Keinotekoisesti luodut alennukset lisääntyivät tänä Black Fridayna, kertoo hintavertailupalvelu. Samaan aikaan kuitenkin todellinen keskimääräinen alennusprosentti kasvoi.
Keskimääräinen alennusprosentti parani tänä vuonna. Kuva: Lassi Rinne / IS
Perjantain Black Friday -ostospäivä oli kuluttajan kannalta kaksijakoinen, kertoo hintoja seuraava verkkopalvelu Hintaopas.fi. Päivä oli alennuksiltaan paras koskaan, ja keskimääräinen alennusprosentti nousi noin 5:een viime vuoden 4:stä prosentista.
Lue lisää: Vertailupalvelulta karu luku Black Fridaysta - on ihan muuta kuin mitä luullaan
Samalla keinotekoisten alennusten lukumäärä kasvoi selvästi 12,3 prosenttiin viime vuoden noin 8,7 prosentista ja vuoden 2019 8,5 prosentista. Keinotekoinen tarjous tarkoittaa hintoja, joita on hivutettu ylöspäin ennen Black Fridayta ja sitten niitä lasketaan ostospäiväksi, jotta hinta näyttäisi olevan aikaisempaa alempi.
- Lukujen valossa meillä oli paras Black Friday koskaan. Samaan aikaan olemme kuitenkin saavuttaneet myös uuden ennätyksen keinotekoisten alennusten määrässä. Alennukset voivat näyttää siis erityisen hyviltä juuri siksi, että hintoja on pumpattu juuri alennusmyyntien alla, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett tiedotteessa.
- Jotta saisimme hidastettua keinotekoisten alennusten kasvua ja taattua aidosti hyvät alennukset, niin meille on äärimmäisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, etteivät alennukset aina ole välttämättä niin hyviä, miltä ne vaikuttavat. Myös kaupat, jotka tekevät tätä, pitäisi saada ymmärtämään, miten vahingollista tämä on.
Alennuksessa oli suurin määrä tuotteita tähän mennessä, sillä 42 prosentilla tuotteista hinta laski. Neljäsosalla tuotteita hinta nousi. Perjantain suosituin tuote oli PlayStation 5 -pelikonsoli, jolle oli etukäteen ennustettu todella huonoa saatavuutta.
Lue lisää: Jos lasten joulun toivelistalta löytyy tämä tuote, "he joutuvat todennäköisesti pettymään"
Black Fridayn suosituimmat tuotteet Hintaoppaan mukaan:
Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
Apple AirPods Pro -kuulokkeet
Polar Ignite 2 -urheilukello
Apple AirPods (2nd Generation)
AKG N700NC M2 -kuulokkeet
Suosituimmat tuotekategoriat:
Kuulokkeet
Matkapuhelimet
Näytöt
Keskimääräinen alennusprosentti
2021: 5,08 %
2020: 4,01 %
2019: 4,48 %
Osuus tuotteista, joilla hinta laski:
2021: 41,8 %
2020: 34,4 %
2019: 34,7 %
Osuus tuotteista, joilla hinta nousi:
2021: 23,3 %
2020: 22 %
2019: 24 %
Keinotekoisten alennusten määrä
2021: 12,3 %
2020: 8,71 %
2019: 8,5 %
Ostoshuuma ei ole vielä täysin ohitse. Tänään vietetään elektroniikkaan painottuvaa Cyber Monday -ostospäivää.
TetraSys Oy.