Ilta Sanoma

Tekninen vika McLarenissa maksoi tallille pisteitä.

Daniel Ricciardon kisavauhti oli pielessä.

Daniel Ricciardon kisavauhti oli pielessä. Kuva: LEHTIKUVA / AFP / KARIM JAAFAR

Brittitalli McLarenin kausi on ollut kaksijakoinen. Kauden keskivaiheilla McLaren kisasi aivan F1-osakilpailujen kärkipäässä ja jopa juhli kaksoisvoittoa Monzassa.

Loppukausi on ollut vaikea.

Tekniset ongelmat, taktiset virheet ja Ferrarin uuden voimanlähteen tuoma parantunut vauhti ovat käytännössä jo ratkaisseet taistelun valmistajien MM-sarjan kolmossijasta.

Australialaiskuljettaja Daniel Ricciardo on ollut tallin kauden ilmentymä. Hän oli Monzan voittaja, mutta turhan usein muulloin melko selvälläkin erolla hitaampi kuin tallikaverinsa Lando Norris.

Viime osakilpailussa Qatarissa Ricciardo oli niin paljon hitaampi, ettei sille tuntunut löytyvän mitään järkevää selitystä.

Norris oli läpi kilpailun lähes sekunti kierrokselta tallikaveriaan nopeampi. Ricciardo sai aivan kilpailun alkuvaiheesta saakka viestejä McLarenin pilttuusta, että hänen pitää sopeuttaa ajotyyliään säästämään polttoainetta.

Lue lisää: Kimi Räikkösen huikea ura päättyy - onko hän peräti kaikkien aikojen suomalaisurheilija? Kerro, minkä Kimin tempauksen muistat parhaiten

Norrisin taasen ei tarvinnut tehdä niin.

Ricciardon auton elektroninen polttoainejärjestelmä kertoi jatkuvasti, että auto käytti polttoainetta siinä määrin, että löpö loppuisi ilman varovaisempaa ajamista. Tämä taas johti siihen, että renkaiden lämpötila laski. Se hidasti menoa entisestään.

-?Aloin ajaa säästävästi ja tavalla, jonka ajattelin olevan riittävä. Ei se ollutkaan. Joten Tom (Ricciardon kisainsinööri Tom Stallard) sanoi, että pitää säästää vielä enemmän ja niin edelleen. Jossain vaiheessa uskon, että hukkasimme jopa kaksi sekuntia kierrokselta polttoaineen säästämiseen, Ricciardo kertoi Racefans-sivuston mukaan.

Racefansin litteroiman radiokeskustelun perusteella Stallard jakoi tasaisesti läpi kisan ohjeita polttoaineen säästämiseksi. Käytännössä se tarkoitti hidastamista mutkaan tarvittua aikaisemmin ja mutkan ajamista painamatta kaasua normaaliin aikaan.

-?Tämä on vain niin kivuliasta, niin hidasta. Tiedän, että tämä pitää tehdä, mutta se vaikuttaa aivan kaikkeen, Ricciardo parahti kierroksella 39.

Kilpailun loppupuolella McLaren alkoi saada todellista tietoa auton polttoainetilanteesta. Kierroksella 45 tuli komento laittaa kaasu pohjaan, mutta siinä vaiheessa oli liian myöhäistä.

Ricciardo oli sijalla 12, ja edellä Pierre Gasly oli puoli minuuttia karussa. Toivo nousta pisteillä oli mennyt.

Kun Ricciardo ajoi maaliin, hän lähetti tiimin suuntaan yksiselitteisen, joskin korrektin viestin.

-?Puhutaan, kun olen pilttuussa.

Kilpailun jälkeen viimeistään kävi selväksi, että tekniikka petti tallin. Ricciardo ehti nostaa kierrosaikansa aivan Norrisin tuntumaan. Oikealla datalla hän olisi taistellut kelpo pistesijasta.

-?Tämä oli selvästi järjestelmävirhe. Se on sääli, koska kun saatoin ajaa täysillä niin tunsin, että pystyin ajamaan hyviä kierroksia. Olimme virheen armoilla, sille ei voi mitään.

Ilta Sanoma
samedi 27 novembre 2021 21:06:00 Categories: Formula 1 Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.