Epäilyille hintojen keinotekoisesta korottamisesta alennuskampanjoiden alla on asiantuntijan mukaan katetta, vaikka pelisäännöt ovat selvät. Kulu" /> Epäilyille hintojen keinotekoisesta korottamisesta alennuskampanjoiden alla on asiantuntijan mukaan katetta, vaikka pelisäännöt ovat selvät. Kulu" />

YLE


Black Friday ja Cyber Monday iskevät jälleen silmille niin lehtien tarjoussivuilla, verkossa kuin katukuvassakin.

Alennuskampanjat herättävät Porin kävelykadulla tallaavan Emilia Koikkalaisen mielenkiinnon.

- Aika tarkkaan katselen ainakin lempparikauppojeni ilmoitukset, ja mitä nyt tulee vastaan joka paikassa. Kaikki vaatekaupat, meikkitarjoukset, kosmetiikka... Tällaiset, jotka normaalisti olisivat vähän kalliimpia, niistä saa hyviä alennuksia, sanoo Koikkalainen.

Teemu Leino puolestaan ei ole moisista kampanjoista juuri moksiskaan.

- Ei ole tullut mitään hankittua. Vähän on tullut seurattua, mitä televisiossa on mainostettu ja sosiaalisessa mediassa näkynyt. Menen ostamaan sitten kun tarvitsee. Se on enemmän sellaista ylimääräistä ostamista mielestäni, kun tarjousten perässä mennään vaan, miettii Leino.

Teemu Leino katsoo kameraan Porin kävelykadulla.
Teemu Leino ei juokse tarjousten perässä.Kati Rantala / Yle

Lieveilmiöitäkin kampanjoinnin ympärillä voi esiintyä.

Emilia Koikkalainen sanoo havainneensa joidenkin kauppojen nostavan hintojaan ennen alennussesongin alkua.

- Kyllä sellaista paljon tapahtuu, tai ainakin itse huomaan. En lankea sellaisiin, yritän ainakin. Pitää olla silmä tarkkana. Pidän itseäni aika hintatietoisena, seuraan normaalihintojakin. Ei minua kauhean helposti pysty jekuttamaan.

Hinnoittelu on kauppiaan asia, mutta ale-ilmoituksilla ei saa johtaa harhaan

Erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) toteaa, että kuluttajan kannalta tarjouskampanjat ovat sinänsä hyvä asia, kunhan niissä noudatetaan lainsaadäntöä. Parhaimmillaan ne mahdollistavat muutoin hinnaltaan tavoittamattomissa olevan tuotteen hankinnan.

Kivimäki myöntää auliisti, että Black Fridayn ja Cyber Mondayn kaltaiset kampanjat houkuttavat häntäkin.

- Kieltämättä houkuttaa! Tunnistan itsessänikin, että markkinointipuheille ja myyjien käyttämille psykologisille kikoille ei ole tullut immuuniksi, vaikka tätä ammatikseen tekee. Toki mielessä on tietyt vinkit, ja ennen kaikkea vähän pohtii, ennen kuin painaa sitä tilausnappia.

Päällimmäiset ohjeet ovatkin selvittää hieman yrityksen taustoja, jos asioi itselleen vieraassa verkkokaupassa, ja maksaa ostoksensa luottokortilla.

Havainnot hintojen hilaamisesta keinotekoisesti ylös ennen kampanjoita puhuttavat vuodesta toiseen.

Erityisasiantuntija Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta huomauttaa, että tänä päivänä esimerkiksi elektroniikka-alalla dynaaminen hinnoittelu on varsin tyypillistä, ja hinta saattaa vaihtua useita kertoja lyhyen ajan sisällä.

Se ei ole kiellettyä, hinnoittelu on myyjän päätettävissä, mutta yksiselitteinen lähtökohta on, että alennus-ilmaisut eivät saa olla harhaanjohtavia.

- Yksi harhaanjohtamisen tapa on menettely, jossa yritys nostaa tuotteen hintaa ihan lyhyeksi ajaksi. Tarkoitus on ihan puhtaasti, että hinnan korottamisen jälkeen voidaan ilmoittaa tuntuvammasta alennusprosentista. Se on yksiselitteisesti kiellettyä.

Black week -alennus -70% -kyltti.
Black Friday on venynyt koko viikon mittaiseksi kampanjaksi. Näin markkinoitiin viime vuonna jyväskyläläisessä kauppakeskuksessa.Petri Aaltonen / Yle

Kuluttajaviranomaisten vaikeutena on näyttää toteen, milloin hintojen vaihtelussa mennään laittomille poluille. Hintojen kehitystä pitäisi kunkin tuotteen osalta kyetä silloin seuraamaan pitkällä aikavälillä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston rahkeet eivät riitä hintaseurantaan.

Saija Kivimäen mukaan kuitenkin esimerkiksi verkon hintaseurantakoneista ja eri tiedotusvälineiden seurannoista saa epäilyksille tukea.

- Ainakaan niiden perusteella tällainen keinotekoinen hintojen nostaminen ei vaikuttaisi olevan millään tavalla poissuljettua. Vaikuttaa olevan näyttöä, että sitä kyllä markkinoilla tapahtuu.

Normaalihinta hämärtyy jatkuvassa ale-rumbassa

Black Friday -kampanjoinnista on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon noin 50 yhteydenottoa vuosittain. Osa haluaa kertoa viranomaisille havaitsemastaan keinottelusta, osa on pettynyt tekemäänsä hankintaan.

- Yksi tyypillinen ongelma viime vuonna oli, että kuluttaja oli tilannut tuotteen verkkokaupasta, maksanut sen, mutta ei koskaan saanut sitä. Myyjä purki yksipuolisesti tilaussopimuksen, kuvailee Kivimäki.

Myös verkkokauppojen niin sanotuista hintavirheistä tulee ilmoituksia. Tuotetta on verkossa markkinoitu hintaan, jolla myyjä sitä ei haluakaan myydä. Tällöin vedotaan tekniseen virheeseen, joka on aiheuttanut väärän hinnan päätymisen sivuille.

Ilmoituksia KKV saa myös kuluttajilta, jotka ovat menneet myymälään ostaakseen erikoistarjoustuotteen, mutta tuote onkin loppunut.

Nykyisin erilaiset alennuskampanjat pyörivät jatkuvalla syötöllä, ja normaalihinnat ovat voimassa vain muutaman päivän kampanjoiden välillä.

- Tämä ilman muuta sotkee kuluttajan käsitystä siitä, mikä normaalihinta lopulta on. Tämänkään tyyppinen tarjouskampanjointi ei ole sallittua. Tarjousajasta pitää selkeästi ilmoittaa ja pitää siitä myös kiinni, jotta kuluttajalle on selkeää, minä aikana ja millä ehdoin hän voi tarjouksen hankkia.

Saija Kivimäki neuvookin seuraamaan havittelemansa tuotteen hintakehitystä mahdollisuuksien mukaan pidemmällä aikavälillä, jotta tuotteen normaalihinnasta hahmottuisi tarkempi käsitys.

Alennuskampanjointiin saatetaan tulevaisuudessa puuttua entistä napakammin. Kuluttajalainsäädäntöön on Kivimäen mukaan lähivuosina tulossa alennusilmoittelua koskevia muutoksia.

Nykyään kuluttaja-asiamies joutuu hyvin vahvasti priorisoimaan tilanteita ja tapauksia, joita otetaan käsiteltäväksi.

- Toki meillä jatkuvasti seurataan markkinointia ja kenttää, ja kuluttaja-asiamies on laatinut alennus- ja tarjousmarkkinointia koskevan linjauksen. Eri sidosryhmien kanssa tehty linjaus on yritysten saatavilla, eli kyllä pelisäännöt ovat hyvin selvät. Mutta valvontatoimenpiteisiin ei aina pystytä resurssisyistä ryhtymään, pahoittelee Saija Kivimäki.

Voit keskustella aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 23.11. kello 23.

Aiheesta aiemmin:

Posti varautuu jopa kahteen miljoonaan pakettiin loppuvuoden vilkkaimpana viikkona - lauantaitoimitukset laajenevat 100:lle paikkakunnalle

Black Friday -kampanjan alennukset eivät vastaa aina totuutta - "Luodaan ikään kuin keinotekoinen mielikuva"

Black Friday lyö jälleen ennätyksiä verkossa - "harmaat pantterit" ovat laajentaneet asiakaspohjaa

lundi 22 novembre 2021 21:14:00 Categories: Black Friday YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.