Suomalaiset ostavat eniten vaatteita isoista marketeista, Zalandosta ja H&M:stä. Ostopäätöksiä tehdään ensisijaisesti tuotteen ulkonäön ja hinnan" /> Suomalaiset ostavat eniten vaatteita isoista marketeista, Zalandosta ja H&M:stä. Ostopäätöksiä tehdään ensisijaisesti tuotteen ulkonäön ja hinnan" />

YLE


Noin sata ihmistä parveilee koruttoman, varastorakennuksen näköisen liikkeen edessä odotellen ovien aukeamista. Ruotsalaisen halpavaateketjun nimi Lager157 viittaakin varastoon. Ketjulla on Suomessa nyt neljä myymälää, joista viimeisin avattiin Lahteen sopivasti Black Fridayn alla.

Normaalihintojen perusteella näyttää tosin siltä, että Lager157:ssa vietetään mustaa perjantaita joka päivä. T-paita viisi euroa, neuleet viisitoista.

Halpamuoti houkuttelee, vaikka sen ongelmista on tiedetty pitkään ja vastuullisuudesta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan.

Kuluttajien arvot eivät päädy tekoihin asti

Vastuullisuus on monelle suomalaiselle tärkeä arvo. Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n parin vuoden takaisen kuluttajatutkimuksen mukaan vastuullisuusasiat ovat vaateostoksilla tärkeitä joka kolmannelle suomalaiselle.

Sama tutkimus kuitenkin paljasti, että vastuullisuudesta kiinnostuneet kuluttajat tekevät ostoksia siellä, missä muutkin.

- Vastuullisuusasioista kiinnostuneet kuluttajat ostavat vaatteensa samoista paikoista kuin muutkin kuluttajat. Eli vaikka eettisyys ja ekologisuus olisivat tärkeitä arvoja, se ei vielä näy käytännön kulutustottumuksissa, sanoo johtava vastuullisuusasiantuntija Satumaija Levón Suomen Tekstiili ja Muoti ry:stä.

Levónin mukaan suomalaiset tekevät ostopäätöksiä ensisijaisesti tuotteen ulkonäön ja hinnan perusteella.

- Tuotteen ekologisuus ja eettisyys tuovat lisäarvoa, mutta aika harva tekee ostopäätöksiä niiden perusteella.

Katso, millä kriteereillä Lahdessa ostoksilla olleet tekevät ostopäätöksensä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

Suomalaisten suosituimmat vaatteiden ostopaikat ovat Prisma, Tokmanni, Citymarket, Zalando ja H&M, kertoo Kaupan liiton tuore tutkimus. Myös sen yhtenä johtopäätöksenä on, ettei vastuullisuus erotu vielä kaupan valintakriteerinä.

Silti vastuullisuuden merkitystä ei pidä vähätellä.

- Esimerkiksi epäeettiseksi koettu toiminta voi romauttaa maineen ja karkottaa niin asiakkaita kuin sijoittajiakin, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kirjoittaa analyysissään.

Kuluttajalla on valtaa, mutta vastuun pitäisi olla muualla

Kaupan näkökulmasta ristiriita kuluttajien puheiden ja tekojen välillä on ongelmallinen. Fashion Finlandin talouspäällikön Aino Kuusavan mukaan kuluttajilta tulee kyllä painetta vastuullisuusasioiden tiimolta, mutta kestävästä tuotannosta ei välttämättä olla valmiita maksamaan.

Yksittäisen muotikauppiaan on todella vaikea muuttaa valikoimaansa kestävämpään suuntaan ellei koko ala muutu yhtä aikaa.

- Ei pienten toimijoiden resurssit riitä kokeilemaan, menisikö joku uusi, kestävästi tuotettu ja kalliimpi tuotelinja kaupaksi, Kuusava sanoo.

Toisaalta vastuun ei pitäisi olla yksin kuluttajan harteilla.

- YK:n periaatteiden mukaan yrityksillä on vastuu kunnioittaa ihmisoikeuksia ja valtioiden tehtävä on lainsäädännöllä varmistua siitä, että näin tapahtuu. Ei siis pitäisi olla kuluttajan vastuulla selvittää, onko hänen ostamansa vaatteet tuotettu inhimillisissä olosuhteissa, sanoo vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme Eettisen kaupan puolesta (Eetti) ry:stä.

Ala tarvitsee sääntelyä

Vaatealalla on tapahtunut muutamassa vuodessa valtavia muutoksia parempaan suuntaan. Monet perinteiset pikamuotijätit, kuten H&M, ovat asettaneet itselleen kovia vastuullisuustavoitteita ja viestivät niistä näkyvästi. On syntynyt pieniä vaatebrändejä, joiden koko liikeidea perustuu siihen, että vaatteet valmistetaan ympäristöä ja ihmisoikeuksia kunnioittaen.

- Kun tekee töitä näiden asioiden parissa, sitä ajattelee, että asiat etenevät kohti hidasta muotia ja sertifiointeja. Mutta sitten tulee muistutuksia, jotka vesittävät kaikki kuvitelmat siitä, että vaateala olisi kokonaan muuttumassa, Eetin Maija Lumme huokaa.

Black week -alennus -70% -kyltti.
Black Friday on laajentunut monessa liikkeessä koko viikon pituiseksi alennuskamppanjaksi. Kuva on kauppakeskus Sepästä Jyväskylästä.Petri Aaltonen / Yle

Alalla on nimittäin edelleen toimijoita, jotka ovat ottaneet päinvastaisen linjan, ja uusia tulee. Yksi esimerkki on Lahdessa juuri avajaisiaan viettänyt Lager157. Lager ei kerro verkkosivuillaan mitään tuotantoketjuistaan saati vastuullisuustavoitteistaan.

- Kyllä me olemme aika järkyttyneitä, että miten voi vielä olla tällaisia yrityksiä, jotka eivät kerro mitään vastuullisuusasioista. Ja hinnat kirkuvat, että ihmisoikeuksia ja ympäristöasioita ei ole voitu mitenkään ottaa tuotannossa huomioon, Lumme sanoo.

Juuri näin toimivien yritysten vuoksi ala kaipaisi Lumpeen mukaan pikaisesti sääntelyä.

- Vastuullisesti toimivien yritysten kannalta tilanne on epäreilu, kun kentällä on myös yrityksiä, jotka eivät tee mitään ja jotka polkevat hintoja. Sen vuoksi tarvitaan pelisääntöjä.

Lager157:n maajohtaja Päivi Laurila kieltäytyi Ylen haastattelusta useista pyynnöistä huolimatta.

Teetkö vaateostoksia tuotteen vastuullisuuden perusteella? Voit keskustella aiheesta lauantai-iltaan klo 23:een asti.

vendredi 26 novembre 2021 17:15:00 Categories: YLE vaatteet

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.