Ilta Sanoma

Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta on tulvinut valituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Tavarat eivät ole vastanneet sovittua eivätkä kaikki kuluttajat ole saaneet tilaustaan.

Kuva: Martti Kainulainen/Lehtikuva

Vaatteita ja kenkiä myyvästä Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta on tullut runsaasti valituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV), KKV kertoo tiedotteessaan.

KKV:n mukaan kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuksi, koska tavarat eivät ole vastanneet laadultaan tai kooltaan sovittua. Osalle tilaukset eivät ole saapuneet. Verkkokauppa antaa ymmärtää olevansa kotimainen, mutta toimitukset tulevat Kiinasta.

Verkkokaupan sivut ovat suomeksi ja etusivulla on Suomen lippu. Tästä syystä moni on luullut verkkokaupan olevan suomalainen.

KKV:n mukaan verkkokaupan sivuilta puuttuvat tiedot yrityksen nimestä ja osoitteesta. Euroopan kuluttajakeskuksen arvion mukaan kyseessä on todennäköisesti saksalainen dropshipping-verkkokauppa eli kauppa, joka ei lähetä tuotetta itse, vaan sen toimittaa kolmas osapuoli.

-?Kuluttajien kannalta EU:n ulkopuolelta toimitettaviin tilauksiin liittyy muutamia sudenkuoppia: kuluttajan pitää maksaa tulli ja peruutustilanteessa palautuskulut ulkomaille ovat kalliimmat, jos myyjä on ilmoittanut, ettei vastaa niistä, johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo tiedotteessa.

KKV on saanut ilmoituksia myös muista samantapaisista verkkokaupoista, esimerkiksi vantaa-fashionoutlet.comista ja ake-soreault.comista.

Niiden sivut ovat suomenkielisiä, mutta kaupat ovat ulkomaisia ja yhteystietoja on vaikea löytää. Lisäksi lähes kaikkia tuotteita tarjotaan alennettuun hintaan.

KKV huomauttaa, ettei luotettava verkkokauppa piilota yhteystietojaan. Fi-päätteinen verkko-osoite ei myöskään aina tarkoita sitä, että kyseessä olisi kotimainen verkkokauppa tai että tuotteet toimitetaan Suomesta.

KKV:n mukaan ennen ostoksia kannattaa tutkia sopimusehdot, joista pitäisi löytää tieto siitä, missä maassa ja osoitteessa verkkokauppa sijaitsee. Niissä pitäisi kertoa myös se, mistä tavarat toimitetaan.

Ongelmatilanteissa pitäisi ottaa yhteyttä myyjään ja tehdä reklamaatio. Jos on maksanut tilauksen luottokortilla, voi ottaa yhteyttä luotonantajaan, jos tuotetta ei saa.

Ilta Sanoma
vendredi 26 novembre 2021 13:22:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.