Linja-automatkailu on varsinkin tilausajoissa pahasti hyydyksissä koronan jäljiltä. Bussimatkoista on hävinnyt noin puolet verrattuna tilanteesee" /> Linja-automatkailu on varsinkin tilausajoissa pahasti hyydyksissä koronan jäljiltä. Bussimatkoista on hävinnyt noin puolet verrattuna tilanteesee" />

YLE


Moni linja-autoalan yritys on ajautunut vakaviin talousvaikeuksiin korona myötä. Varsinkin tilausajoja on yhä todella vähän verrattuna aikaan ennen koronaa. Yksi talousongelmien kurimuksessa kamppaileva yritys on Hollolalainen Inter Kuljetus. Se työllistää tällä hetkellä 70 työntekijää, heistä noin 50 vakituisesti.

- Tilausajojen osalta autot seisovat pihassa ja kulut juoksevat. Viime kesän alussa ajattelimme, että homma elpyy, mutta heinäkuussa rajoitusten myötä tilausajot loppuivat kuin seinään, kuvailee liikennejohtaja Kari Kerkelä.

Kesäkuussa yritys vielä ajoi jalkapalloturisteja EM-kisoihin, mutta nyt verottaja vaatii saataviaan kerralla maksuun. Kyse on noin 185 000 eurosta.

- Olen yrittänyt neuvotella rahoitusta verovelan maksamiseksi ja samalla löytää uutta ajoa kalustollemme. Näyttää siltä, että isotkaan yritykset eivät tarvitse tilausajoja, vaikka marraskuu on pikkujoulukautta.

Rahoitusneuvottelut eivät ole tuottaneet tulosta, joten aika käy vähiin.

Ala on saanut kustannustukea noin 20 miljoonaa

Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä sanoo, että ala toipuu koronasta hitaasti. Liikenne on palautunut noin puoleen koronaa edeltävästä tasosta. Tilanne vaihtelee eri puolilla maata.

- Yritykset ovat lomauttaneet väkeä ja liikennettä on voitu ajaa alas. Kulut juoksevat silti. Koronan vaikutus linja-autoalalla näyttää jäävän pidempiaikaiseksi.

Yritykset, joiden liikevaihto on pudonnut yli 30 prosenttia koronapandemian vuoksi, ovat voineet hakea kustannustukea valtionkonttorista. Neljännen kierroksen tukihaku päättyi syyskuun lopussa. Mäkilä arvioi, että linja-autoala on saanut tukea toistaiseksi noin 20 miljoonaa euroa.

Inter Kuljetuksen liikennejohtaja Kari Kerkelä arvostelee kustannustukisysteemiä yksipuolisuudesta eli liikevaihtomittarista.

- Olemme hakeneet tukea monta kertaa, mutta emme ole saaneet mitään. Vuonna 2019 panostimme koululaiskuljetuksiin, mikä näkyi seuraavan vuoden liikevaihdossa. Kun korona alkoi, tulot katosivat, mutta kulut jäivät.

Kerkelä harmittelee, ettei yhtiö ole voinut saada tukea eri liiketoimintasektoreille.

- Jos olisimme saaneet tuet tilausajojen ja taksiliikenteen liiketoimintatappioihin, niin meillä ei todennäköisesti olisi lainkaan velkaa.

Linja-autoliiton toimitusjohtaja tunnistaa yritysten haasteet.

- Meille on tullut palautetta, että järjestelmä ei kohtele kaikkia yrityksiä samalla tavalla. Väittäisin kuitenkin, että kustannustuen kautta on voitu välttää toimialalla useampia konkursseja. Myöskään suurta konkurssiaaltoa ei ole tullut, sanoo Mika Mäkilä.

Inter Kuljetus Oy:n bussi. Yhtiön logo sinisellä valkoisen bussin kyljessä.
Vuoden 2019 tilikaudella Inter Kuljetus teki lähes viiden miljoonan euron liikevaihdon.Petri Niemi / Yle

Hollolalaisyrityksen rahoitusneuvottelut tiukassa

Pari viikkoa sitten Inter Kuljetus myi neljä liikennöimäänsä Hämeenlinnan paikallisliikenteen linjaa ja sai velkavastuita pois kontoltaan. Tilannetta on yritetty ratkaista viime päiviin asti, jotta konkurssi tai selvitystilaan joutuminen voitaisiin välttää.

Yhtiö ajaa taksien lisäksi tällä hetkellä muun muassa koululaiskuljetuksia Iitissä ja Mäntsälässä.

Lue myös:

Koronatukia on jaettu jo miljardeja suomalaisfirmoille - tarkastusviraston tyly arvio: Tukea meni yrityksille, jotka eivät olisi tukea tarvinneet

Valtiontalouden tarkastusvirasto: Nopeus peittosi harkinnan ensimmäisten koronatukien jakamisessa yrityksille

Bussimatkojen järjestäjät ahdingossa - yrittäjä: "Syksy ei näytä hyvältä, eikä kysyntä palaudu ehkä ollenkaan entiselle tasolle"

mardi 16 novembre 2021 20:15:00 Categories: Bussimatkailu YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.