EU:n uuden energiaverodirektiivin aiheuttama käyttövoimaverosta luopuminen.

Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa arvioidaan muun muassa sitä, millä toimilla liikenteen päästöt vähenevät niin, että Suomen hiilineutraaliustavoite on mahdollista saavuttaa.

Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmassa arvioidaan muun muassa sitä, millä toimilla liikenteen päästöt vähenevät niin, että Suomen hiilineutraaliustavoite on mahdollista saavuttaa. Kuva: Kari Pitkänen

Parhaillaan lausuntokierroksella olevasta pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta selviää, että bensiinin hintaan on tulossa arviolta noin 11 sentin ja dieseliin noin 13 sentin litrahintakorotus, mikäli EU-komission kaavailema päästökauppasuunnitelma toteutuu.

Lue lisää: Teboil väläyttää valtiolle maaseutu­asemien osalta jopa lappua luukulle, jos poltto­aineen hintaa nostetaan rajusti

Käytännössä kyse on Euroopan komission heinäkuussa 2021 antamasta laajasta lainsäädäntöpaketista, jossa ehdotetaan jo toiminnassa olevasta päästökaupasta erillisen, muun muassa liikenteeseen liittyvän päästökauppajärjestelmän perustamista ja käyttöönottoa.

Jos EU-tason ratkaisut ja muut kansalliset päästötoimet osoittautuvat riittämättömiksi, Suomi ottaa ilmastosuunnitelmaluonnoksen mukaan käyttöön myös niin sanotun kolmannen vaiheen, jossa mukana ovat myös fossiilisten polttoaineiden kansallinen päästökauppa ja ajokilometreihin sekä tieluokkiin perustuva liikenneveromalli.

Kyseinen kolmas vaihe käynnistyisi ilmastopolitiikan suunnitelmaluonnoksen mukaan jo keväällä 2022, "kun kaikkien edellä kuvattujen toimenpiteiden, kehitystrendien ja EU-aloitteiden päästövähennysvaikutukset on arvioitu".

Lue lisää: Suku­puoli­vaikutuksia arvioinut selvitys: Miehet aiheuttavat liikenteessä enemmän päästöjä kuin naiset

Lisäksi, jos edellisistä projekteista erillinen EU:n energiaverodirektiivin muuttaminen toteutuu, Suomi joutuisi ilmastosuunnitelman mukaan yhtenäistämään bensiinin ja dieselin verotasot.

Lue lisää: Hallituksen selvityksen mukaan "miehillä voi katsoa olevan suurempi potentiaali vaihtaa henkilöauto pyörään pidemmillä matkoilla"

Käytännössä verotasojen yhtenäistäminen tarkoittaisi esimerkiksi dieselautoja koskevasta käyttövoimaverosta luopumista, minkä jälkeen verotulot saatettaisiin joutua perimään suoraan dieselpolttoaineen litrahinnasta - joka voisi kohota edellä mainitun 13 sentin päälle mahdollisesti vielä useilla kymmenillä senteillä per litra.

Ilta Sanoma
mardi 14 décembre 2021 15:21:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.