Ilta Sanoma

Samaan aikaan Finnairin Teneriffan-Tallinnan lennon kapteeni "heitti savoksi läppää" ja sai väsyneet matkustajat pysymään rauhallisina, vaikka poikittain kiitoradalla ollut Dubain kone esti laskeutumisen.

Kone liukasteli poikittain kiitotielle Helsinki-Vantaalla.

Kone liukasteli poikittain kiitotielle Helsinki-Vantaalla. Kuva: Lukijan kuva

Kaamea kiire tuli, mutta ehdittiin.

Ari Orsmaalla ja hänen pojallaan Eemeli Orsmaalla oli liput Formulan 1:n Abu Dhabin osakilpailuun.

Heillä oli liput myös Finnairin epäonniselle lennolle AY 1963 Dubaihin.

Se oli sama lento, jonka lähtö viivästyi myöhään perjantaina viitisen tuntia. Ensin Helsinki-Vantaan -lentokentän sulkemisen vuoksi. Sitten, koska kone liukasteli lähtörullauksen päätteeksi poikittain kiitotielle.

Puoliso ja äiti Heli Orsmaa seurasi draamaa kotona.

-?Eemeli lähetti viestin "Ollaan penkassa" ja Ari "Ei päästy lähtemään. Hinaavat takaisin meni kurvi pitkäksi", Heli ketoo.

-?Heillä oli äärettömän kalliit liput aika-ajojen eturiviin. Sentään Kimin viimeinen kisa. Ehtivät katsomoon kolme minuuttia ennen kuin ajot alkoivat.

-?Ihan järkyttävä kiire, Heli kuvailee miesväen reissua.

Eemeli lähetti kuvan, jossa näkyy Helsinki-Vantaan öistä lentokenttää, jolla keli niin sanotusti yllätti lentokapteenin.

Kuva: Ari Orsjoki / Lukijan kuva

Finavian ja Finnairin mukaan rullaamassa ollut Airbus 350 oli ollut kääntymässä rullaustieltä kiitotielle, kun se oli liukastellut poikittain kiitotielle.

Kone piti hinata pois.

Samaan aikaan Helsinkiä lähestyi Tallinnan suunnalta Finnairin Teneriffan lento. Mukana ollut matkustaja kertoo kapteenin kuuluttaneen "siellä on kiitoradalla kone poikittain, odotellaan, että joku hinaa sen pois ja testaavat, että pito riittää".

Kello oli noin 3 aamuyöllä tai vähintään 2.30.

IS kertoi aiemmin tämän episodin tapahtuneen kello 1.15.

-?Kapteeni oli sellainen savolainen mies, heitti hyvää läppää ja sai sillä matkustajat rauhoittumaan, matkustaja kehuu.

Kaikki olivat erittäin väsyneitä, sillä lennon Tallinnasta Helsinkiin piti kestää 20 minuuttia, mutta se kesti loppujen lopuksi tunnin ja 25 minuuttia.

Finavian mukaan kone teki kolme kierrosta odotellessaan alas pääsyä.

-?Tuntui että koko ajan noustaan ja pyöritään, matkustaja kuvailee.

-?Mutta mitään ylösvetoa se ei tehnyt.

IS kertoi aiemmin joillekin matkustajille mahdollisesti syntyneen käsitys niin sanotusta ylösvedosta, joka sinänsä on rutiinitoimenpide, jos laskutie ei ole vapaa.

-?Ei, me vaan pyörittiin ja pyörittiin tuntui että nokka oli koko ajan ylöspäin.

Pimeys ja väsymys tuntuivat jo aisteissa.

Alun perin Teneriffan lennon piti laskeutua Helsinki-Vantaalle kello 22.10, mutta kenttä suljettiin kello 22 jäätyvän sateen vuoksi. Olosuhteet olivat erittäin poikkeukselliset.

Varakentäksi määrättiin Tallinna.

-?Olimme Tallinnassa noin 23 aikaan ja lähdettiin kello 2.30. Kapteeni tilasi bussin, että pääsimme terminaaliin lämpöiseen.

-?Siellä oli varmaan seitsemän Finnairin konetta, olimme ensimmäiset, mutta pääsimme lähtemään viimeisinä. Se johtui kai jatkoyhteyksistä.

Helsinki-Vantaa avattiin liikenteelle kello 00.30.

Lennon Helsinkiin piti kestää 20 minuuttia.

-?Sitten kapteeni ilmoitti, että pyöritään ylhäällä, kun tilanne on tämmöinen, kone poikittain kiitoradalla, ja mietitään, lähdetäänkö takaisin Tallinnaan.

Lopulta Teneriffan / Tallinnan kone laskeutui Helsinki-Vantaalle noin kello 3.55 eli 20 minuutin pyrähdys Suomenlahden yli oli venähtänyt noin tunnin ja 25 minuutin lentelyksi Vantaan yläpuolella.

-?Sitten odotettiin vielä kaksi ja puoli tuntia matkalaukkuja...

-?Väsyttää, matkustaja summaa tuntemuksensa.

Ilta Sanoma
dimanche 12 décembre 2021 01:02:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.