Ilta Sanoma

Juomahävikkiä hyödynnetään biopolttoaineeksi ja ensimmäistä kertaa myös glögimarmeladiksi.

Viime vuonna Alkon juomahävikki oli noin 300 000 tuhatta litraa.

Viime vuonna Alkon juomahävikki oli noin 300 000 tuhatta litraa. Kuva: Pete Aarre-Ahtio

Alko käy taistoon hävikkiä vastaan. Uutena keinona on vaurioituneiden pakkauksien pitäminen myynnissä. Aiemmin Alko on hävittänyt tuotteet, joiden pakkaus on vaurioitunut, vaikka itse tuote on ollut täysin moitteeton.

Esimerkiksi kolauksen saanut hanapakkaus tai pullo, jonka etiketti on revennyt kulmasta kuljetuksen aikana, hyllytetään jatkossa myyntiin. Tällaisiin tuotteisiin lisätään "vaurioitunut pakkaus" -merkintä.

Vaikka pakkaus olisi kolhiintunut, tuotteen hinta ei muutu, Alkosta vastataan kysymykseen mahdollisesta alennuksesta.

- Merkintä kertoo, että pakkaus on vaurioitunut, mutta itse tuotteen sisältö on täysin kunnossa. Uskomme vahvasti, että nämäkin tuotteet löytävät ostajansa, sillä yhä useampi kuluttaja haluaa osaltaan olla mukana vähentämässä hävikkiä, Alkon laadunvalvonnan päällikkö Juha Viikari sanoo tiedotteessa.

Merkittäviä keinoja juomahävikin vähentämisessä ovat tilausmäärien ennakointi ja asiakkaiden tarpeita vastaavan valikoiman kehittäminen. Ennakointi tilausmäärissä on erityisen tärkeää kausituotteiden, kuten glögin, kohdalla.

Vuonna 2020 Alkolle syntyi hävikkiä noin 300 000 litraa, eli noin 0,3 prosenttia myydyistä juomalitroista. Koko viime vuoden myynti oli 92,7 miljoonaa litraa.

Etiketti- ja pakkausvaurioista syntyy vuosittain noin 20 000 pakkauksen hävikki. Uuden "vaurioitunut pakkaus" -merkinnän avulla määrä halutaan vähintään puolittaa.

Muita juomahävikkiä aiheuttavia tekijöitä ovat tuotteiden vanheneminen, asiakaspalautukset ja tuotteiden takaisinvedot.

Juomahävikin vähentämisessä keinot ovat rajallisemmat kuin ruoan suhteen, Alko muistuttaa tiedotteessaan: alkoholia ei voi myydä tarjouksella kuten ruokaa, eikä sitä voi jakaa hyväntekeväisyyteen.

Osa Alkon hävikistä käytetään biopolttoaineen valmistukseen. Tänä vuonna kokeilussa on myös alkoholittomasta hävikkiglögistä valmistettu marmeladi, jota jaetaan joulukuun aikana maistiaisina osassa Alkon myymälöistä.

Alkon lisäksi myös muut toimijat ovat keksineet ratkaisuja hävikin vähentämiseen.

Esimerkiksi Fazer ja Panda ovat tuoneet markkinoille makeispusseja, joihin on käytetty karkkeja, jotka ovat vääränpainoisia tai -värisiä, mutta joiden maussa ei ole mitään vikaa.

Lue lisää: Fazerilta uusi pussi, jossa on palasia kolmesta eri suklaalevystä, Pandalta myös oma "hukkasuklaa" - uutuusjätskissä samaa ideaa

Lisäksi Aino Suklaa & Mango ja Suomen Jäätelön Bananasajäämä jäätelöiden valmistukseen käytetään aineksia, jotka muuten menisivät hävikkiin.

Vuoden 2020 Aino-uutuusmaun valmistukseen käytetään jäätelömassaa, jota jäätelökoneet puskevat ulos heti käynnistämisen jälkeen ennen kuin reseptiikka on saatu kohdilleen. Bananasajäämä -jäätelössä puolestaan käytetään K-ruokakaupoista kerättyjä banaaneja, jotka päätyisivät muutoin hävikiksi.

Lue lisää: Tämä jäätelö tehdään banaaneista, jotka kaupat muuten heittäisivät pois - maistoimme

Lue lisää: 7 hyvää viinivalintaa - listalla on "huippupunaviini", jossa on loistava hinta-laatusuhde

Lue lisää: Jos viinilasillinen sai olon tuntumaan nuhaiselta, syy voi olla tässä

Lue lisää: Alkoholittomat viinit vertailussa: 9 hyvää löytöä, joiden hinnat eivät päätä huimaa

Ilta Sanoma
mardi 30 novembre 2021 16:44:00 Categories: Ajankohtaista Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.