Ilta Sanoma

Täyssähköauton huollattaminen on yleisesti ottaen selvästi edullisempaa kuin bensiini- tai dieselauton.

Sähköautojen sähkötekniikka on tyypillisesti vähintään yhtä luotettavaa kuin polttomoottoriautossa. Nivelet ja jarrut rasittuvat kuitenkin korkean painon vuoksi enemmän kuin vastaavassa bensiini- tai dieselautossa.

Sähköautojen sähkötekniikka on tyypillisesti vähintään yhtä luotettavaa kuin polttomoottoriautossa. Nivelet ja jarrut rasittuvat kuitenkin korkean painon vuoksi enemmän kuin vastaavassa bensiini- tai dieselautossa. Kuva: Kimmo Taskinen

Siinä missä perinteisessä polttomoottoriautossa on paljon liikkuvia osia ja samalla paljon mahdollista huollettavaa, täyssähköauton moottorissa ja voimansiirrossa liikkuvia osia on vain murto-osa tuosta määrästä.

Lue lisää: Näin kaltoin kylmyys voi kohdella sähköauton akkua

Tämä vähentää huolto- ja korjaustarpeita ja laskee luonnollisesti myös niihin liittyviä kustannuksia.

-?Suurin ero tulee siitä, että moottoriöljyä ja öljynsuodatinta ei tarvitse vaihtaa, eikä sähkömoottori muutenkaan tarvitse yhtä säännöllistä huoltoa kuin polttomoottori. Samoin vaihdelaatikkoon liittyvät huollot ja korjaukset jäävät pois, asiaa summaa rengas- ja autonhuoltoketju Vianorin autonhuollon päällikkö Pekka Alanko.

Lue lisää: Sähköautojen latauslaitteet käyvät nyt Suomessakin kaupaksi - tänä vuonna myyty jo yli 30?000 kappaletta, eikä loppua näy

Sähkö- ja hybridiautoissa on kuitenkin myös omat polttomoottoriautoista hieman poikkeavat vikapaikkansa, joista selkeimmät liittyvät jarruihin ja alustaan.

-?Täyssähköautoissa ja hybrideissä jarrujen käyttö on merkittävästi vähäisempää, koska monet normaalit jarrutukset tehdään itse asiassa energian talteenotolla, jossa varsinaisia jarruja ei käytetä ollenkaan. Tämä vähentää jarrupalojen ja -levyjen kulumista selvästi, mutta Suomen olosuhteissa jarrujen käyttämättömyys myös helposti aiheuttaa niiden jumiutumista, jolloin kuluma voi olla tavallista nopeampaa, Alanko sanoo.

Lue lisää: Palavaa sähköautoa pelännyt kuluttaja sai lopulta puolentoista tonnin laskun - uusi Hyundai ei koskaan saapunut pihaan

Ajoakkujen tuoma lisäpaino puolestaan kuluttaa alustan niveliä ja muita osia enemmän kuin vastaavissa polttomoottoriautossa.

Sähköauton alusta onkin syytä tarkistaa vieläkin säännöllisemmin kuin bensiini- tai dieselauton - eikä vähiten siksi, että myös akkukoteloon mahdollisesti alapuolelta tulleet iskut saisivat ajoissa huomiota.

Sama akkukoteloasia koskee luonnollisesti myös ajoakullisia hybridiautoja.

-?Pienikin isku akustoon voi aiheuttaa turvallisuusriskin, vaikka heti iskun jälkeen ei mitään tapahtuisikaan, Alanko muistuttaa.

Ilta-Sanomat on raportoinut Alangon kuvaamaan tilanteeseen liittyvistä ongelmista viimeksi lokakuussa, jolloin esillä oli tapaus, jossa pieneltä näyttänyt osuma akkukoteloon tuotti peräti 40?000 euron korvauusvaatimuksen.

Lue lisää: IS ajoi 15 asteen pakkasessa sähkö­autolla 267 kilo­metrin yöllisen mökki­matkan -?näin kävi, ja tämän verran se maksoi

Sähköauton ajoakku ei kuitenkaan itsessään ole huoltokohde, lukuun ottamatta mainittujen kiinniajo- ja kolarivaurioiden sekä mahdollisesti myös akun toiminnan ja kapasiteetin tarkistamista.

Tämä johtuu siitä, että käytännössä ajoakusto ei iän ja latauskertojen myötä hajoa kerralla juuri koskaan, vaan pikemminkin ikään kuin kuluu, mikä tarkoittaa käyttäjälle akun kapasiteetin ja sitä myöten myös kertatoimintamatkan hiljattaista pienenemistä.

Autonvalmistajat antavat sähköautojen ajoakuille lähes poikkeuksetta melko pitkiä akkutakuita, joiden puitteissa taataan esimerkiksi 10 vuoden ikään saakka tietyn vähimmäiskapasiteetin eli käytännössä juurikin akun toiminnan ja enimmäistoimintamatkan säilyminen.

Kiinniajo- ja kolarivaurioita takuut eivät kuitenkaan kata, vaan niiltä osin kustannuksista vastaa lähtökohtaisesti kaskovakuutus -?olettaen, että sellainen autossa on.

Ilta Sanoma
mercredi 8 décembre 2021 12:46:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.