Tiettävästi pääasiassa vahingossa hajotetut pikalaturit ovat aiheuttaneet kustannuksia ja murheita sekä niitä käyttäville sähköautoilijoille että laitteita ylläpitäville ja omistaville latausoperaattoreille.
Erityisesti jäykät ja kohmeiset kaapelit ovat jääneet helposti kantamaan ja koukkuun kiinni. Kuvan 50 kW pikalatausaseman karkea hintahaarukka on 20?000 - 40?000 euroa Kuva: Kirsi Immonen
Jo kaksinumeroinen määrä kalliita julkisia pikalatureita on hajonnut osin hyvinkin pahasti, kun latausasemilta on poistuttu huolimattomasti, kertoo asiasta huolestunut Sähköautoilijat ry.
Käytännössä tapaukset ovat toistaneet kaavaa, jossa laturin maassa roikkuva kaapeli on päässyt lataajalta epähuomiossa vetokoukun ja auton puskurin väliin.
Lue lisää: Bensa-auton pysäköiminen sähköauton paikalle johti riitaan - kuudenkympin maksu rapsahti lopulta kokonaan fossiiliautoilijalle
Kun latauspistoke on latauksen päätteeksi palautettu latauslaitteeseen ja autolla on lähdetty liikkeelle, vetokoukkuun kiinni jäänyt paksu kaapeli on repeytynyt osin tai jopa kokonaan irti laturista ja rikkonut samalla myös teholatauslaitteen muita komponentteja.
Tapaukset ovat koskeneet tyypillisesti kuvan kaltaisia kiinteällä kaapelilla varustettuja pikalatausasemia, joissa latausjohto makaa osin maassa. Aiheutuneet kustannukset ovat olleet tiettyjen yksittäisten latureiden osalla huomattavia. Kuva: Kirsi Immonen
Kaikkiaan tällaisia tapauksia on ollut jo toistakymmentä, ja niissä on hajonnut lukuisia kymmenien tuhansien eurojen arvoisia pikalatauslaitteita.
Onnettomuuksissa osallisena olleita autoilijoita ei tiettävästi ole juurikaan tavoitettu tai saatu vahingoista vastuuseen.
Lue lisää: Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi
Kustannusten ohella tapaukset ovat aiheuttaneet ongelmia myös Suomen julkisen latausverkoston kattavuuteen, sillä uuden laitteen tilaaminen ja asentaminen on saattanut kestää komponenttipulasta johtuen jopa yli vuoden.
TetraSys Oy.