Ensitesti: Volkswagen Polo muuttui aiempaa fiksummaksi.
Ikinuori Volkswagen Polo vain paranee vanhetessaan. Kuudennen sukupolven facelift keskittyy pikkuautoluokan teknologisiin läpimurtoihin. Kuva: Harry Kuurio
Ilsede, Saksa
Volkswagen Polo on yksi maailman menestyneimmistä pikkuautoista, sillä sitä on valmistettu vuodesta 1975 lähtien yli 18 miljoonaa kappaletta. Nyt autoon on tehty kevyt kuudennen sukupolven pieni päivitys, jonka ytimessä ovat uudet puskurit, led-valot auton molemmissa päissä sekä nykyaikaiset avustinjärjestelmät. Auton mittasuhteet ovat lähes muuttumattomat, akselivälikin on pysynyt entisellään.
Huomionarvoista on, että Polo on yksi ensimmäisistä pikkuautoista, joka pystyy nyt osittain automatisoituun ajamiseen. Style Business -varustelutasosta alkaen autossa on vakiovarusteena Travel Assist -järjestelmä sekä ennakoiva tasanopeudensäädin. Järjestelmät avustavat kuljettajaa rajojensa puitteissa ja mahdollistavat osittain automatisoidun -?tai ehkä pikemmin avustetun -?ajamisen.
Uudistettuun Poloon on valittavissa kolme eri tehoista 1,0-litraista TSI-bensiinimoottorivaihtoehtoa (80, 95 tai 110 hevosvoimaa), ja se on aina etuvetoinen.
Ilahduttavasti tarjolle tulee myös TGI-kaasuversio, joka voi bensiinin lisäksi käyttää polttoaineenaan maa- tai biokaasua. Tämän 1,0-litraisen TGI:n teho on tosin maltillisesti vain 66 kilowattia eli 90 hevosvoimaa, ja vääntöäkin se tarjoaa niukahkosti, eli 160 newtonmetriä. Lisäksi Polon TGI-kaasuversio on aina manuaalivaihteinen, eli kyseessä on hyvin taloudellispainotteinen versio.
Polossa on noin neljän metrin pituudessa paljon nykyaikaista autoa. Kuva: Harry Kuurio
Uuteen Taigo-malliin verrattuna Polo on saman voimalinjan valitsemalla hivenen kevyempi, ja siksi marginaalisesti suorituskykyisempi. Muutoinkin autot käyttäytyvät tien päällä hyvin samalla tapaa.
Lue lisää: Uusi ja asiallinen Volkswagen Taigo ensitestissä -?ostajia vikitellään katteettomalla termillä
Ajamisen keskiössä toimiva mukautuva tasanopeudensäädin reagoi nopeusrajoituksiin, kaupunkialueisiin, kaarteisiin, liikenneympyröihin ja risteyksiin sopeuttamalla nopeuden oikeaksi. Järjestelmän osana toimivat myös kaistanpitoavustin sekä herraskaiselta kalskahtava ympäristönvalvontajärjestelmä, joka käytännössä on kuitenkin varsin hyödyllinen, tunnistaen esimerkiksi jalankulkijat vaaratilanteiden varalta. Ensitestillä järjestelmä tuntui luontevalta käyttää. Pikkuautotkin ovat nykyisin yhä fiksumpia, ja hyvä niin.
Lue lisää: Volkswagen uudisti T-Rocin - samalla viehättävin malliversio poistuu maahantuonnista
Polon vakiovarustelu on parantunut sisältäen nyt muun muassa led-valot, digitaalisen mittariston ja kaistallapitoavustimen. Style Business -varustelutasosta alkaen toiminnallisesti tärkeä Travel Assist -järjestelmä on sekin vakiona. Kuva: Harry Kuurio
Kahdeksantuumainen digimittaristo värinäytöin on nyt Polossa vakiovaruste. Kuva: Harry Kuurio
Jos on valmis maksamaan ripeäliikkeisestä pikkuautosta liki 34?000 euroa, voi harkita uuden Polo-malliston huipulla komeilevaa GTI-mallia. Sen 2,0-litrainen TSI-moottori tuottaa tehoa 152 kW, eli vanhoja hevosvoimia on valjastettu pellin alle aika lauma, 207 kappaletta. Polo GTI on aina DSG-automaattivaihteinen ja sen vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto XDS.
Tavaratila on 351-litraisena ennallaan. Kuva: Harry Kuurio
GTI-mallia emme vielä päässet ensitestaamaan, mutta Polon 1,0-litrainen R-Line Business -versio on Suomessa IS-koeajokokemuksia keräämässä. Uudistetun Polon ensimmäiset autot ovat jo maassamme.
Moottori R3, 999 cm³, 81 kW (110 hv)/5?600 r/min, 200 Nm/2?000-3?000 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 10,4 s, huippunopeus 195 km/h
Kulutus 5,5 l/100 km 95E10
CO2-päästöt 126 g/km
Voimansiirto A7, etuveto
Mitat p 4?053, l 1?751 k 1?461 mm, akseliväli 2?551 mm, omamassa 1?207 kg, tavaratila 351-1?125 l, tankki 40 l
Hinta 23?790 euroa
Lue lisää: Vasta toistasataa autoa valmistanut sähköautofirma on jo Volkswagenia ja Fordia arvokkaampi
TetraSys Oy.