Ilta Sanoma

Tapausta voi pitää myös linjanvetona sähköautoiluun liittyvästä selonottovelvollisuudesta.

Tapauksessa oli kysymys kuvan kaltaisesta autosta. Auton nykyinen, vuonna 2021 myyntiin tullut mallipolvi on ladattavissa 11kW teholla 3x16A sähköliittymästä.

Tapauksessa oli kysymys kuvan kaltaisesta autosta. Auton nykyinen, vuonna 2021 myyntiin tullut mallipolvi on ladattavissa 11kW teholla 3x16A sähköliittymästä. Kuva: Harry Kuurio

Rahariidaksi eskaloitunut sähköautoriita käynnistyi, kun kuluttaja osti 20.9.2019 tuliterän täyssähköisen Hyundai Kona Electric 64kW -henkilöauton 42?474,75 eurolla.

Ostaja hankki kotiinsa myös 11-kilowattisen latausaseman, jolla kuvitteli voivansa ladata uuden Hyundainsa ajoakun 7,2 kW:n teholla - eli tyhjästä täyteen vajaassa kymmenessä tunnissa.

Totuus helposti yön yli hoituvasta kotilatausmahdollisuuksista kuitenkin paljastui, kun sähköhenkilö kävi asentamassa kuluttajan omakotitaloon niin sanotun kotilatauslaitteen.

Lue lisää: SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen -?"Emme tiedä vielä"

Ammattilaisen tutkiessa kodin sähkökaappia selvisi, että kyseisellä kiinteistöllä kiinteän kotilaturin pystyi ilman suurta sähköremonttia kytkemään vain yhteen 16 ampeerin vaiheeseen.

Kyseinen kuudentoista ampeerin kytkentä 32A:n sijasta tarkoitti kuluttajalle sitä, että sähköasennuksen valmistuttua laturista irtosi kuviteltua 7,2 kilowattia huomattavasti vaatimattomampi eli vain 3,6 kW:n latausteho.

Jo tuotannosta poistuneen edellisen sukupolven Hyundai Konan sisäinen laturi toimii tehokkaimmin 1x32A virralla.

Jo tuotannosta poistuneen edellisen sukupolven Hyundai Konan sisäinen laturi toimii tehokkaimmin 1x32A virralla. Kuva: Harry Kuurio

Käytännössä isoakkuisen Hyundain lataaminen tyhjästä täyteen kesti siis kuvitellun yön sijasta melkein vuorokauden, millä olisi merkittävää vaikutusta myös hankitun sähköauton päivittäisiin käyttömahdollisuuksiin.

Kuluttajaa tilanne ei miellyttänyt, sillä kodin muutoin hyvin toiminut ja täysin riittävä sähköliittymä ei ollut millään tavoin erityisen heikkotehoinen vaan aivan tavanomainen 3x25 -ampeerinen.

Liittymän päivittäminen sähköpääkeskusremontteineen olisi tullut kuluttajalle hyvin kalliiksi ja olisi ollut kuluttajan mielestä ylipäätään aivan epätarkoituksenmukaista.

Lue lisää: Sähköauton ilmainen lataaminen ABC-pisteissä loppuu - tällaisia ovat juuri paljastuneet hinnat

Kuluttaja oli ottanut yhteyttä automyyjään jo ennen latausaseman hankintaa ja kertoi myöhemmin kuluttajariitalautakunnalle saaneensa kyllä tietoa hankkimastaan Webasto Pure -latausasemasta.

Webaston latausta käsittelevillä sivuilla ei kuitenkaan ollut tietoja eri automallien vaihe- ja ampeerivaatimuksista.

Myyjä tarjosi pettyneelle kuluttajalle tuhannen euron hyvitystä, mutta kuluttaja lähti vaatimaan 3?500 euron summaa kuluttajariitalautakunnan kautta.

Kuvassa vuonna 2019 myynnissä olleen Hyundai Kona Electricin sisustaa.

Kuvassa vuonna 2019 myynnissä olleen Hyundai Kona Electricin sisustaa. Kuva: Harry Kuurio

Vaatimus perustui kuluttajalle annettuihin puutteellisiin tietoihin auton latausmahdollisuudesta ja kuluttajan mukaan myös hankitun auton kuviteltua huonompaan käytettävyyteen ja vaihtoarvoon.

Lue lisää: Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta - viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen

Kuluttaja ilmoitti lautakunnalle toimittamassaan dokumentissa, ettei ollut saanut ennen kauppaa tietoa siitä, että Suomen omakotitaloissa tavallista kolmivaihevirtaa (3x16A) ei voinutkaan ensimmäisen mallipolven sähkö-Hyundain tapauksessa käyttää riittävän suuren virran tuottamiseksi tehokasta latausta varten.

Kuluttaja painotti, että oli hankkinut kotiinsa 11 kW latausaseman, jonka koko tehoa tai edes haviteltua 7,2 kilowattia ei voinut liittymän 16A pääsulakkeiden riittämättömyyden vuoksi käyttää lataamiseen.

Myyjä kiisti lautakunnalle kuluttajan muistutti lautakunnalle tarjonneensa jo kertaalleen tuhannen euron hyvitystä, joka ei siis pettyneelle sähköautoasiakkaalle kelvannut.

Myyjän mukaan kuluttaja ei tuonut ostotapahtuman yhteydessä esiin tarvetta ladata auto jollakin tietyllä tavalla, minkä lisäksi voimassa olleesta autohinnastossa ei voitu ottaa huomioon tuon mallivuoden Hyundai Kona Electricin kaikkien mahdollisten kiinteistötyyppien erilaisille latauslaitteille asettamia teknisiä vaatimuksia.

Lue lisää: Bensa-auton pysäköiminen sähköauton paikalle johti riitaan - kuudenkympin maksu rapsahti lopulta kokonaan fossiiliautoilijalle

Lautakunta katsoi lopulta asiassa tulleen toteen näytetyksi, ettei kuluttaja ollut saanut ennen kauppaa riittäviä tietoja autonsa ajoakuston latauksesta.

Kuluttajan olisi lautakunnan mukaan ollut tärkeää saada tietää, että omakotikiinteistöissä tavanomaista kolmivaihevirtaa (3x16A) ei ollut mahdollista käyttää kyseisen automallin akuston lataamiseen, sillä automalli vaati tehokkaaseen lataamiseen 1x32A virran, jollaista ei siis tyypillisesti ole käytössä varsinkaan vanhemmissa omakotitaloissa.

Nykyisin myytävän eli mallivuoden 2021 täyssähköisen Hyundai Konan tunnistaa helpoiten aiempaa sileämmästä keulasta.

Nykyisin myytävän eli mallivuoden 2021 täyssähköisen Hyundai Konan tunnistaa helpoiten aiempaa sileämmästä keulasta. Kuva: Tommi Lempinen

Asiantuntevan myyjän olisi lautakunnan mukaan tullut ottaa edellä mainittu huomioon, kun hän informoi asiakasta Konan latausmahdollisuuksista.

Äänestyksen jälkeen kuluttajariitalautakunta katsoi, että myyjäliikkeen tulee suorittaa ostajalle hinnanalennuksena lautakunnan arvioimat 2?000 euroa.

Lue lisää: Sähköautojen latauslaitteet käyvät nyt Suomessakin kaupaksi - tänä vuonna myyty jo yli 30?000 kappaletta, eikä loppua näy

Yksi kuluttajariitalautakunnan jäsen jätti asiasta kuitenkin eriävän mielipiteen, eli olisi jättänyt kuluttajan kokonaan ilman korvauksia.

Eri mieltä ollut jäsen totesi, että selonottovelvollisuuden pitäisi tällaisissa tapauksissa olla ostajalla, sillä erilaisten asumismuotojen (kerros-, rivi-, omakotitalo) latausvalmiudet vaihtelevat merkittävästi, eikä myyjä voi olla niistä tietoinen ilman tarkempia selvityksiä.

3x16 -latausta tukeva Kona maksaa voimassa olevan hinnaston mukaan 34?492-46?186 euroa varustetasosta ja akkukoosta riippuen.

3x16 -latausta tukeva Kona maksaa voimassa olevan hinnaston mukaan 34?492-46?186 euroa varustetasosta ja akkukoosta riippuen. Kuva: Tommi Lempinen

"Se, että ostajan kodin nykyinen sähköliittymä tai kuluttajan kolmannelta osapuolelta hankkima latauslaite eivät mahdollista lataamista auton sisäisen laturin maksimiteholla, ei ole myyjän vastuulle kuuluva seikka", eriävässä mielipiteessä summattiin.

Ilta Sanoma
mardi 30 novembre 2021 09:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.