Ilta Sanoma

Uuden liikenneturvallisuusstrategian valmistelussa on tapahtunut pyöräilyn promillerajoihin liittyvä täyskäännös.

Jos selvitys toteutuu ja muuttuu aikanaan laiksi, poliisin puhallusmittarit voivat tulla tutuiksi myös pyöräteillä.

Jos selvitys toteutuu ja muuttuu aikanaan laiksi, poliisin puhallusmittarit voivat tulla tutuiksi myös pyöräteillä. Kuva: Mikko Suutarinen

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen uudessa liikenneturvallisuusstrategiassa tullaan todennäköisesti esittämään vähintäänkin selvitystä humalassa ja huumausaineiden vaikutuksen alaisena pyöräilyn sanktioinnista, kertovat nyt useat eri liikennealan lähteet.

Mahdollista on, että promille- ja päihtymysrajat koskisivat toteutuessaan pyöräilijöiden ohella myös sähköpotkulautailua sekä muita sähköisiä liikkumisapuvälineitä.

Lue lisää: Tuore kansainvälinen vertailu: Helsingissä pyöräilijöillä on hyvät oltavat

Uuden liikenneturvallisuusstrategian valmistelussa tiiviisti mukana ollut Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Laura Eiro ei suoraan vahvista IS:lle kerrottuja tietoja, mutta sanoo asian edenneen ja olleen esillä myönteisessä valossa.

Esimerkiksi Liikenneturva, Poliisihallitus sekä Pyöräliitto ovat jo todenneet kannattavansa pyöräilyn promillerajoja.

Lue lisää: Liikenneturva: Näissä paikoissa 30 km/h olisi suositeltava maksinopeus

Mahdolliset promillerajat sisältävä uusi liikenneturvallisuusstrategia on tulossa hallituksen päätöksentekoon arviolta noin vuodenvaihteessa.

Tarkoituksena on tehdä periaatepäätös, jonka sisältö määrittää myöhempää lainvalmistelua ja päätöksentekoa.

Promillerajoihin liittyvää linjanmuutosta voi pitää toteutuessaan täyskäännöksenä, sillä pyöräilyn edistäminen on ajanut viime vuosina useaan otteeseen myös liikenneturvallisuuden ohi.

Esimerkiksi strategialuonnoksen aiemmassa versiossa todettiin varsin suorasanaisesti "promillerajan asettamisen todennäköisesti vähentävän pyöräilyn ja sähköpotkulautojen houkuttelevuutta" ja vaativan myös lakimuutoksia.

Lue lisää: Miksi alennetut nopeudet otetaan käyttöön? Virasto muistuttaa myös mahdollisuudesta ajaa alle rajoituksen

Päihteet ovat kuitenkin merkittävä ongelma myös pyöräliikenteessä.

Esimerkiksi potilasaineistotietoon perustuvista henkilövahinkoon johtaneista pyöräilytapaturmista noin kolmanneksessa on ollut mukana alkoholi, minkä lisäksi noin viidesosa viime vuosien pyöräonnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä on ollut tapahtuma-aikaan alkoholin vaikutuksen alaisena.

Lue lisää: Korvaako työsuhdepyörä jo autoilua? Näin vastasivat pyöräetua hyödyntäneet

Tällä hetkellä poliisi ei käytännössä voi puhalluttaa humalaiseksi epäilemäänsä pyöräilijää, ellei päihtymyksen aste ole niin kova, ettei pyöräilijä pysy enää pystyssä.

Ja jos pyöräilijän päihtymystä ei todenneta huumetestillä tai alkometrillä, ei tankojuoppoudesta voi myöskään käytännössä rangaista.

Suomalaiset suhtautuvat tutkitusti varsin sallivasti humalassa pyöräilyyn. Esimerkiksi Liikenneturvan toteuttaman kyselyn mukaan humaltuneena pyöräilyä pitää hyväksyttävänä peräti 41 prosenttia kansasta.

Ilta Sanoma
mercredi 17 novembre 2021 12:38:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.