Ilta Sanoma

Koeajo: Volvo on siirtynyt uuteen etäpäivitettävään Google-käyttöiseen tietoviihdejärjestelmään.

Mallivuosi 2022 on tuonut XC60-malliin lievän puskurimuodistuksen, mutta ennen muuta koko Volvo-repertuaaria koskevan käyttöjärjestelmämuutoksen.

Mallivuosi 2022 on tuonut XC60-malliin lievän puskurimuodistuksen, mutta ennen muuta koko Volvo-repertuaaria koskevan käyttöjärjestelmämuutoksen. Kuva: Tommi Lempinen

Uusien Volvojen käyttäjälle näkyvät tietoviihdetoiminnot perustuvat nyt uuteen Android-pohjaiseen käyttöjärjestelmään.

Käytännössä muutos tarkoittaa sitä, että uuden Volvon keskinäytöllä toimivat nyt monet tietokoneesta ja älypuhelimesta tutut Google-toiminnot kuten esimerkiksi personoitu Google Maps -navigointi sekä Google Assistant -ääniohjaus.

Navigoitaessa osoitteet löytyvät siis kätevästi älypuhelintyyliin, eli esimerkiksi suoraan osoitteessa sijaitsevan yrityksen nimellä. Jos järjestelmään kirjautuu omalla Google-tilillään, käytettävissä on kätevästi muun muassa oma sijaintihistoria.

Volvoon voi nyt ladata Google Play -kaupasta esimerkiksi äänikirja-äppejä. Digipalveluista esimerkiksi Spotify tuntui toimivan melkeinpä saumattomasti.

Volvoon voi nyt ladata Google Play -kaupasta esimerkiksi äänikirja-äppejä. Digipalveluista esimerkiksi Spotify tuntui toimivan melkeinpä saumattomasti. Kuva: Tommi Lempinen

Muutoksen myötä Volvoihin voi myös ladata ja ostaa ohjelmistoja Google Play -kaupasta, jossa tarjolla näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan lähinnä erilaisia musiikin ja muun median autotoistoon optimoituja sovelluksia.

Digimittaristo pelaa uuden tietovihteen kanssa varsin mainiosti yhteen. Uusi Android-järjestelmä on myös etäpäivitettävä, mikä tietänee aiempaa tiheämpiä päivityksiä sekä aikanaan myös käyttäjää koskettavia upouusia ominaisuuksia.

Digimittaristo pelaa uuden tietovihteen kanssa varsin mainiosti yhteen. Uusi Android-järjestelmä on myös etäpäivitettävä, mikä tietänee aiempaa tiheämpiä päivityksiä sekä aikanaan myös käyttäjää koskettavia upouusia ominaisuuksia. Kuva: Tommi Lempinen

Itse tietoviihdenäytön fyysisissä mitoissa ei ole eroa edelliseen, mutta sisällön osalta uutta on myös perustoiminnoissa.

Esimerkiksi vanha tuttu sivupyyhkäisy uusiin näkymiin on poistettu, minkä ohella useimmat säätimet ovat tarjolla aiempaa hieman helpommin, ilman joskus loputtomaltakin tuntunutta alavalikoiden selailua.

Google Mapsin karttapalvelut tuntuvat toimivan käyttäjän kannalta paremmin kuin entinen tehdasnavigaattori. Auto osaa esimerkiksi arvioida paljonko lataushybridin ajoakussa on perillepääsyn hetkellä jäljellä virtaa.

Google Mapsin karttapalvelut tuntuvat toimivan käyttäjän kannalta paremmin kuin entinen tehdasnavigaattori. Auto osaa esimerkiksi arvioida paljonko lataushybridin ajoakussa on perillepääsyn hetkellä jäljellä virtaa. Kuva: Tommi Lempinen

iPhonen käyttäjille uudistus ei kuitenkaan näytä aivan parhaimpia puoliaan, sillä järjestelmän ominaisuuslistalta Apple Car Play eli Applen älypuhelimien peilaus. Näin ollen Volvon keskinäyttö ei esimerkiksi kerro iPhonen käyttäjälle tulevista Whatsapp-viesteistä.

Muilta osin Volvo XC60:n tuoreimman mallivuoden uudistukset ovatkin sitten melko pieniä.

Lue lisää: Yksi yksityiskohta varusteissa saattaa mietityttää Volvon sähköautojen ostajia

Takaa uudistus näkyy tarkkasilmäiselle niin ikään vain puskurimuotoilussa. Isompi uutinen on, että vuoden vaihteen jälkeen XC60-mallista tulee tarjolle myös pidennetyn sähkötoimintamatkan

Takaa uudistus näkyy tarkkasilmäiselle niin ikään vain puskurimuotoilussa. Isompi uutinen on, että vuoden vaihteen jälkeen XC60-mallista tulee tarjolle myös pidennetyn sähkötoimintamatkan "Long Range" -versio. Kuva: Tommi Lempinen

Lue lisää: Volvo rakensi tutun sähköauton ympärille uudet kuoret -?ensitestissä C40 Recharge

Etu- ja takapuskurista löytyy muutama hienovarainen kosmetiikkamuutos, minkä ohella auton ajotilavalitsin on muuttunut fyysisestä ohjausrullasta kosketusnäytön virtuaalipainikkeeksi.

Lue lisää: Volvo tavoittelee 1?000 km:n toimintamatkaa autoilleen - "latausaika puolittuu"

Kaikkiaan tietoviihteen Google-uudistus tuntuu kuitenkin käyttäjälle hyvältä.

Varsinkin auton navigointitoiminnot ovat nyt aiempaa selkeästi saumattomampi kokonaisuus.

Moottori R4, ahdin, 1?969 cm3, 223 kW (303 hv)/6?000 r/min, 400 Nm 2200-4800 r/min, sähkömoottori 65 kw (87 hv)

Suorituskyky 0-100 km/h 5,5 s, huippunopeus 180 km/h

Kulutus 2,5 l/100km 95E10

CO2-päästöt 58 g/km

Ajoakku 11,6 kWh

Voimansiirto A8, neliveto

Mitat p 4?708, l 1?902, k 1?658, akseliväli 2?865 mm, omamassa 2?169 kg, tavaratila 468 l, tankki 71 l

Hinta 67?786 euroa

Kiitämme

Uutta Google Maps -palvelua

Hyviä tiloja ja viimeistelyä

Moitimme

Latauskaapelien säilytyspaikan puutetta

Ilta Sanoma
samedi 4 décembre 2021 13:08:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.