F1-mestaruuden ratkaisuhetkistä haluttiin näyttäviä. Jälkipyykki voi jatkua vielä pitkään, jos Mercedes päättää aloittaa virallisesti valituspros" /> F1-mestaruuden ratkaisuhetkistä haluttiin näyttäviä. Jälkipyykki voi jatkua vielä pitkään, jos Mercedes päättää aloittaa virallisesti valituspros" />

YLE


Autourheilun kuninkuusluokan F1:n mestaruustaisto ratkesi sunnuntaina tavalla, jota moni osasi pelätä. Voitto ei tullut puhtaasti Red Bullin Max Verstappenin tai Mercedeksen Lewis Hamiltonin häkellyttävien ajosuoritusten takia. Ratkaisun petasi viisi kierrosta ennen maalia Williamsin Nicholas Latifi, joka täräytti Abu Dhabin radalla seinään, kun oli vahingoittanut renkaitaan häntäpään taistelussa Mick Schumacheria vastaan.

Latifi jäi radan varteen ja radalle jouduttiin auton siirto-operaatiota varten kutsumaan turva-auto.

Sen jälkeiset tapahtumat puhuttavat vieläkin.

Verstappen pääsi koukkaamaan varikolle hakemaan uudet renkaat menettämättä sijoitustaan. Hamilton ei voinut sitten käydä varikolla, koska sai kuulla tiimiltään menettävänsä paikkansa kilpailun kärjessä.

Britti joutui joka tapauksessa alakynteen, koska turva-auto kasasi autot yhteen ja hänen johtonsa suli.

Verstappenin leirissä oli vielä yksi kanto kaskessa. Verstappenin ja Hamiltonin väliin oli ehtinyt viisi kierroksella ohitettua autoa. Ensiksi tv-lähetyksissä vilkkui tuomariston linjaus, että turva-auton takana olleet kierroksella ohitetut autot eivät saa ohittaa Hamiltonia.

Hetkeä myöhemmin tuli kuitenkin uusi päätös: Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet kierroksella ohitetut ja hitaammat autot päästettiin Hamiltonin ohi. Ketään ei ollut enää mestaruudesta taistelleen kaksikon välissä häiritsemässä.

Lewis Hamilton ajaa perässään Max Verstappen.
Max Verstappen pääsi yllättävän sauman kautta iskuetäisyydelle Lewis Hamiltonista.Getty Images

Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että Verstappen pääsi Hamiltonin kantaan ja sai etulyöntiaseman mestaruuskamppailun viime hetkillä, jos vain turva-auto poistuisi radalta ajoissa. Tv-ruutuun ilmestyikin heti perään päätös, että turva-auto otettaisiin pois radalta juuri ennen kilpailun viimeistä kierrosta.

Verstappen pääsi tuoreilla renkailla kisaamaan yhden kierroksen Hamiltonia vastaan. Hollantilainen käytti mahdollisuutensa ja ohitti seitsemänkertaisen mestarin.

Hamilton oli ennen Latifin kolarointia hallinnut kilpailua. Hän oli matkalla kaikkien aikojen ykköseksi, ohi Michael Schumacherin, kahdeksanteen mestaruuteensa.

Show edellä?

Mercedeksen mukaan Verstappen ei olisi ehtinyt voittaa kilpailua, jos hollantilainen olisi joutunut ohittamaan viisi kierroksella ohitettavaa autoa ennen Hamiltonia vielä viimeisen kierroksen aikana.

Kisan jälkeen jupina on keskittynyt nimenomaan tähän tuomariston ratkaisuun, vaikka Mercedes teki myös protestin siitä, kun Verstappen härnäsi Hamiltonia juuri ennen turva-auton poistumista radalta ja käväisi Hamiltonin edellä.

Sillä oli kuitenkin lopulta hyvin pieni vaikutus lopputulokseen verrattuna tuomariston ratkaisuun kierroksella ohitettavista autoista.

Mercedes-pomo Toto Wolff raivosi tv-lähetyksessä pitkin viimeistä kierrosta kilpailunjohtaja Michael Masille. Moni muukaan ei tuntunut hyväksyvän päätöstä, vaan piti sitä epäreiluna. Olihan Hamilton ennen Latifin ulosajoa ollut niin selvä ykkönen.

Masi perusteli Woffille tiimiradiossa päätöstä, että kyse oli urheilullisesta ratkaisusta. Masin mukaan kyse oli moottoriurheilusta ja "menimme päätöksellä kisaamisen suuntaan."

Toto Wolff mietteliäänä Abu Dhabissa
Pettynyt Toto Wolff ärjyi tiimiradiossa Abu Dhabin kilpailun loppuhetkillä.imago images/Jan Huebner/ All Over Press

Säätämisestä tuli väistämättä mieleen, että F1-pomot halusivat nähdä yhdelle historian tiukimmista mestaruuskamppailuista jonkun näyttävämmän ratkaisun kuin turva-auton perässä köröttelyn ruutulipulle. Kuumaksi kysymykseksi nouseekin, tehtiinkö ratkaisu show edellä vai urheilullisin perustein? Tehtiinkö ratkaisu jopa suursuosioon nousseen ja F1:lle uusia faneja tuoneen Nettflixin dokumenttisarjan Taistelu paalupaikasta (Drive to Survive) edellä?

Ainakin tälle tuotantokaudelle Netflix-dokumenttiin saatiin melkoinen huipennus.

Tuskin päätöksiä tehdään puhtaasti Netflix-dokumentti edellä, mutta F1-sarjan amerikkalaisessa pomoportaassa oltiin varmasti mielissään kilpailun tuomariston päätöksestä antaa kuljettajien kisata viimeinen kierros. F1 tunnetaan jatkuvasta show'sta ja saippuaoopperasta. Nyt show meni vain vielä uudelle tasolle.

Tästä pykälästä väännetään

Mercedeksen tekemät protestit hylättiin, mutta talli on ilmoittanut jättäneensä huomautuksen aikomuksestaan valittaa hylkäyksistä. Sky Sportsin mukaan Mercedeksellä on nyt 96 tuntia aikaa tehdä virallisesti uusi valitus ja kerätä todisteet sitä varten - tällä kertaa FIA:n omaan valitustuomioistuimeen.

Keskiössä ja kohun keskipisteenä on yksi sääntökirjaus:

- Mikä tahansa (englanniksi any) auto, jonka kilpailun johtaja on ohittanut kierroksella, pitää päästää johtokierroksella olevien autojen ja turva-auton ohi, säännöissä todetaan.

Mercedeksen protesti turva-autoprotokollasta hylättiin sunnuntaina mielenkiintoisin perusteluin. Mercedes viittasi valituksessaan turva-autoprotokollasta yllä mainittuun sääntöpykälään, joka heidän mukaansa tarkoittaisi, että "kierroksella ohitettavat voivat ohittaa"-käsky tarkoittaa kaikkien (englanniksi all) kierroksella ohitettujen päästämistä ohittamaan kärki.

Jos näin olisi toimittu Verstappen ei olisi voinut Mercedeksen mukaan voittaa, koska sitten myös Verstappenin takana olleet kierroksella ohitetut olisi pitäneet päästää samalla kierroksella. Siinä olisi Mercedeksen arvion mukaan kestänyt sen verran aikaa, että Verstappen ei olisi missään vaiheessa ehtinyt nousta Hamiltonin ohi.

Lewis Hamilton ja Max Verstappen taistelivat Abu Dhabissa rinta rinnan.
Max Verstappen pyyhälsi Lewis Hamiltonin ohi lopussa, vaikka Hamilton antoikin kunnon vastuksen kuluneemmilla renkailla.Formula 1 via Getty Images

Red Bull vetosi puolestaan siihen, että sääntöpykälässä ei tarkoiteta kaikkia kuljettajia. Tiimit väänsivät yhden sanan tulkintaerosta. Lisäksi Red Bullin mukaan kierroksella ohitettuja autoja olisi ollut yhteensä kahdeksan, joten kolme lisäautoa ei olisi estänyt Verstappenin nousua voittoon ja mestaruuteen.

Mercedes huomautti samassa sääntöpykälässä olevasta toisesta virkkeestä, joka menee näin: "Kun viimeinenkin kierroksella ohitettu auto on päässyt turva-auton ohi, turva-auto palaa varikolle tätä seuraavan kierroksen lopussa." Tämän perusteella Mercedes linjasi myös, että Hamilton olisi pitänyt voittaa kilpailu.

Kilpailun tuomaristo totesi Mercedeksen protestin hylänneessä päätöksessään, että sääntöpykälissä klpailunjohtaja hallitsee turva-auton käyttöä, kuten sen ottamista radalle ja sen ottamista pois radalle.

Kilpailun tuomaristo sanoi päätöksessään, että edelläkäsiteltyä pykälää ei sovellettu täysin Abu Dhabissa, mutta sen pykälän ohittaa vielä kilpailunjohtajan käsky "ottaa turva-auto varikolle tällä kierroksella".

Mercedes vaati, että kisojen lopputuloksiksi pitäisi laskea viimeistä edellisen kierroksen tilanne. Tuomaristo ei suostunut tähän, koska piti sitä kilpailun lyhentämisenä takautuvasti, eikä siksi suhtautunut pyyntöön sopivana.

Skandaalinkäryä

Jos mestaruus vielä käännettäisiin Hamiltonille, se olisi suuri skandaali. Jo nyt päätöksessä on skandaalinkäryä, kun kisalle ilmiselvästi haluttiin saada ratkaisu ajamalla viimeinen kierros, vaikka toisin oltiin aluksi tekemässä. Voikin olla, että F1-sarjan johtohahmot pelastaa nololta tilanteelta lopulta yhden sanan tulkintaero.

Christian Horner ja Max Verstappen juhlivat Verstappenin mestaruutta.
Tallipäällikkö Christian Horner ja Max Verstappen ehtivät juhlia mestaruutta jo Abu Dhabissa.DeFodi Images via Getty Images

Jälkipyykki itsessään ei varmasti ole toivottua. Mercedeksellä on torstai-iltaan asti aikaa jättää virallinen valitus FIA:n omalle valitustuomioistuimelle. Sattumoisin myös torstai-iltana pitäisi olla Pariisissa FIA:n vuotuinen palkintogaala, jossa myös F1-mestarin pitäisi saada mestaruuspokaalinsa. Jos valitusprosessi on käynnissä, voi tilaisuudesta tulla todella eriskummallinen.

Jos Mercedes päättää virallisesti lähteä valitusprosessiin, kabinettipeli venyy. Sääntöjen mukaan valituksissa, niihin vastaamisessa ja lopullisessa päätöksessä voi mennä vähintään 45 päivää.

Näin pitkään venyvää jälkipeliä tuskin kukaan F1-seuraaja toivoi etukäteen, vaikka kulissien tapahtuva kamppailu onkin iso osa lajin viehätystä.

Lue lisää:

Max Verstappenin "epäreilu" mestaruus kuumensi tunteet - Ylen F1-asiantuntija kertoo, miksi Mercedeksen protestin ei pitäisi mennä läpi

Jatkuuko F1-saippuaooppera? Mercedes aikoo valittaa mestaruusprotestien hylkäämisestä - Red Bull -pomo pettyi säätämiseen

Uskomaton ja kiistelty loppuratkaisu Verstappenin ja Hamiltonin välillä jakaa mielipiteet lajihahmojen kesken, kumman puolella olet?

Tätä muistellaan vielä pitkään! Max Verstappen nousi F1-maailmanmestariksi yllättävän mahdollisuuden avulla - "Vihdoinkin minulla oli onnea"

Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään uransa päätöskisan: "Ei sillä mitään väliä" - näin legendaa muisteltiin, katso kylmiä väreitä nostattavat videot ja kuvat

lundi 13 décembre 2021 17:53:53 Categories: Formula 1 YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.