Koeajo: Citroën C3 Aircrossin puolivälipäivitys ei juuri peruspakettia muuttanut.
Citroën C3 Aircross on varsin tasainen paketti, joka tarjoaa tilaa ja käytettävyyttä - sekä taajamaoloissa myös ketteryyttä. Mallin puolivälimuodistus näkyy eniten ajovalojen alapuolella. Kuva: Tommi Lempinen
Entistäkin persoonallisempi keula on yksityiskohta, josta uudistuneen Citroën C3 Aircrossin tunnistaa nyt kenties kaikkein parhaiten.
Koeajoimme malliston huipulta löytyvän kolmisylinterisen, 130-hevosvoimaisen bensiiniturboversion, jota tutkiessa selvisi nopeasti, mistä C3:n tilaversion puolivälipäivityksessä on ollut kyse.
Paksukehäinen ohjauspyörä on säilynyt ennallaan. Pintamateriaalit ovat kojelautaa myöten jopa huomattavan laadukkaita. Kovamuoviakin toki löytyy, kuten tässä hintaluokassa on tapana. Kuva: Tommi Lempinen
Vastaus kysymykseen löytyy ennen muuta auton sisältä, jossa komeilevat muun muassa uusi keskikonsoli ja yhdeksäntuumaiseksi kasvanut kosketustoiminen monitoiminäyttö.
Lisäksi lisävarustelistalle ovat ilmestyneet aiemmin näkemättömät etumatkustajien mukavuusistuimet sekä älypuhelimen langaton lataus ynnä wifi-reititin.
Auton tietoviihdenäyttö sisältää myös ilmastoinnin säätimet. Ratkaisu ei edelleenkään edusta aivan parasta mahdollista käytettävyyttä. Nopeasti tarvittavalle huurtenpoistolle on onneksi oma fyysinenkin nappulansa. Kuva: Tommi Lempinen
Erityistä huomiota kiinnittävät myös verhoilumateriaalit, jotka ovat auton hinta huomioon ottaen suorastaan huonekalumaisia ja ylipäätään laadukkaan oloisia.
Lue lisää: Citroën C3 Aircross nappasi joulukuussa Autobestin vuoden 2018 "Best Buy Car of Europe" -palkinnon -?mutta miksi?
Kaikkiaan C3 Aircross tarjoaa neljä eri sisustusvaihtoehtoa, mitä voi sanoa tässä hintatasoluokassa jopa poikkeuksellisen suureksi määräksi.
Takana muutokset edelliseen versioon ovat lähes olemattomia. Näkyvyys taakse on ilman peruutuskameraa hiukan heikko. Koeajovarustukseen parkkikamera kuitenkin kuului. Kuva: Tommi Lempinen
Samaa runsautta on tarjolla myös ulkonäköön, jonka osalta erilaisia tehdasyhdistelmiä löytyy värikattovaihtoehtoine kaikkineen yli 70 version verran.
Lue lisää: IS koeajoi uuden Citroën C4:n sähkölla ja bensalla - ei vaikeutta valita
Toista ihan samanlaista yksilöä ei siis tule tämän Sitikan kuljettajalle kovin äkkiä vastaan, ainakin jos ostaja niin haluaa.
C3 Aircrossin tavaratila on autoluokka huomioiden varsin iso ja monikäyttöinen. Välipohjan saa kahteen eri asentoon ja penkit kaatuvat suhteessa 60:40. Suksiluukkua ei kuitenkaan löydy. Kuva: Tommi Lempinen
Eniten C3 Aircrossin malli-ikä näkyy mittaristossa, joka edustaa yhä perinteistä mekaanista viisarimallia, eikä suinkaan viimeisen muodin mukaista täysdigitaalisuutta.
Lisähinnasta takaistuin liukuu pituussuunnassa. Etumatkustajan istuin taas taittuu kätevästi alas -?esimerkiksi pitkän tavaran kuljettamista ajatellen. Kuva: Tommi Lempinen
Yleisesti ottaen C3 Aircrossista voi todeta sen edustavan yhä mainiosti omaa autoluokkaansa eli niin sanottua pientä perustila-autoa. Sisätilat ovat ulkomittoihin nähden runsaat ja autoon on huonojalkaisenkin helppo nousta.
Monikäyttöisyyttäkin on lajityypille ominaiseen tapaan tarjolla, esimerkiksi liukuvan takaistuimen muodossa.
Ajettavuudeltaan auto on parhaimmillaan taajamissa, mutta pitkäkin matka C3 Aircrossilla toki sujuu. Automaatin turvin meno on letkeän rentoa, vaikkei polttomoottoritekniikka tarjoakaan aivan niin saumatonta etenemistä kuin asian laita olisi täyssähköisellä voimalinjalla.
Moottori R3, 1?199 cm³, turbo, 96 kW (130 hv)/5?500 r/min, 230 Nm/1?750 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 9,2 s, huippunopeus 197 km/h
Kulutus 6,2 l/100 km 95E10
CO2-päästöt 140 g/km Voimansiirto A6, etuveto
Mitat p 4?160, l 1?756, k 1?637 mm, akseliväli 2?604 mm, omamassa 1?205 kg, tavaratila 410-520-1?289 l, tankki 45 l
Hinta 25?390 euroa
Tilankäyttöä ja muunneltavuutta
Laadukasta sisustaa tässä hintaluokassa
Automaatin lievän verkkaista toimintaa
TetraSys Oy.