Ilta Sanoma

Koeajo: Citroën C3 Aircrossin puolivälipäivitys ei juuri peruspakettia muuttanut.

Citroën C3 Aircross on varsin tasainen paketti, joka tarjoaa tilaa ja käytettävyyttä - sekä taajamaoloissa myös ketteryyttä. Mallin puolivälimuodistus näkyy eniten ajovalojen alapuolella.

Citroën C3 Aircross on varsin tasainen paketti, joka tarjoaa tilaa ja käytettävyyttä - sekä taajamaoloissa myös ketteryyttä. Mallin puolivälimuodistus näkyy eniten ajovalojen alapuolella. Kuva: Tommi Lempinen

Entistäkin persoonallisempi keula on yksityiskohta, josta uudistuneen Citroën C3 Aircrossin tunnistaa nyt kenties kaikkein parhaiten.

Koeajoimme malliston huipulta löytyvän kolmisylinterisen, 130-hevosvoimaisen bensiiniturboversion, jota tutkiessa selvisi nopeasti, mistä C3:n tilaversion puolivälipäivityksessä on ollut kyse.

Paksukehäinen ohjauspyörä on säilynyt ennallaan. Pintamateriaalit ovat kojelautaa myöten jopa huomattavan laadukkaita. Kovamuoviakin toki löytyy, kuten tässä hintaluokassa on tapana.

Paksukehäinen ohjauspyörä on säilynyt ennallaan. Pintamateriaalit ovat kojelautaa myöten jopa huomattavan laadukkaita. Kovamuoviakin toki löytyy, kuten tässä hintaluokassa on tapana. Kuva: Tommi Lempinen

Vastaus kysymykseen löytyy ennen muuta auton sisältä, jossa komeilevat muun muassa uusi keskikonsoli ja yhdeksäntuumaiseksi kasvanut kosketustoiminen monitoiminäyttö.

Lisäksi lisävarustelistalle ovat ilmestyneet aiemmin näkemättömät etumatkustajien mukavuusistuimet sekä älypuhelimen langaton lataus ynnä wifi-reititin.

Auton tietoviihdenäyttö sisältää myös ilmastoinnin säätimet. Ratkaisu ei edelleenkään edusta aivan parasta mahdollista käytettävyyttä. Nopeasti tarvittavalle huurtenpoistolle on onneksi oma fyysinenkin nappulansa.

Auton tietoviihdenäyttö sisältää myös ilmastoinnin säätimet. Ratkaisu ei edelleenkään edusta aivan parasta mahdollista käytettävyyttä. Nopeasti tarvittavalle huurtenpoistolle on onneksi oma fyysinenkin nappulansa. Kuva: Tommi Lempinen

Erityistä huomiota kiinnittävät myös verhoilumateriaalit, jotka ovat auton hinta huomioon ottaen suorastaan huonekalumaisia ja ylipäätään laadukkaan oloisia.

Lue lisää: Citroën C3 Aircross nappasi joulukuussa Autobestin vuoden 2018 "Best Buy Car of Europe" -palkinnon -?mutta miksi?

Kaikkiaan C3 Aircross tarjoaa neljä eri sisustusvaihtoehtoa, mitä voi sanoa tässä hintatasoluokassa jopa poikkeuksellisen suureksi määräksi.

Takana muutokset edelliseen versioon ovat lähes olemattomia. Näkyvyys taakse on ilman peruutuskameraa hiukan heikko. Koeajovarustukseen parkkikamera kuitenkin kuului.

Takana muutokset edelliseen versioon ovat lähes olemattomia. Näkyvyys taakse on ilman peruutuskameraa hiukan heikko. Koeajovarustukseen parkkikamera kuitenkin kuului. Kuva: Tommi Lempinen

Samaa runsautta on tarjolla myös ulkonäköön, jonka osalta erilaisia tehdasyhdistelmiä löytyy värikattovaihtoehtoine kaikkineen yli 70 version verran.

Lue lisää: IS koeajoi uuden Citroën C4:n sähkölla ja bensalla - ei vaikeutta valita

Toista ihan samanlaista yksilöä ei siis tule tämän Sitikan kuljettajalle kovin äkkiä vastaan, ainakin jos ostaja niin haluaa.

C3 Aircrossin tavaratila on autoluokka huomioiden varsin iso ja monikäyttöinen. Välipohjan saa kahteen eri asentoon ja penkit kaatuvat suhteessa 60:40. Suksiluukkua ei kuitenkaan löydy.

C3 Aircrossin tavaratila on autoluokka huomioiden varsin iso ja monikäyttöinen. Välipohjan saa kahteen eri asentoon ja penkit kaatuvat suhteessa 60:40. Suksiluukkua ei kuitenkaan löydy. Kuva: Tommi Lempinen

Eniten C3 Aircrossin malli-ikä näkyy mittaristossa, joka edustaa yhä perinteistä mekaanista viisarimallia, eikä suinkaan viimeisen muodin mukaista täysdigitaalisuutta.

Lisähinnasta takaistuin liukuu pituussuunnassa. Etumatkustajan istuin taas taittuu kätevästi alas -?esimerkiksi pitkän tavaran kuljettamista ajatellen.

Lisähinnasta takaistuin liukuu pituussuunnassa. Etumatkustajan istuin taas taittuu kätevästi alas -?esimerkiksi pitkän tavaran kuljettamista ajatellen. Kuva: Tommi Lempinen

Yleisesti ottaen C3 Aircrossista voi todeta sen edustavan yhä mainiosti omaa autoluokkaansa eli niin sanottua pientä perustila-autoa. Sisätilat ovat ulkomittoihin nähden runsaat ja autoon on huonojalkaisenkin helppo nousta.

Monikäyttöisyyttäkin on lajityypille ominaiseen tapaan tarjolla, esimerkiksi liukuvan takaistuimen muodossa.

Ajettavuudeltaan auto on parhaimmillaan taajamissa, mutta pitkäkin matka C3 Aircrossilla toki sujuu. Automaatin turvin meno on letkeän rentoa, vaikkei polttomoottoritekniikka tarjoakaan aivan niin saumatonta etenemistä kuin asian laita olisi täyssähköisellä voimalinjalla.

Moottori R3, 1?199 cm³, turbo, 96 kW (130 hv)/5?500 r/min, 230 Nm/1?750 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 9,2 s, huippunopeus 197 km/h

Kulutus 6,2 l/100 km 95E10

CO2-päästöt 140 g/km Voimansiirto A6, etuveto

Mitat p 4?160, l 1?756, k 1?637 mm, akseliväli 2?604 mm, omamassa 1?205 kg, tavaratila 410-520-1?289 l, tankki 45 l

Hinta 25?390 euroa

Tilankäyttöä ja muunneltavuutta

Laadukasta sisustaa tässä hintaluokassa

Automaatin lievän verkkaista toimintaa

Ilta Sanoma
dimanche 21 novembre 2021 09:03:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.