Tanskan uuden markkinointilain mukaan esimerkiksi Instagram- tai Tiktok-vaikuttaja voi saada sääntöjen rikkomisesta noin 3 400 euron suuruiset sa" /> Tanskan uuden markkinointilain mukaan esimerkiksi Instagram- tai Tiktok-vaikuttaja voi saada sääntöjen rikkomisesta noin 3 400 euron suuruiset sa" />

YLE


Tanska kiristää otettaan villinä riehuvasta sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista. Maan parlamentti eli kansankäräjät on hyväksynyt lakimuutoksen, jonka mukaan alaikäisille ei saa jatkossa mainostaa sopimattomiksi katsottuja tuotteita tai palveluita.

Asiasta on kertonut Tanskan radio DR.

Maan kauppa- ja teollisuusministeriön mukaan mainostuskielto koskee muun muassa tatuointipalveluita, kauneudenhoidollista plastiikkakirurgiaa, karvanpoistoa, hampaiden valkaisua, energiajuomia, laihdutustuotteita ja solariumeja.

Kieltolistalla ovat myös seksipalvelut rahaa tai palveluksia vastaan, eli niin sanottu sokerideittailu.

Sopimattomiksi määriteltyjä asioita ei saa mainostaa lainkaan tileillä, joilla on paljon alaikäisiä seuraajia.

Uudet rajoitukset tulevat voimaan vuodenvaihteessa.

Vanhempien vai valtion tehtävä?

Tanskassa lakimuutos ärsyttää muun muassa DR:n haastattelemaa somevaikuttajaa Sasha Klæstrupia, jonka tilillä mainostetaan usein plastiikkakirurgiaa.

- Minusta se on hullua. Ei ole influensserien tehtävä kertoa alle 18-vuotiaille, mikä on oikein tai väärin. Sen valinnan joutuu tekemään itse, Klæstrup sanoo.

- Valtion ei pidä sanoa mitä voimme tai emme voi tehdä. Emme tee sitä pahassa tarkoituksessa, hän sanoo.

Klaestrupin mukaan lapsille ja nuoremmille voi tulla väärä kuva, jos heille ei kerrota, mitä ulkonäölle tehdään.

- Pienet lapset saattavat ajatella, että on normaalia että ihmisillä on suuret rinnat tai huulet, hän sanoo.

Tanskassa vaikuttajamarkkinoinnista keskusteltiin voimakkaasti viime vuonna.

Suosittu somevaikuttaja Fie Laursen mainosti tilillään plastiikkakirurgian lisäksi sokerideittailua. Ankaraa kritiikkiä antoi tuolloin muun muassa paikallisen Pelastakaa Lapset -järjestön psykologi Kuno Sørensen.

- Vaikuttajasta voi tulla seuraajiensa idoli. Laursenin täytyy ottaa vastuuta myös ilmiön ongelmallisuudesta ja siitä, että sokerideittailu on vaarallista, Sørensen sanoi.

Sakkoa jopa 25 000 kruunua

Mainostuskiellon rikkomisesta seuraava sakko määräytyy elinkeinonharjoittajan vuosiliikevaihdon perusteella ja voi korkeimmillaan olla jopa 25 000 Tanskan kruunua eli noin 3 400 euroa.

Tanskan kauppa- ja teollisuusministeri Simon Kollerup perustelee, että lakia on kiristettävä lasten suojelemiseksi.

- Tanskalaisia lapsia ei saa altistaa sellaisten tuotteiden mainoksille, jotka eivät sovi lapsille ollenkaan, koska ne vaikuttavat heihin. Emme suojele lapsia ja nuoriamme tarpeeksi hyvin, ja lakia on kiristettävä, Kollerup kertoi DR:lle.

Asiaa ei voi Kollerupin mukaan sysätä pelkästään vanhempien vastuulle.

- On liian helppoa sanoa, että äidin ja isän täytyy varmistaa [sisältö]. Mainoksia tulee joka väliin, emmekä usein istu yhdessä katsomassa iPadia.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 27. marraskuuta kello 23 asti.

Lue lisää:

Karkkien, sipsien ja muiden herkkujen somemarkkinointiin halutaan pelisäännöt - rajoituksia tarvitaan erityisesti suojaamaan nuoria, toteaa tuore selvitys

"En lisäisi koskaan someen muokkaamatonta kuvaa" - Poseeraukset ja filtterit ovat taidetta, sanoo Instagram-kaunotar Erika Vepsäläinen

Yle selvitti: mainoskuvia tuskin erottaa Instagramin muusta kuvavirrasta - testaa, kuinka helposti ne jäävät sinulta huomaamatta

vendredi 26 novembre 2021 13:45:17 Categories: YLE vaikuttajamarkkinointi

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.