Suomen ilmailuliitto esittää, että pääkaupunkiseudun uusi pienlentokenttä rakennettaisiin Porvoon ja Sipoon rajalle. Porvoon kaupunginjohtaja ei " /> Suomen ilmailuliitto esittää, että pääkaupunkiseudun uusi pienlentokenttä rakennettaisiin Porvoon ja Sipoon rajalle. Porvoon kaupunginjohtaja ei " />

YLE


Suomen ilmailuliitto esittää, että valtio rakentaisi Malmin lentokentälle korvaajan Porvooseen. Kulloon alueelle rakennettavaksi ehdotetun kentän 800-metrinen kiitorata tulisi lähelle Sipoon rajaa. Helsingin Malmin kenttä suljettiin maaliskuussa.

Ilmailuliitto on käynyt esittelemässä ehdotustaan Porvoon kaupungin johdolle. Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula tyrmää ajatuksen kentän rakentamisesta suorin sanoin.

- Turha käyttää aikaa ja rahaa tällaisen mahdollisuuden tutkimiseen. Porvoo kasvaa vahvasti nimenomaan Helsingin suuntaan. Maankäytöllisesti emme pidä kentän rakentamista järkevänä, sanoo kaupunginjohtaja Ujula.

Kaupunginjohtaja huomauttaa, että suunnitellun kentän lähellä on myös Porvoon Kilpilahden teollisuusalue. Siellä on öljynjalostusta ja kemianteollisuutta. Ujulan mukaan ei ole järkevää lisätä lentoliikennettä tällaisten teollisuuslaitosten lähellä.

Porvoon kentälle ei ole vielä tiedossa rahoitusta, mutta ilmailuliitto toivoo suunnitelman esittelyn vauhdittavan sen rakentamista.

Kartta, johon merkitty Helsinki ja Porvoo, sekä Malmin lentokenttä ja Kullooseen suunnitellun uuden lentokentän paikka.
Helsingistä kentälle ajaisi noin puolessa tunnissa.Leena Luotio / Yle

Ilmailuliitto toivoo, että valtio kustantaisi uuden kentän ja aloittaisi pikaisesti neuvottelut sen rakentamisesta Porvoon kaupungin kanssa. Kentän hinnasta ei ole vielä arviota, mutta kyse olisi miljoonaluokan urakasta.

Suomen ilmailuliiton mukaan Uudellemaalle tarvitaan uusi lentokenttä pienkoneille. Liiton mukaan korvaavat ratkaisut eivät riitä korvaamaan Malmia.

- Tilanne on nyt Suomen yleisilmailun kannalta kriittinen, sanoo Suomen ilmailuliiton puheenjohtaja Timo Hyvönen.

Liiton jäsenenä on 8 000 ilmailijaa.

Ilmailuliiton mukaan pääkaupunkiseudun lähikenttien ympäristöluvat sallivat vuosittain 32 800 nousua ja laskua, kun Malmilta niitä tehtiin vuosittain 40 000.

Ympäristöluvan sallimat nousut ja laskut vuosittain Uudenmaan kentiltä:

  • Nummela 400
  • Kiikala 1 400
  • Räyskälä 15 000
  • Pyhtää 8 000
  • Hyvinkää 8 000

Nummelan lentokenttä on talvisin suljettu

Helsingin Malmin kentältä nousi viimeinen kone ilmaan maaliskuussa. Sen sulkemisen jälkeen kymmeniä Malmin kentällä aiemmin toimineita lentokoneita on siirtynyt Vihdin Nummelaan.

Parin vuoden aikana Nummelan lentokentän kehittämiseen on investoitu 3,5 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt kehittämiseen investointiavustusta 450 000 euroa sekä uusien kiitotievalojen ja sääaseman rakentamiseen 200 000 euroa.

Ministeriö on halunnut kehittää Uudenmaan muita kenttiä, jotta ne korvaisivat lakkautetun Malmin kentän.

Ilmailuliiton Hyvösen mielestä tämä ei riitä.

- Nummelan kenttä on talvisin suljettu. Se aukeaa seuraavan kerran vasta maaliskuussa, kuvaa Hyvönen tilannetta.

Osa Malmin lentäjistä on puolestaan siirtänyt koneensa Hyvinkäälle tai Kymenlaaksossa sijaitsevalle Pyhtään kentälle, koska kaikki halukkaat eivät ole mahtuneet Nummelan kentälle.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 4.12.2021 kello 23 saakka.

Lue myös:

"Eläköön Malmi", lopetti lentokentän päivystäjä viimeisen radiopuhelunsa lentäjille - kiitotiet sulkeutuivat Malmilla viimeisten rullausten jälkeen

Malmilta häädetyt lentäjät löysivät uuden kotikentän - nyt Nummelaan rakennetaan uusia lentokonehalleja ja pian myös matkustajaterminaali

vendredi 3 décembre 2021 18:14:02 Categories: YLE lentokentät

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.