Ilta Sanoma

Koiviston Auto alkaa sähköistää liikennettään vauhdilla. Helsingin Bussin tulevaisuus näyttää paremmalta, Koiviston Auton hallituksen puheenjohtaja Antti Norrlin kertoo yrityskaupan eduista.

Kaukoliikenteessä yhtiöllä on kolme tunnettua brändiä: Onnibus.com, Onnibus Flex ja Porvoon Liikenne.

Kaukoliikenteessä yhtiöllä on kolme tunnettua brändiä: Onnibus.com, Onnibus Flex ja Porvoon Liikenne. Kuva: Tomi Glad

Vanha perheyhtiö Koiviston Auto siirtyy pääomasijoittaja Capman Infralle, yhtiöt tiedottivat tänään. Bussiyhtiö aloittaa samalla uuden aikakauden osana pörssiyhtiötä.

Lue lisää: Koiviston Auto myydään pääomasijoittajalle

Koronapandemia on rokottanut linja-autoliikennettä pahoin, myös Koiviston Autoa, mutta vähemmän kuin pelkän kaukoliikenteen yhtiöitä.

-?Uudella omistajalla on leveämmät hartiat ja rahoitusresursseja, mikä mahdollistaa investoinnin sähköautoihin hyvin voimakkaasti, Koiviston Auton hallituksen puheenjohtaja Antti Norrlin kertoo.

Koiviston Auto teki koronavuonna 2020 lähes 173 miljoonan euron liikevaihdon, kun edellisvuonna sitä kertyi noin 204 miljoonaa euroa. Paikallinen sopimusliikenne tuki liiketoimintaa, sillä se on noin 80 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.

Tulos ennen veroa painui 1,3 miljoonaa euroa tappiolliseksi, kun ennen koronaa voittoa kertyi 5,8 miljoonaa. Liikevoittoprosentti painui nollaan, mutta konsernin vakavaraisuus pysyi vaikeuksista huolimatta hyvänä, eikä velkaa ole erityisen paljoa.

Yhtiön omistaa emoyhtiö Metsäpietilä. Emoyhtiöllä varoja oli yli 40 miljoonaa euroa.

Metsäpietilän omistavat kolmanneksen osuuksilla Antti Norrlinin vaimo Tuulikki Norrlin, Tapani Tommola ja Marjaana Voutilainen. He ovat kaikki lähes satavuotiaan perheyrityksen omistajasukua, perustajan, Toivo Tommolan lapsenlapsia.

Konsernin emoyhtiön eli Metsäpietilän osakkeet siirtyvät Capmanille kaupassa, jonka arvoa ei kerrottu perjantaina. Kauppa on linja-autoliikenteen selvästi suurin vuosiin.

Toivo Tommola perusti Koiviston Auton vuonna 1928 Koivistossa, nykyisen Venäjän alueella Hudson Limousine -henkilöautolla, yhtiön sivuilla kerrotaan. Vuonna 1931 hän hankki kaksi Ford-merkkistä linja-autoa. Vuosina 1935-1939 Koiviston Auto valmisti myös kuorma-autojen ohjaamoja ja lavoja.

Bussikeisari Antti Norrlin Koiviston auton bussivarikolla Lahdessa vuonna 2012. Kuvassa mukana yksi Norjasta ostetuista busseista.

Bussikeisari Antti Norrlin Koiviston auton bussivarikolla Lahdessa vuonna 2012. Kuvassa mukana yksi Norjasta ostetuista busseista. Kuva: Lauri Rotko

1960-luvulla isäänsä seurannut Martti Tommola alkoi laajentaa toimintaa yritysostoin. Vuoden 1977 lopussa linja-autoja oli 68, ja samana vuonna perustettiin linja-autoja valmistava Kabus ja ensimmäinen Kabus-merkkinen linja-auto.

Konserni on jatkanut kasvuaan yritysostoin myös viime vuosiin asti. Nykyään se työllistää 2?300 työntekijää, ja sillä on noin tuhannen linja-auton kalusto. Kaupalla ei ole vaikutusta henkilöstöön.

-?Uskon, että henkilöstö näkee kaupan hyvänä asiana, saamme lisää resursseja kehittämiseen ja kasvattamiseen, Norrlin sanoo.

Korona-aikana kaukoliikenteessä on nähty huonoja kuukausia, tosin myös elpymisen merkkejä. Matkustajamäärät elävät tartuntatilanteen mukaan, ja näkymää on yhä vaikea ennakoida.

Paikallisliikenteen puolella Koiviston Auton murheena on ollut Helsingin Bussiliikenne (Helb). Koiviston Auto -konserni osti Helsingin Bussiliikenteen vuonna 2015. Helb hakeutui yrityssaneeraukseen kesäkuussa. Saneerauksen taustalla on EU:n komission päätös periä takaisin sille Helsingin kaupungin myöntämät avustukset.

Tavoitteena on päättää saneeraus mahdollisimman nopeasti.

-?Uusi omistaja tukee Helsingin Bussiliikennettä, ja siinä mielessä kauppa myös turvaa osaltaan sen toiminnan jatkuvuuden.

Ilta Sanoma
vendredi 10 décembre 2021 15:25:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.