Ilta Sanoma

Ensitesti: Volkswagen Taigo kierrättää vanhaa konserni-ideaa.

Volkswagen mainostaa uutta Taigoa uskaliaasti coupé-viittauksin, vaikka auto on perustaltaan ihan tavallinen, aavistuksen korotettu viisiovinen hatchback. Pienenä perheautona Taigo on silti vallan varteenotettava uutuus.

Volkswagen mainostaa uutta Taigoa uskaliaasti coupé-viittauksin, vaikka auto on perustaltaan ihan tavallinen, aavistuksen korotettu viisiovinen hatchback. Pienenä perheautona Taigo on silti vallan varteenotettava uutuus. Kuva: Harry Kuurio

Wolfsburg, Saksa

Sana coupé kuulostaa autovalmistajien kabinettikokouksissa varmasti hienolta. Siltä ainakin tuntuu taas kerran, kun Volkswagen päätti laajentaa omalle MQB-perusrakenteelleen valmistettavien pikkuautomallien valikoimaa.

Kolmas versio syntyi tuttua Poloa ja tuoreempaa T-Crossia komppaamaan. Volkkarin mukaan "uuden SUV-coupe-mallin takaosa kaartuu loivasti coupé-mallin tyyliin ilman, että takaistuimella tarvitsee luopua pääntilasta". Mutta voiko näin olla? Siitä hieman tuonnempana tämänkertaisessa ensitestissämme.

Taigon perän muodot ovat mittasuhteiltaan kohtalaisen onnistuneet. Loivasti perää kohti laskeutuva kattolinja alkaa olla jo alan standardi, jota kaikki haluavat kokeilla.

Taigon perän muodot ovat mittasuhteiltaan kohtalaisen onnistuneet. Loivasti perää kohti laskeutuva kattolinja alkaa olla jo alan standardi, jota kaikki haluavat kokeilla. Kuva: Harry Kuurio

Ihka uuden auton nimi on Taigo, ja se asemoituu meillä lähtöhinnaltaan reiluun 23?000 euroon. Toisaalta Taigon paremmin varustellut R-Line Business -mallit kipuavat hinnaltaan Suomessa jo yli 30?000 euron rajapyykin, joten aivan edullisimpiin uutuuksiin ei Taigo kuulu. Malliversiokirjo on ainakin aluksi suppea, sillä vaihtoehtoja saapuu maahamme vain neljä - kaikki bensiinimoottorisia.

Taigossa on hyvin paljon samaa kuin nykyisessä Polossa. Esimerkiksi ovet, tuulilasi, alusta ja suuri osa sisustan komponenteista on samaa VW-tavaraa kuin Polossa. Keula on kuitenkin korkeampi kuin Polossa, ja etenkin korin takaosan muotoilu erottaa Taigon mainituista VW-sisaristaan. Voimakkaasti kallistetun C-pilarin ansiosta tavaratilaa on saatu kasvatettua hyviin lukemiin.

Ohjaamo on käytännössä Polosta tuttu. Ajoergonomiaa voi luonnehtia toimivaksi.

Ohjaamo on käytännössä Polosta tuttu. Ajoergonomiaa voi luonnehtia toimivaksi. Kuva: Harry Kuurio

Kosketusnäyttö on sijoitettu fiksusti samalle korkeudelle kuin mittaristo. infotainment-järjestelmä perustuu MIB3-sukupolveen.

Kosketusnäyttö on sijoitettu fiksusti samalle korkeudelle kuin mittaristo. infotainment-järjestelmä perustuu MIB3-sukupolveen. Kuva: Harry Kuurio

Autoa katsellessa tulee helposti déjà vu -tunne, jolla on ihan luontevat syynsä: VW-yhtymässä on suunniteltu jo lähes 10 vuotta sitten saman koko- ja tyyppiluokan auto. Se on vain neljä senttiä pidempi sekä viisi kapeampi ja matalampi kuin Taigo -?eli Skoda Rapid Spaceback. Tämä hatchback-Rapid väistyi vähin äänin Euroopasta, kun tilalle tuli Scala, ja näin Taigolla onkin nyt luonteva markkinarako taas tavoiteltavana.

Ideoiden kierrätys kannattaa, ja saman aiheen versioinnissa VW-yhtymä on yksi alansa mestareista. Rapid jatkaa taivaltaan muilla markkinoilla.

Kuvan pienempi 1,0-litrainen TSI-bensiinimoottori tuottaa joko 70 kW (95 hv) tai 81 kW (110 hv), kuten ensitestiautossamme. Suurempi moottori on 1,5-litrainen, teholtaan 110 kW (150 hv).

Kuvan pienempi 1,0-litrainen TSI-bensiinimoottori tuottaa joko 70 kW (95 hv) tai 81 kW (110 hv), kuten ensitestiautossamme. Suurempi moottori on 1,5-litrainen, teholtaan 110 kW (150 hv). Kuva: Harry Kuurio

Voimalinja-osasto on luonnollisesti tuttuakin tutumpaa Volkkari-antia: tarjolle tulevat 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensiinimoottorit. Hieman erikoista on, ettei sen kummemmin diesel- kuin etenkään kunnon hybridiversioita ole luvassa - ainakaan vielä. Taigo on aina lisäksi etuvetoinen, eli ei varsinaisesti mikään huonojen teiden uutuus. Moottorista riippuen vaihteisto on joko viisi- tai kuusivaihteinen manuaali tai seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.

Sisällä Taigossa vallitsee yllätyksetön, hieman harmaakin pienen perusauton tunnelma. Jos on Polossa istunut, tunnistaa varmasti valmistajan tyylin. Laadullinen yleisilme on arkisen asiallinen. Tilaa on edessä ihan riittävästi, mutta takapenkin polvitilat loppuvat nopeasti. Vajaan 4,3 metrin mittaan ei tällä konseptilla voi kaikkea saavuttaakaan.

Takaistuimella polvitila kutistuu lähes olemattomaksi, jos edessä istuu pitkä henkilö mukavasti. Jostain täytyy tinkiä.

Takaistuimella polvitila kutistuu lähes olemattomaksi, jos edessä istuu pitkä henkilö mukavasti. Jostain täytyy tinkiä. Kuva: Harry Kuurio

Ensitestiin osunut kolmemukinen pörpötin on siis se pienempi tarjolle tuleva moottorivaihtoehto, ja perustaltaan pirteä 110 pollen voimin, mutta hieman käytännön alavääntöä tästä pikkupadasta puuttuu. DSG-vaihteisto empii täyskiihdytyksissä toisinaan pienen hetken, ennen kuin kaikki voima saadaan välitettyä tiehen. Kiihtyvyys on maltillista, mutta vauhtiin päästyä meno maistuu ihan kivasti.

Taigo on mukavan hiljainen nopeuteen 80 km/h saakka, eikä sisäajomelultaan ollenkaan rasittava edes satasen vauhdissa. Auton ohjaustuntuma on taattua VW-yhtymän pikkuautojen tasoa: ajaminen sujuu tasaisen ongelmattomasti. Suorilla tieosuuksilla ajosuuntaa ei tarvitse korjailla turhan takia, ja nurkkapyörittelykin on sujuvaa.

Taigossa on kunnon perinteinen käsijarru, jonka operointi on ongelmatonta. Hyvä!

Taigossa on kunnon perinteinen käsijarru, jonka operointi on ongelmatonta. Hyvä! Kuva: Harry Kuurio

Kuljettajaa avustavista järjestelmistä Taigossa on vakiovarusteena muun muassa kaistallapitoavustin ja ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnoin.

Lue lisää: Ensitestissä uusi Volkswagen Multivan -?hinta putosi yli 30 000 euroa!

Lue lisää: Autojulkaisu pani pätevimmät katumaasturit järjestykseen -?oletko samaa mieltä?

Taigon tavaratila (440 litraa) on kooltaan ja malliltaan luokassaan kilpailukykyinen, mutta nostokorkeutta kertyy ja takapuskuri on muotoiltu paksuhkoksi.

Taigon tavaratila (440 litraa) on kooltaan ja malliltaan luokassaan kilpailukykyinen, mutta nostokorkeutta kertyy ja takapuskuri on muotoiltu paksuhkoksi. Kuva: Harry Kuurio

Mukautuva tasanopeussäädin ei tässä autossa osaa vielä ennakoida mutkia tai risteyksiä itsenäisesti, mutta toimii muuten moitteetta. Lisävarusteena saatavan Travel Assist -järjestelmän avulla auto automatisoi ajamista 0-210 km/h nopeuksissa. Liitettävyys on hyvällä tasolla, ja esimerkiksi omenapuhelinten CarPlay pelitti langattomasti eikä puhelimen parittaminen tuottanut vaikeuksia.

Entäpä sitten ne coupé-viittaukset? Loivasti laskeutuva kattolinja ei tosiasiassa tee viisiovisesta hatchbackista coupéta, ei sitten millään. Ei sen enempää kuin siasta astronauttia, vaikka sille pantaisiin avaruuskypärä päähän. Tämä mielessä pitäen on tavallaan harmi, että autovalmistajat ovat alkaneet viljellä coupé-aivoituksiaan niin viljalti viime aikoina. Sen seurauksena koko coupé-määritelmä kokee pahan inflaation.

Taigo saadaan Suomessa markkinoille vielä loppuvuoden aikana, ja ensimmäiset autotkin saapuvat maahamme niin sanotusti näillä näppäimillä.

Lue lisää: Toyotan pomo testasi vedyllä toimivaa GR Yaris -mallia radalla -?"Vihollinen on hiili, eivät polttomoottorit"

Moottori R3, 999 cm³, 81 kW (110 hv)/5?600 r/min, 200 Nm/2?000-3?000 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 10,9 s, huippunopeus 191 km/h

Kulutus 5,9 l/100 km 95E10

CO2-päästöt 135 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4?266, l 1?757, k 1?515 mm, akseliväli 2?554 mm, omamassa 1?260 kg, tavaratila 440-1?222 l, tankki 40 l

Hinta 30?095euroa

Ilta Sanoma
samedi 20 novembre 2021 09:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.