Helsingin Sörnäisiin aiotaan rakentaa 1,6 kilometriä pitkä autotunneli, joka helpottaisi pohjois-eteläsuunnan liikennettä laajenevalla Kalasatama" /> Helsingin Sörnäisiin aiotaan rakentaa 1,6 kilometriä pitkä autotunneli, joka helpottaisi pohjois-eteläsuunnan liikennettä laajenevalla Kalasatama" />

YLE


Helsingin kaupunkipolitiikan syksyn kuumin kiista on ollut Sörnäisiin suunniteltu uusi jättimäinen autotunneli. Kaupunginvaltuuston on määrä päättää lähes 180 miljoonaa maksavan tunnelin rakentamisesta tänään keskiviikkona.

Noin 1,6 kilometriä pitkä autotunneli helpottaisi pohjois-eteläsuunnan liikennettä laajenevalla Kalasataman alueella.

Sörnäistentunnelista on syntynyt todella lihava poliittinen riita. Vihreät ja vasemmistoliitto ovat vastustaneet hanketta jyrkimmin.

Tunnelia ovat puolestaan kannattaneet kokoomus, SDP, perussuomalaiset, RKP, KD ja Liike Nyt.

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi Sörnäistentunnelin rakentamista koskevan suunnitelman viime viikolla. Lopulta tunnelin tarpeellisuuden arvioi ja sen rakentamisesta päättää kaupunginvaltuusto.

Poliittisen kiistan synnyttänyttä hanketta käsiteltiin kaupunginhallituksessa kahdesti ennen viime viikon ratkaisevaa äänestystä. Äänestys oli hyvin tiukka, sillä päätös syntyi äänin 8-7.

Kaupunginhallituksessa tunnelin rakentamista kannattivat kokoomus, SDP:n kaupunginhallituksen jäsenistä toinen, perussuomalaiset, RKP, KD ja Liike Nyt. Vihreät ja vasemmistoliitto vastustivat hanketta.

Tunnelin ympärillä on käyty pitkin syksyä poikkeuksellisen kovaa poliittista peliä, sillä tunneliprojekti kuuluu puolueiden vastikään yhdessä sopimaan kaupungin budjettiin. Myös tunnelia nyt jyrkästi vastustavat vihreät ja vasemmistoliitto olivat mukana sopimassa budjetista, johon tunneli sisältyi. Perussuomalaiset eivät olleet mukana budjettisovussa.

Viranomaisselvitykset puoltavat tunnelin rakentamista

Kaupungin viranomaisselvitykset ovat puoltaneet tunnelin rakentamista. Selvitysten perusteella ajoneuvoliikenne kävisi suorastaan mahdottomaksi, jos tunnelia ei rakennettaisi. Tunnelia vastustavat puolestaan ovat kritisoineet sen rakentamista muun muassa autoliikenteen lisääntymisellä.

Selvitysten perustella tunneli nähdään tärkeäksi siksi, että lukuisat muut alueelle suunnitellut projektit ovat riippuvaisia tunnelin rakentamisesta. Sörnäistentunneli parantaisi selvitysten mukaan Kalasataman alueen jalankulkuympäristön viihtyisyyttä ja antaisi tilaa lisääntyville joukkoliikenneyhteyksille, kuten tulevalle Kalasatama-Pasila-raitiotielle sekä niin sanotulle Jokeri 0 pikaraitiotielle Meilahdesta Roihupeltoon.

Tunnelikeskustelu sai uusia kierroksia viime viikon lopulla, kun Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen sanoi perjantaina Ylen jutussa, että Sörnäistentunnelin mahdollistama pikaraitiotie tukee kaupungin asuntotuotatotavoitteiden toteutumista.

Tunnelihanketta vastustavien vihreiden apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) taas on Mannisen kanssa eri mieltä. Hän katsoo, että Sörnäistentunneli ei tuo uusia mahdollisuuksia asuntotuotantoon.

Tunnelin rakentamisen on suunniteltu alkavan jo ensi vuonna

Hanketta puolustavien mukaan tunneli vapauttaisi maanpäällistä tilaa myös Suvilahden ja Teurastamon tapahtuma-alueiden kehittymiselle siirtämällä autoliikennettä tunneliin. Tunneliyhteys siis helpottaisi yksityisautoilua, mutta perusteet tunnelin rakentamiseksi lähtevät joukkoliikenteen ja kävely-ympäristön kehittämisestä.

Kiistellyn tunnelin rakentamisen on suunniteltu alkavan jo ensi vuonna. Helsingin kaupunginvaltuusto on jo hyväksynyt tunnelin mahdollistavan kaavan vuonna 2018.

Molempiin päihin tunnelia on suunniteltu lähes 200 metrin ajorampit. Tunnelin ajorampit sijaitsisivat pohjoisessa päässä Hermannin rantatiellä Haukilahdenkadun eteläpuolella ja eteläisessä päässä Sörnäisten rantatiellä Vilhonvuorenkadun eteläpuolella.

Tunneli olisi tarkoitus toteuttaa kahdessa vaiheessa. Pohjoisen betonitunnelin ja suuaukon rakentaminen on suunniteltu vuosille 2022-2024. Ensimmäinen vaihe toteutettaisiin siis samassa aikataulussa kuin Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehanke.

Tunnelin loppuosan toteuttamiselle on varattu rahat investointiohjelmaan vuodesta 2028 alkaen.

Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa kuluvan vuoden 2021 kustannustasossa. Toisessa vaiheessa rakennettavan Sörnäistentunnelin loppuosan suunnittelua ja toteutuksen valmistelua siis jatkettaisiin. Tunnelin loppuosaa koskeva kustannusarvio tuotaisiin erikseen valtuuston päätettäväksi.

Helsingin kaupunginvaltuusto kokoontuu päättämään tunnelihankkeesta tänään keskiviikkona kello 16. Kokousta voi seurata Helsinki-kanavalla.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 25.11.2021 kello 17 saakka.

Lue myös:

180 miljoonaa euroa maksavan Sörnäisten­tunnelin rakentamishanke etenee - kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi suunnitelman

Sörnäisten autotunneli nytkähti eteenpäin - Helsingin valtuusto hyväksyi asemakaavan muutoksen alueelle

mercredi 24 novembre 2021 17:01:00 Categories: YLE investoinnit

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.