Ilta Sanoma

Myös aikuisille voisi tehdä hyvää jättää kännykkä säilöön työpäivän ajaksi, kirjoittaa toimittaja Miikka Kaskinen.

Käpylehmillä ei leikitty 1990-luvulla alakoulussa.

Käpylehmillä ei leikitty 1990-luvulla alakoulussa. Kuva: Anni Reenpää / Lehtikuva

Snapchatit, Instagramit, Jodelit ja muut.

Voi voi. Ärsykkeitä on paljon.

Silloin kun minä olin nuori, kaikilla oli Nokian 3310-mallin puhelin, jossa oli tasan kaksi peliä; Matopeli 2 sekä Space Impact. Oli siellä toki joku muistipeli ja ehkä pasianssi, mutta kuka niitä nyt olisi 10-vuotiaana pelannut.

Ärsykkeitä siis toki oli, mutta ei ehkä sellaisia kuin mitä nykyisillä Applen ja Samsungin puhelimilla on tarjota alakouluikäisille.

Ilta-Sanomat kertoi torstaina Myllypuron peruskoulun päätöksestä pari vuotta sitten ottaa nuorilta kännykät pois alakoulussa olevilta oppituntien ajaksi.

Lue lisää: Koulu otti oppilailta kännykät pois - seuraukset alkoivat näkyä pian

Lukutaidon opettaja Aleksis Salusjärvi kertoi IS:lle, että nuorten keskittymiskyky on hyvä, kun luureja ei vilkuilla jatkuvasti tunnilla.

Salusjärven huomiot eivät yllättäneet ainakaan itseäni siinä määrin, että aamukahvit olisivat kulahtaneet väärään kurkkuun ja tuskin Kurikassakaan Juha Miedolla mämmit tippuivat lattialle hämmästyksestä.

1990-luvun puolivälin jälkeen oman vaatimattoman koulutieni aloittaneena voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa nykypäivän lasten keskittyminen koulussa on.

Toki mekin keskityimme opetuksen lisäksi myös muihin juttuihin tunneilla. Osa piirteli samaan aikaan ja pystyi keskittymään sitä kautta ehkä opetukseenkin paremmin.

Itse en piirrellyt, sillä osasin piirtää ainoastaan muumeja ja nekin olivat kauniisti sanottuna vähintäänkin epämuodostuneita. Sen sijaan väritin eri juttuja ja ainakin itse koin, että pystyin keskittymään sitä kautta opetukseen.

Pojat heittelivät pyyhekumeilla toisiaan ja tytöt kirjoittivat paperilapuillaan toisille viestejään. Huh, kuulostaapa kaukaiselta sekä viattomalta.

Käpylehmillä emme sentään leikkineet.

Pomminvarmaa on kuitenkin, että opetukseen pystyy keskittymään paremmin, kun puhelimet ovat "narikassa" opetuksen ajan. Samaa voisi kokeilla myös työpaikoilla. Ainakin itse käyn useasti työpäivän aikana katsomassa, että onko isoäitini Inkeri käynyt reagoimassa uusimpaan IG-stooriini.

Jollain tavalla sitä on jopa kiitollinen, että on saanut käydä peruskoulua aikana, jolloin opettaja kirjoitti usein asiat piirtoheittimelle ja oppilaat kirjoittivat piirtoheittimeltä vihkoihinsa.

Olen ikävä setämies ja sanon sen, sillä minun suomin valtuuksin: Muut koulut voisivat seurata Myllypuron peruskoulua tässä ja ottaa kännykät opetuksen ajaksi pois.

Tekisi hyvää opetuksen kannalta, mutta varmaan myös itse opiskelijoillekin, kun ei tarvitse koko ajan olla somessa ja tuntea sitä kautta olevansa. Se voisi olla vapauttavaa nuoren omalle mielenterveydelle, kun ei tarvitse olla somessa läsnä ihan koko ajan.

En ole katkera, että nykynuorilla on taaperoista lähtien upeat luurit. Okei ehkä vähän, mutta oikeasti kannan huolta tuoreista Pisa-tutkimuksista, joissa Suomi on romahtanut totaalisesti.

Tämän päivän koululaiset ovat huomisen tekijöitä.

Mitä mieltä sinä olet, pitäisikö alakoululaisilta ottaa puhelimet pois opetuksen ajaksi vai loukkaako se lapsen oikeuksia. Onko sinulla joku tarina tähän liittyen, onko puhelimen narikkaan laitto auttanut vai vaikeuttanut oppimista? Kommentoi tai laita sähköpostia miikka.kaskinen@is.fi

Ilta Sanoma
torstai 2. joulukuuta 2021 22.52.00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.